Suomalaisten finanssipalveluiden tarjoaminen Britanniassa rajoittuu vuodenvaihteessa

Vaikka Brexitin siirtymäajan päättyminen 31. joulukuuta menee lähes huomaamatta ohi valtaosalta suomalaisia, se voi vaikuttaa esimerkiksi Britanniassa vakituisesti asuvien, mutta suomalaisia finanssipalveluita käyttävien elämään. Brexitin myötä suomalaisen finanssiyhtiön on hankittava erillinen toimilupa, jos se haluaa tarjota palveluitaan Britanniassa.

Tähän asti suomalaiset finanssiyhtiöt ovat voineet tarjota palveluitaan Britanniaan suhteellisen vapaasti koko EU:n laajuisen toimilupajärjestelmän kautta. Palvelut ovat siis pelanneet myös Britanniassa asuville suomalaisten pankkien, vakuutusyhtiöiden ja sijoituspalveluyritysten asiakkaille. Lainaa on voinut hakea ja sijoituksia hoitaa lähes samaan tapaan kuin Suomessa. Palvelua tarjoavan yhtiön toimipisteeseen on vain saattanut olla hieman pidempi matka.

Vuodenvaihteen jälkeen suomalaisten finanssipalvelujen tarjoaminen Britanniaan rajoittuu merkittävästi, kun Britannia putoaa pois EU:n sisämarkkinoilta ja yhteisestä toimilupajärjestelmästä. Jos suomalainen finanssiyhtiö aikoo tarjota toimilupaa edellyttäviä palveluita Britanniassa vuoden vaihteen jälkeen, on sen ensivaiheessa liityttävä mukaan Britanniassa käyttöön otettuun väliaikaiseen finanssipalveluiden tarjoamisen mahdollistavaan järjestelmään, Temporary Permissions Regimeen (TPR), tai muutoin hankkia toimilupa Britanniasta. Esimerkkilista säännellyistä finanssipalveluista löytyy Britannian finanssivalvojan verkkosivuilta.

Rajat ylittävässä palveluntarjonnassa toimilupakysymys riippuu siitä, mitä pidetään palvelun tarjoamisena Britanniassa. Tämä voi vaihdella eri finanssipalveluidenkin välillä. Joillekin finanssipalveluille voi riittää se, että asiakas asuu vakituisesti Britanniassa, kun taas joissakin tapauksissa finanssipalvelun tarjoamiseksi Britanniassa katsotaan vain, jos palveluntarjoajalla on Britanniassa esimerkiksi toimipiste tai agentti.

Siirtymäajan päättyminen ei näillä näkymin päätä kaikkia suomalaisten finanssiyhtiöiden Britanniassa vakituisesti asuville asiakkaille tarjottavia palveluita. Esimerkiksi ennen siirtymäajan päättymistä suomalaisessa pankissa avatut pankkitilit maksukortteineen toimivat myös jatkossa, samoin, kuin ennen siirtymäaikaa myönnetyt asuntoluottosopimukset jatkunevat normaalisti siirtymäajan päättymisen jälkeen.

Kaikille finanssipalveluille tilanne ei kuitenkaan ole sama. Osa suomalaisista pankeista on jo viestinyt asiakkailleen siitä, että luottokortin myöntäminen loppuu Britanniassa vakituisesti asuville asiakkaille siirtymäajan päättyessä 1. tammikuuta, ja sama kohtelu koskee monia sijoituspalveluita. Myös vakuutuksiin voi tulla muutoksia. Tarkemman tiedon saamiseksi kannattaa kääntyä oman pankin tai vakuutusyhtiön puoleen.

Vahvistetaanko pankkiunionia vai etsitäänkö maksumiehiä koronakriisille?18.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Piru on, missäpä muuallakaan, kuin yksityiskohdissa. Pankkiunionin tarkoitus on tuoda vakautta EU:n pankkijärjestelmään, ja siihen on myös Suomi ja Suomen pankkisektori sitoutunut. Koko euroalueen yhteiset pelisäännöt ja riskien yhdenmukainen tunnistaminen ovat sinänsä kannatettavia asioita, samoin yhteinen pankkivalvonta ja pankkikriisien ratkaisumekanismi. Nämä ohjaavat pankin mahdollisesta kaatumisesta aiheutuvat tappiot niille, jotka ovat pankkiin sijoittaneet. Pankkiunionirakennelman viimeinen palanen, EU:n yhteinen talletussuoja, voisi kuitenkin tuoda eurooppalaisten pienten ja keskisuurien pankkien ongelmat yhteisesti pankkiunionimaiden pankkien ja viime kädessä koko euroalueen veronmaksajien ratkaistaviksi.

Koronavuosi palkitsi rahastosijoittajan - pääoma ennätykselliset 132 miljardia euroa12.1.2021 12:59:24 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2020 yhteensä 1,2 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 132 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Silmät suojaan – ilotulitekauppaa rajoittava kansalaisaloite on hukkunut hallinnon rattaisiin30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Kansalaisaloite kuluttajille myytävien ilotulitteiden rajoittamiseksi meni eduskuntaan jo yli vuosi sitten, mutta siitä ei ole sen jälkeen kuulunut mitään. On ymmärrettävää, että esimerkiksi koronaan liittyvät asiat ovat kiilanneet käsittelyjonossa, mutta aloitteesta olisi syytä saada aikaan sääntelyehdotuksia. Viime vuodenvaihteessa ilotulitteet aiheuttivat viisi sairaalahoitoa vaatinutta silmävammaa ja sytyttivät yli sata tulipaloa.

Tunnistusvälineet kuntoon – vuodenvaihteen jälkeen pienikin verkko-ostos saattaa vaatia pankkitunnuksia29.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) korttimaksamisen tunnistautumisen siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Vahvan tunnistautumisen tarkoituksena on parantaa maksupalveluiden turvallisuutta ja siten kuluttajansuojaa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä säilyy vilkkaana – yritysten luototuksessa hiljaisempaa15.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on loppuvuoden 2020 aikana vilkastunut selvästi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös pankinjohtajien odotukset kotitalouksien lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat hyvät. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen heikkoa. Loppuvuoden aikana luottoja on myönnetty selvästi vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Barometrikysely IV/2020 tehtiin pankinjohtajille marras-joulukuun vaihteessa.

Vetoomus hallitukselle: Suomen on painettava jarrua pankkien yhteisvastuun ja sääntelyn lisäämisessä9.12.2020 10:55:36 EETTiedote

Suomalainen finanssiala vetoaa Sanna Marinin hallitukseen, että Suomi painaisi jarrua EU-pöydissä pankkiunioniin kuuluvien pankkien yhteisvastuun lisäämisessä ja pääomavaatimusten kiristämisessä. Valtiovarainministerien euroryhmä päätti viime viikolla 30.11. laajentaa pankkien kriisinratkaisun yhteisvastuuta aikaistamalla ylimääräisten vakausmaksujen tuomista yhteisen taakanjaon piiriin. Myös eurooppalaista yhteistä talletussuojaa kiirehditään. Pankkien vakavaraisuutta koskevan Basel III:n loppuunsaattaminen nostaisi merkittävästi pankkien pääomavaatimuksia ja voisi kiristää kotitalouksien ja yritysten lainansaantia. Lisäksi kotimaisessa valmistelussa olevat asuntolainojen uudet sääntelyehdotukset voivat vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta ja ensiasunnon hankintaa.