Strejkvarsel i omsorgsbranschens storföretag, verkställs i tre skeden

Privata socialservicebranschens strejk kan sprida sig till de stora omsorgsföretagen. Den första strejken börjar 12.3 kl. 15.00 om parterna inte når ett förhandlingsresultat före det. Det ordnas totalt tre strejker och de alla varar i två dygn.

I storföretagen inom omsorgsbranschens ordnas i mars tre knappa två dygns strejker, om branschens kollektivavtalsförhandlingar inte leder till resultat före det. De undertecknande organisationerna i privata socialservicebranschens kollektivavtal Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Hälso- och socialvårdens förhandlingsorganisation TSN, Jyty-Pardia-FHVF och Talentia lämnade in strejkvarsel i dag tisdagen den 20 februari kl. 13.00

Strejken riktas mot socialvårdens storföretag och koncerner enligt följande:

12.3 k. 15.00–14.3 kl. 05.59 Attendo och Mehiläinen
14.3 kl. 15.00–16.3 kl. 05.59 Esperi och Pihlajalinna
19.3 kl. 15.00–21.3 kl. 05.59 Vetrea Terveys Oy, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Helsingin Diakonissalaitoksen Säätiö, Invalidförbundets boendetjänster

Förbunden beslöt att utvidga strejkvarslet inom branschen, eftersom arbetsgivaren inte var villig att förhandla om skäliga förbättringar i arbetsvillkoren. JHL har kommit med flera förhandlingsframställningar, men de har inte dugit för arbetsgivarna.

JHL strävar efter att få igenom lönepåslag som tryggar arbetstagarnas köpkraft och förhandla om ett löneprogram för att rätta till branschens lönenivå. Målet är att komma överens om ett lönesystem för att justera branschens allmänna lönenivå.

Branschens storföretag har i offentligheten rapporterat om utmärkta rörelseresultat, det årliga justerade rörelseresultatet har varit till och med tiotals miljoner euro. Samtidigt påstår företagen dock att de inte har råd att betala löner som motsvarar ens den allmänna lönenivån. Situationen är långt ifrån rimlig.

– Omsorgsföretagen kammar in stora vinster samtidigt som de utan godtagbar orsak betalar lägre löner än inom till exempel offentliga socialservicebranschen. Det handlar om betydliga löneskillnader, till och med mer än 100 euro per månad, påminner JHL:s avtalsombudsmän Veikko Lehtonen och Kalle Honkanen.

JHL vill också förhandla fram förbättringar som skulle lösa branschens frekventa problem kring nollavtal och deltidsarbete. Många företag erbjuder endast nollavtal trots att arbetstagaren har ett kontinuerligt behov av arbetskraft.

Mer information:

avtalsombudsman Veikko Lehtonen 050 318 3598
avtalsombudsman Kalle Honkanen 050 406 9313

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s mer än 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.