Sujuva sääntely hallitusohjelmaan

Tulevalla hallituksella on edessään vaikeita asioita. Varsinkin isoille ja ristiriitaisille hankkeille olisi hyötyä sääntelyn sujuvoittamisesta. Lainvalmistelu tarvitsee konsernijohtoa varmistamaan hallitusohjelman toteutumisen ja eri ministeriöiden välistä yhteistyötä seuraamaan ja kehittämään lainvalmistelun laatua. Myös lainvalmistelun laadullinen ja määrällinen resursointi tulee varmistaa sekä vahvistaa lainsäädännön vaikutusarviointia. Todellista muutosta ei kuitenkaan tapahdu ilman poliittisen ja virkamiesjohdon vahvaa sitoutumista.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Kuva: Roni Rekomaa.

Paremman sääntelyn tarve ei ole tuore. Erinäisiä hankkeita asian tiimoilta on yli 10 vuoden ajan järjestetty, ja pääministeri Juha Sipilän hallituskaudella otettiin merkittävä askel perustamalla lainsäädännön arviointineuvosto. Tehtävää kuitenkin vielä riittää sääntelyn sujuvoittamiseksi.

"Puolueiden vastaukset hallitustunnustelija Antti Rinteen kysymykseen lainvalmistelun laadusta olivat varsin ylimalkaisia", arvioi Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Linnainmaa kehottaa hallitusneuvottelijoita konkretiaan ja sopimaan rakenteista, joilla varmistetaan lainvalmistelun korkea laatu. Muutos vaatii myös vahvaa sitoutumista ministeriöiden poliittiselta ja virkamiesjohdolta sekä muutoksen jalkauttamista lainvalmistelusta vastaaville virkamiehille.

Hallitusneuvotteluissa on nostettu esiin komiteaperusteinen lainvalmistelu.

“Komiteaperusteinen lainvalmistelu sopii isoihin hankkeisiin, joihin liittyy ristiriitaisia intressejä, mutta on liian raskas pienempiin tai keskisuuriin hankkeisiin. Keskeistä on varmistaa ministeriöiden riittävä lainvalmistelun osaaminen ja resursointi sekä aidot ja kattavat sidosryhmäkuulemiset hankkeen alkuvaiheesta alkaen”, Linnainmaa esittää.

Keskuskauppakamari esittää 5 keinoa sujuvoittaa sääntelyä:

1. Konsernijohto lainvalmistelulle

Hallitusohjelman toteutumista ei nykyjärjestelmässä seurata ja varmisteta tehokkaasti. Lisäksi eri ministeriöt valmistelevat omaa sääntelyään itsenäisesti, ja jopa saman ministeriön eri osastojen työ voi olla koordinoimatonta. Eri ministeriöillä ei ole yhteistä esimiestä, joka sovittaisi pulmatilanteet toimiviksi kokonaisuuksiksi.

“Hallitusohjelman toteutumista varmistamaan tarvitaan lainvalmistelun konsernijohto. Asia liittyy hallitusohjelman toteutumiseen ja eri ministeriöiden väliseen yhteistyöhön.  Sopiva sijainti lainvalmistelun konsernijohdolle olisi valtioneuvoston kanslia. Toiminto tulee resursoida niin, että ongelmatilanteisiin ja yhteensovittamista vaativiin hankkeisiin voidaan aidosti panostaa”, Linnainmaa sanoo.

2. Lainvalmistelun resurssit kuntoon

Pienessä maassa lainvalmistelun ongelmana lienee pysyvästikin resurssipula. Monissa hankkeissa resurssien puute on haitannut hyvän lopputuloksen syntymistä.

“Resursseissa ei ole kyse pelkästään määrästä vaan myös laadusta; lainvalmistelijoilla tulee olla riittävä kokemus ja osaaminen valmisteltavista asioista. Eri ministeriöiden lainvalmistelun resursseja tulee tarkastella ja tehdä tarvittavat ehdotukset resurssien vahvistamisesta tai uudesta kohdentamisesta”, Linnainmaa vaatii.

3. Lainsäädännön vaikutusarviointia vahvistettava

Lain säätäminen on poliittinen päätös. Siitä huolimatta päätös pitää tehdä avoimuutta noudattaen ja julkisilla vaikutusarvioilla.

“Lainsäädännön vaikutusarviointia tulee vahvistaa lainvalmistelua tekevissä ministeriöissä, jotta lainsäätäjällä olisi käytössään oikea tieto lakiesityksen vaikutuksista. Kysymys on demokratian toimivuudesta. On myös syytä huomata, että lainsäädännön arviointineuvosto on kansainvälisessä vertailussa erittäin kevyesti resursoitu”, Linnainmaa huomauttaa.

4. One in – One out toimintatavaksi

One in – One out -periaate tarkoittaa sitä, että yrityksille taakkaa aiheuttavan sääntelyn antaminen edellyttää, että toisaalla puretaan taakkaa. Menetelmä on käytössä Saksassa. Suomessa työ- ja elinkeinoministeriössä sekä maa- ja metsätalousministeriössä tehtiin vuonna 2017 kokeilu, jonka tavoitteena oli kehittää laskentamalli säädöshankkeiden yritysvaikutusten arviointiin One in – One out -periaatteen mukaisesti.

“Hallitusohjelmassa tulee sopia One in – One out -periaatteen ottamisesta toimintatavaksi. Yrityksille sääntelytaakkaa aiheutuvan sääntelyn antaminen edellyttäisi vastaavan määrän sääntelytaakkaa purettavaksi muualta lainsäädännöstä. Lainvalmistelun konsernijohto koordinoisi toimintoa”, Linnainmaa kaavailee.

5. Lakihankkeille jälkiarviointi ja takuukorjaus­mekanismi

Säännös voi osoittautua epäonnistuneeksi, hyödyttömäksi, tarpeettomaksi tai aikansa eläneeksi erilaisista syistä. Käytännössä on kuitenkin vaikeaa saada aikaan tuoreen sääntelyn kumoaminen, vaikka sen epäonnistuminen tai hyödyttömyys olisi ilmeistä. Lakihankkeissa käytetään varsin vähän jälkiarviointia.

“Kaikissa merkittävissä hankkeissa tulisi muutaman vuoden kuluttua tehdä jälkiarviointi ja ryhtyä sen tulosten mukaisiin toimenpiteisiin tarvittavilla lakimuutoksilla. Epäonnistuneet ja tarpeettomat säännökset tulee kumota, Linnainmaa vaatii ja jatkaa, että lainvalmistelun konsernijohto seuraisi jälkiarviointien ja siitä aiheutuvien jatkotoimien toteutumista", Linnainmaa sanoo.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Kuva: Roni Rekomaa.

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.