Suomalaista osaamista maailman kärjessä – Aalto EE vahvisti asemiaan arvostetussa Financial Timesin vertailussa

Alan kiristyvässä globaalissa kilpailussa Aalto University Executive Education (Aalto EE) on puolustanut hyvin paikkaansa ja onnistunut vahvistamaan asemaansa. Se paransi sijoitustaan maailman arvostetuimmassa Financial Times -vertailussa peräti seitsemällä sijalla viime vuodesta. Jo vuosia 50. parhaan joukkoon arvioitu Aalto EE on nyt 39. paras liikkeenjohdon valmentaja tuhansien instituutioiden joukossa ja vertailun ainut suomalainen toimija. Financial Times arvioi kokonaisuutena sekä avoimet että räätälöidyt ohjelmat.

Kuva: Junnu Lusa & Aalto EE. Käytettäväksi ainostaaan tämän uutisen yhteydessä.

Kilpailu viidenkymmenen parhaan joukossa on kovaa ja sijoitukseen vaikuttavat monet tekijät. Samalla vertailuryhmä laajenee etenkin aasialaisten kilpailijoiden vahvistuessa.

- On tärkeämpää katsoa useamman vuoden tuloksia ja pitkää linjaa kuin yksittäisen vuoden sijoitusta. Menestyminen Financial Timesin vertailussa vuodesta toiseen on kuitenkin asiakkaalle takuu siitä, että Aalto EE:n sisällöt, menetelmät ja valmentajat ovat korkeinta kansainvälistä tasoa, kuvaa toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila.

Hän jatkaa:

- Vertailujoukkonamme on ollut jo vuosia alamme maailman kärki. Tämä auttaa asettamaan oikean kunnianhimon tason. Erityisen hienoa on ollut saada olla mukana monien käänneyhtiöiden uudessa nousussa.

Ohjelmien vaikuttavuus on keskeisessä roolissa

Vertailu koostuu useasta kriteeristä. Tällä kertaa Aalto EE:n sijoitus nousi erityisesti räätälöityjen ohjelmien asiakkaiden antamien vastausten perusteella. Asiakkaat arvostivat Aalto EE:n ohjelmien suunnittelua ja toteutusta, opetusmenetelmiä sekä kokivat saavansa valmennuksista niin uusia osaamisia kuin vastinetta rahoilleen. Vahva asiakasosaaminen ja joustavuus näkyvät selkeästi myös suorassa asiakaspalautteessa.

- Ohjelmissamme käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä oppimisen ja vaikuttavuuden maksimoimiseksi. Aalto EE:llä on useita nimikkotyökaluja, kuten sotapeli ja kaikutiimit, joita hyödynnämme sekä avoimissa että räätälöidyissä valmennuksissa. Kehitämme lähestymistapaa aina asiakkaan tarpeisiin sopivaksi. Hyvä esimerkki tällaisesta on Stora Enson kanssa tekemämme Accelerator-ohjelma, jossa linkitettiin start-upit, johtamisvalmennus sekä globaalin organisaation kyvykkyystarpeet, kertoo asiakaskohtaisten ratkaisujen liiketoimintajohtaja Virve Hintikka Aalto EE:stä.

Asiakkaan kuuntelu ja nopea reagointi saa kiitosta VTT:ltä

Aalto EE on johtamisvalmennuksellaan mukana tukemassa VTT:n uudistumista ja strategian toimeenpanoa. Valmennuksella VTT haluaa erityisesti vahvistaa johdon kyvykkyyttä uudistaa asiakaskeskeistä toimintakulttuuria ja varmistaa tulevaisuuden menestyksen takaavan osaamisen. Valmennus keskittyi neljään pääteemaan: muutosjohtajuus, asiakasvaikutus, henkilökohtainen kasvu johtajana sekä VTT:n strategian toimeenpano.

- Valmennuksella on ollut iso merkitys uudistuksen läpiviemisessä. Olemme käyneet innostavaa keskustelua johtamisesta ja saaneet konkreettista tukea muutoksen ja strategian johtamiseen. Saumaton yhteistyö Aalto EE:n kanssa on mahdollistanut tämän, sillä meitä on kuunneltu ja tarpeisiimme on reagoitu nopeasti. Valmennus on toteutettu erittäin ammattitaitoisesti, kertoo VTT:n henkilöstöjohtaja Kirsi Nuotto.

Aalto EE on ollut lisäksi osaltaan tukemassa esimerkiksi Finnairin johtajuuden ja kulttuurin suunnanmuutosta, Pauligin organisaatiokulttuurin kehittämistä ja Lindströmin suunnitelmallista sukupolvenvaihdosta. Erimuotoisia organisaatiokohtaisia kehitysohjelmia toteutetaan vuosittain Pohjoismaissa ja maailmalla noin 70-100.

Financial Times -vertailu lyhyesti

FT Executive Education -selvityksessä arvioidaan erikseen ns. avoimet johdon valmennukset ja organisaatioille erikseen räätälöidyt ohjelmat. Kokonaissijoitus perustuu näiden kahden kategorian yhteistulokseen. Arviointi perustuu sekä asiakkaiden antamaan palautteeseen että instituutioiden itsensä tuottamaan tilastoaineistoon. Financial Times julkaisee selvityksessään vain 50 parhaan liikkeenjohdon kehittäjän arviot. Kaikkiaan maailmassa on vähintään 4 000 kansainvälisiä johdon valmennuksia ja MBA-tutkintoja tarjoavaa toimijaa.

Tänä vuonna kolmen kärjessä olivat espanjalainen Iese Business School, sveitsiläinen IMD sekä ranskalainen Insead. Aalto EE:n strateginen kumppani ESADE on sijalla 19. Stanford Center for Professional Development, jonka kanssa Aalto EE tekee yhteistyössä ”Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility” -ohjelmaa, sijoittui seitsemänneksi. Aalto University Executive Education osallistui vertailuun Aalto University -nimellä. Aalto EE oli mukana selvityksessä 18. kerran.

toimitusjohtaja, Professor of Practice,

Kuva: Junnu Lusa & Aalto EE. Käytettäväksi ainostaaan tämän uutisen yhteydessä.

Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia Espanjassa, Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Iranissa, Kiinassa, Liettuassa, Puolassa, Ruotsissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Venäjällä, Vietnamissa, Virossa ja Yhdysvalloissa. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Seminaari: Ansaitse peleillä tuloksellisesti ja eettisesti – pelialan gurut saapuvat Helsinkiin6.9.2018 10:29Tiedote

Aalto University Developing Entrepreneurshipin (Aalto ENT) ja International Game Developers Association (IGDA) Finlandin järjestämä seminaari tuo Suomeen useita pelialan guruja kertomaan pelialan ansaintalogiikasta. Seminaarissa pelialan legendat John Romero, Maarten Noyons, Michail Katkoff ja Oscar Clark jakavat kokemuksiaan pelien tuloksellisista ja eettisistä ansaintamalleista.

Johtajia 14 eri maasta tapaa Aalto Executive Summitissa Otaniemessä23.8.2018 14:24Tiedote

Aalto Executive Summit on koonnut tällä viikolla johtajia 14 eri maasta Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle. Aalto EE järjestää tapahtuman nyt jo 11. kertaa. Tämän vuoden aihe on ajankohtainen; digitaalisen ajan visionäärinen johtajuus. Digitaalinen muutos vaikuttaaa työn tekemiseen, sekä siihen, miten liiketoimintaa johdetaan. Myös organisaatioiden rakenteet ovat muutoksen alla samoin kuin resurssien allokointi ja työvoiman rooli yleensä. Näiden aiheiden lisäksi, summitissa käsitellään strategiaa, tuloksellisuutta sekä johtamista, jotka kaikki ovat olennaisia tekijöitä yrityksen tulevaisuuden menestykselle.

Aalto Executive MBA lanseerataan Kiinassa8.6.2018 10:52Tiedote

Aalto Executive MBA, Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) lippulaivaohjelma, lanseerataan Kiinassa vielä tämän vuoden aikana. Ohjelma aloitetaan Shanghaissa ja suunnitelmissa on toteuttaa ohjelma myös muissa Kiinan kaupungeissa lähitulevaisuudessa. Aalto EE:lle tämä on luonnollinen jatko läsnäolon vahvistamisessa Aasian markkinalla. Sen ensimmäinen Aasian EMBA-ohjelma järjestettiin vuonna 1995 Etelä-Koreassa ja Singaporen tytäryhtiöstä on johdettu Aasian toimintoja jo vuodesta 2000.

Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat valmistivat Aalto EE:lle ainutlaatuisen kokoelman keramiikkamaljakoita6.6.2018 14:43Tiedote

Taide on olennainen osa asiakas- ja työntekijäkokemusta Aalto EE:ssä (Aalto University Executive Education). Jo yli 200 taideteoksen kokoelmaan lisätään nyt myös 12 ainutlaatuista käsintehtyä keramiikkamaljakkoa. Maljakoiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastasi kuusi Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijaa. Euroopan johtava muotoilukoulu tunnetaan lahjakkaista suunnittelijoistaan ja huippuluokan opetushenkilökunnastaan. Keväällä 2017 Aalto-yliopisto sijoittui 13. sijalle taiteen ja suunnittelun maailmanlaajuisessa QS World University Ranking -tutkimuksessa.