Stina Krookin säätiö jakaa yhteensä 154 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tekijöille Suomessa – kunniapalkinto tänä vuonna näyttämötaiteilija Pekka Sonckille

Stina Krookin säätiö on myöntänyt yhteensä 154 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tukemiseen kiinnittäen erityistä huomiota Suomen ruotsinkieliseen väestöön. Tänä vuonna säätiö jakaa myös yhden 10 000 euron arvoisen kunniapalkinnon näyttelijä, ohjaaja ja dramaturgi Pekka Sonckille. Kunniapalkinnon ohella säätiö on jakanut stipendejä 22 merkittävälle kuva- ja näyttämötaiteen edustajalle. Palkintojenjako pidetään torstaina 11. toukokuuta kello 16 Luckanissa Helsingissä.

Stina Krookin säätiö tukee ja edistää kuva- ja näyttämötaidetta mukaan lukien musiikkia jakamalla vuosittain palkintoja ja stipendejä kiinnittäen erityistä huomiota Suomen ruotsinkieliseen väestöön. Keväällä 2023 Stina Krookin säätiö on myöntänyt 23 stipendiä yhteismäärältään 154 000 euroa.

– Säätiö haluaa stipendien avulla tukea sekä lupaavia, uransa alussa olevia taiteilijoita että palkita jo asemansa vakiinnuttaneita merkittäviä taiteilijoita pitkäjänteisestä työstä taiteen parissa. Stipendit myönnetään ensisijaisesti yksityishenkilöille, mutta saajina voivat olla myös ryhmät ja instituutiot. Stipendejä ei voi hakea, vaan säätiö myöntää palkinnot asiantuntijoiden lausuntojen perusteella, sanoo Stina Krookin säätiön puheenjohtaja Susanne Homén-Lindberg.

– Huolestuttavassa maailmassa taide-elämykset, jotka taiteilijamme voivat tarjota meille teatterisaleissa, gallerioissa ja muilla areenoilla, ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Tämän vuoksi tuntuu erityisen tärkeältä nostaa esille ja antaa konkreetista tunnustusta arvokkaalle työlle, jota taiteilijat tekevät yhteiskunnassa.

Kunniapalkinto teatteripersoonalle Pekka Sonckille

Kevään 2023 palkintojenjakotilaisuudessa yksi 23:sta stipendistä on kunniapalkinto, jonka säätiö jakaa monipuoliselle teatteripersoonalle Pekka Sonckille

­– Pekka Sonck on näyttelijä, ohjaaja, dramaturgi ja kääntäjä. Hän on toiminut Vaasan kaupunginteatterin vt. johtajana ja ohjaajana, Wasa Teaterin dramaturgina, Vaasan Svenska Yrkeshögskolanin ohjelmavastaavana, Ahvenanmaalla toimivan itsenäisen ammattiteatteriryhmä Teater Kulingin perustajana ja johtajana sekä Åbo Svenska Teaterin dramaturgina, Homén-Lindberg perustelee valintaa.

– Pekka on ohjannut kymmeniä esityksiä sekä ammatti- että harrastajanäyttelijöiden kanssa ja kirjoittanut myös näytelmiä. Hän on kaikissa tehtävissään osoittanut vankkaa ammattitaitoa, kielellistä lahjakkuutta ja rakkautta teatteriin taidemuotona.

PortRe-residenssiohjelman stipendiaatteina kuvataiteilijat Camilla Edström Ödemark ja Edith Hammar

PortRE-portfolioresidenssiohjelma tarjoaa vuosittain kahdelle taiteilijalle mahdollisuuden viettää viikko Kööpenhaminassa ja kehittää portfoliotaan yhdessä tanskalaisten taideasiantuntijoiden kanssa. Keskeistä ohjelmassa on antaa tilaa taiteilijoiden ja vakiintuneiden toimijoiden väliselle vuoropuhelulle. Ohjelmaa toteutetaan yhteistyössä Suomen Tanskan kulttuuri-instituutin kanssa.

PortRe-residenssiohjelman stipendiaatit ovat kuvataiteilijat Camilla Edström Ödemark ja Edith Hammar.

Muita stipendiaatteja ovat muun muassa Tove DjupsjöbackaSusanne GottbergAnna HultinTerese Karlsson ja Saga Sarkola.

Lisätietoja antaa

Susanne Homén-Lindberg
Puheenjohtaja, Stina Krookin säätiö
p. 050 570 0761

Stina Krookin säätiö on Stina Nicolaisenin (o.s. Krook) joulukuussa 1976 perustama säätiö. Ensimmäiset stipendit jaettiin Stinan syntymäpäivänä 15. maaliskuuta 1978. Vuoteen 2023 mennessä säätiö on jakanut noin 580 stipendiä ja palkintoa nion 3 miljoonan euron arvosta. Stipendejä ei voi hakea, vaan säätiö myöntää palkinnot asiantuntijoiden lausuntojen perusteella Stina Krookin alkuperäisiä toiveita kunnioittaen.

Stina Krookin säätiön palkinnot ja stipendit vuonna 2023

Kunniapalkinto: Pekka Sonck

Pekka Sonck on vaikuttavan monipuolinen teatteripersoona: näyttelijä, ohjaaja, dramaturgi ja kääntäjä. Sonck on toiminut Vaasan kaupunginteatterin vt. johtajana ja ohjaajana, Wasa Teaterin dramaturgina, Vaasan Svenska Yrkeshögskolanin ohjelmavastaavana, Ahvenanmaalla toimivan itsenäisen ammattiteatteriryhmän Teater Kulingin perustajana ja johtajana sekä Åbo Svenska Teaterin dramaturgina.

Sonck on ohjannut kymmeniä esityksiä sekä ammatti- että harrastajanäyttelijöiden kanssa ja kirjoittanut myös näytelmiä. Wasa Teaterissa hän oli mukana mm. kahdessa vaikuttavassa esityksessä: Sound of Music -musikaalissa ohjaajana vuonna 1994 ja Gökboet-näytelmässä näyttelijänä vuonna 1995. Hän on kaikissa tehtävissään osoittanut vankkaa ammattitaitoa, kielellistä lahjakkuutta ja rakkautta teatteriin taidemuotona.

Stipendit, kuvataide

Charlotta Kerbs

Kristian Lindroos

--

Tarkemmat tiedot jaetuista palkinnoista ja stipendeistä perusteluineen löytyy täältä.

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Viisi vinkkiä pihavalaistukseen8.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Keväällä, pihaa kesäksi suunniteltaessa tai muutostöitä tehdessä, on hyvä huomioida myös valaistus, vaikka pihavalaistuksen tärkeys korostuu vasta pimenevien syysiltojen lähestyessä. Oikeanlaisella valaistuksella on suuri merkitys niin tunnelman luomisessa ja ulkotilojen yksityiskohtien korostamisessa kuin turvallisuuden lisäämisessä piha-alueelle. LEDVANCEn valaistusasiantuntija Riku Varjelan vinkeillä saat pihavalaistuksesta entistä monipuolisemman.