Suomalaiset pk-yritykset mukana turvaamassa taiteen tulevaisuutta

Kansallisgallerian varainhankinnan tavoitteena 8 miljoonaa euroa
Kansallisgallerian varainhankinta on käynnissä

Kansallisgalleria järjesti 8.3. keskustelutilaisuuden 10 väitettä taiteesta Ateneum-salissa. Tilaisuudessa toimittaja Tuomas Enbuske haastoi museonjohtajat Susanna Petterssonin, Leevi Haapalan ja Kirsi Eskelisen sekä pääjohtaja Risto Ruohosen kertomaan miksi taide on tärkeää. Keskeisiksi asioiksi nousivat taiteen hyvinvointivaikutukset mutta myös taiteen positiivinen jalanjälki Suomen elinkeinoelämään. Lahjoituksia tehneet pk-yritykset painottavat kulttuurin ja sivistyksen tärkeyttä sekä halua turvata niiden jatkuvuutta myös tuleville sukupolville.

”Kansallisgallerian varsinaiset toimintavarat, joilla turvaamme valtion omistamien ja kansan rakastamien teosten huolenpidon, konservoinnin ja niihin liittyvän korkeatasoisen tutkimuksen, tulevat myös tulevaisuudessa valtion budjetista”, kertoo Risto Ruohonen. ”Nykyajassa elävän museon tulee kuitenkin jatkuvasti uudistua ja löytää entistä monipuolisempia tapoja puhutella niin museokävijöitä kuin taiteen ystäviä tietokoneiden ja mobiililaitteiden äärellä. Tarvitsemme uusia ja joustavia tapoja rahoittaa näitä hankkeita.”

Kesäkuuhun 2017 saakka jatkuvan varainhankinnan tavoitteena on kerätä 8 miljoonaa euroa yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä. Valtio tukee jokaista lahjoitettua euroa 2,5 eurolla. Tavoitellun 8 miljoonan euron lahjoitussumman myötä Kansallisgalleria saa siis 20 miljoonaa euroa vastinrahaa. Lahjoituksia ei voi kohdentaa eikä nimetä tiettyyn toimintoon.

Suomalaiset yritykset ovat lähteneet kiitettävästi mukaan varainhankintaan. ”On ollut ilahduttavaa nähdä, miten tärkeäksi taide ja Suomen tunnetuimmat taidemuseot koetaan yrityksissä. Taloudellisesti haastavinakin aikoina moni haluaa olla mukana varmistamassa Kansallisgallerian toimintaa. Sen katsotaan olevan sijoitus tuleville sukupolville”, kertoo varainhankintajohtaja Jyri Tawast. Varainhankinnan keskeisiä lahjoittajia ovat olleet suomalaiset pk-yritykset, jotka haluavat tukea suomalaista taidetta ja sen kautta suomalaisten hyvinvointia myös tulevaisuudessa.

8.3. tilaisuudessa nähtiin myös ensimmäistä kertaa Martti Suosalon tähdittämä lyhytelokuva Teko on suomalaisen tarina. Elokuva luotiin herättämään keskustelua taiteen historiasta Suomessa ja sen keskeisestä asemasta kansakunnan tarinoiden tulkkina ja tallentajana. Elokuva on nähtävissä kansallisgalleria.fi -sivustolla.

Lahjoittaneiden yritysten perusteluita lahjoittamiselle:

Taiteen ja sivistyksen rinnalla myös elinkeinoelämä on osa maamme kulttuuriperintöä sanan laajimmassa merkityksessä. Kulttuuri on yhteisölle ja sen jäsenille keskeisen tärkeä voimavara ja rikkaus, jonka siirtäminen tuleville sukupolville on jokaisen toimijan vastuulla. Tukemalla Kansallisgallerian varainhankintaa haluamme olla mukana rakentamassa yhteistä tulevaisuutta, jossa niin ihmisten kuin yritysten on hyvä toimia.
Alexander Bargum, Algol Oy

Haluamme tällä lahjoituksella olla mahdollistamassa sitä, että myöskin tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus nauttia maamme rikkaasta taidehistoriasta ja inspiroitua tarinoista teosten takana.
Teemu Vaistila, Santtu Vaistila, Amak Oy

Haluamme olla omalta osaltamme tukemassa muiden perheyrittäjien kanssa Kansallisgalleriaa ja sen museoita nyt ja myös tulevaisuudessa.
Otto Räsänen, Duroy Oy

Halusimme, tehdä konkreettisen teon kuvataiteiden edistämiseksi Suomessa. Ei tarvitse olla iso yritys tehdäkseen hyvää. Suurin osa suomalaisista yrityksistä on pk-yrityksiä. Taide  tekee hyvää; niin fyysisesti kuin henkisesti ja lisää ihmisten hyvinvointia. Sen edistäminen kuuluu kaikille.
Sari Lönnqvist, ERAT Arkkitehdit

Olemme aikanaan päässeet alkuun ja vauhtiin yhteiskunnan ratkaisevalla tuella. Kiitoksena siitä tuesta haluamme nyt paremmin pärjäävänä yrityksenä osoittaa kiitollisuutta ja suunnata osan voittovaroistamme yhteiseen ja yleishyödylliseen tarkoitukseen. Erityisesti näinä yleisen purnauksen  ja pessimismin aikoina on ilo ja kunnia saada osallistua kansallisen perinteen vaalimiseen.
Jukka Haaslahti, Hidex Oy

Westprolle on tärkeää tukea taidetta ja luovuutta, sillä ne yhdessä edistävät nuortemme hyvinvointia ja valoisampaa tulevaisuutta. Taiteen edessä olemme yhdenvertaisia.
Heikki Schemeikka, Westpro cc Oy. Alexandra Procopé-Aliyev, Westpro4U ry.

Varainhankinnan verkkosivusto:
www.kansallisgalleria.fi

Kuvapankki:
press.fng.fi

Johanna Eiramo
viestintäpäällikkö
johanna.eiramo (at) kansallisgalleria.fi
puh. 0400 99 56 99

Kansallisgallerian varainhankinta on käynnissä
Teko on suomalaisen tarina -mainoselokuvaa tähdittää Martti Suosalo

Kansallisgallerian muodostavat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Kansallisgallerian vastuulla on valtion taidekokoelma, jonka ylläpitämisestä huolehtii Kansallisgallerian kokoelmahallintaosasto. Kansallisgalleriaan kuuluu lisäksi Valtion taideteostoimikunta kokoelmineen. Kansallisgalleria on maan suurin taidemuseo-organisaatio ja kansallinen kulttuurilaitos, jossa työskentelee noin 250 alan ammattilaista.