”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä

Lehdistötiedote 2.2.2023
PostNord on Pohjoismaiden johtava logistiikka- ja viestintäratkaisujen toimittaja. Ruotsissa ja Tanskassa PostNord on itse ”Posti”, Norjassa merkittävä kuljetusyritys. Suomessa PostNord on kasvanut nopeasti niin kuluttajien kuljetus- ja noutopalvelujen tarjoajana kuin verkkokauppiaidenkin työn sujuvoittajana. Potentiaali on siis suuri, kun PostNord aloittaa entistä laajemman yhteistyön Suomen johtavan verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin kanssa.
”Nyt lanseerattava integraatio PostNordin ja Vilkkaan kesken on monin tavoin erittäin tärkeä. Me pystymme tarjoamaan PostNordille kasvua oman laajan asiakaspintamme kautta. PostNord taas on pohjoismaisittain ykkösluokan vaikuttajana koko suomalaiselle verkkokaupalle mahtava mahdollisuus. Ennen kaikkea tietysti asiakkaiden on entistä helpompi tehdä hyviä ja loppuun asti sujuvia verkko-ostoksia”, kiittää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck katsoo koko Pohjoismaiden verkkokauppaa aitiopaikalta. PostNordille kertyvä data voi olla suomalaisenkin verkkokauppiaan kasvun tutka.
”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Meille kertyy datamme perusteella syvällinen ja reaaliaikainen ymmärrys kuluttajien verkkokauppa- ja ostokäyttäytymisestä. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin. Kun esimerkiksi markkinointinsa ja logistiikkansa suunnittelee juuri asiakkaiden jatkuvasti kehittyvien toiveiden mukaisesti, saa verkkokauppias vientiinsä aivan uutta puhtia”, arvioi Starck.
Data avain kansalliseen markkinaloikkaan
Korkiakoski pitää näkymää Suomelle jopa kansallisesti merkittävänä.
”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan. Suomessa osataan tuottaa laadukkaita tuotteita, joille voisi olla nykyistä paljon laajempi kysyntä. Pohjoismaat ovat tietenkin sekä tuttuuden että logistisen läheisyyden takia erityisen potentiaalinen markkina. Tässä olisi Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi on pahasti edellä”, kannustaa Vilkkaan Korkiakoski.
Starck muistuttaa, että PostNord on vahva myös laajemmin EU-markkinoilla.
”Pohjoismaat ovat tietysti kotipesämme, mutta tarjoamme hyvän tuen muuallekin Eurooppaan sekä itse että erinomaisten kumppanuuksiemme kautta. Voi siis harkita vientimarkkinoita laajemminkin!”
Menestys kotimaassa hyvä pohja viennillekin
PostNordin verkkokaupasta ja kansainvälistymisestä vastaava johtaja Linda Nyberg painottaa, ettei myöskään kotimaan markkinoita ja vientiä kannata pohtia erikseen.
”Vientiinkään panostettaessa ei pidä unohtaa Suomea! Meillä on Suomen laajin verkosto ulkoautomaatteja. Tarjoamme ympäri vuorokauden palvelevat Lähiboksit, usein suoraan omilla kotikaduilla! On aivan selvää, että onnistuminen logistisissa valinnoissa on keskeinen menestystekijä myös kotimaan myynnissä. Ja kun kotimaassa onnistuu yhdessä kanssamme, niin samalla vahvistuvat lihakset myös kansainvälistymiseen. Meiltä löytyy apu moneen”, lupaa Nyberg.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Linda Nyberg, Head of Ecommerce and International Solutions, PostNord Oy, 045 7750 5119, linda.nyberg@PostNord.com
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä, Tampereella esiteltiin Avainlippu myös verkkoon21.9.2022 13:34:09 EEST | Tiedote
Talouden epävarmuus heijastuu vahvasti myös verkkokauppaan. Verkkokauppa on pudonnut jopa Tampereella, joka on monessa suhteessa verkkokaupan edelläkävijä. Tampereella esiteltiin keskiviikkona kansallinen vastalääke, Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu verkkokaupoille. Suomi on Ruotsia perässä kaikilla verkkokaupan mittareilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme