Suomen Akatemia uudisti kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksensa

Suomen Akatemia on uudistanut kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksensa. Akatemian järjestyksessä kolmannessa sitoumuksessa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teemoja ja niiden toteutumista käsitellään aiempia sitoumuksia perusteellisemmin ja järjestelmällisemmin. Suomen Akatemian hallitus hyväksyi vuoden 2025 loppuun asti voimassa olevan kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen kokouksessaan 2.6.2022.

Olennainen muutos uudessa sitoumuksessa on, että Akatemia ottaa kestävän kehityksen tavoitteet huomioon tutkimusrahoitusprosessinsa kaikissa vaiheissa. Tavoitteet huomioidaan myös uuden sähköisen tutkimusrahoitusjärjestelmän kehittämisessä. Kestävän kehityksen tavoitteiden seuranta pyritään myös yhdistämään osaksi rahoitettujen hankkeiden tutkimusraportteja.

Akatemia arvioi ja seuraa muiden tutkimusrahoittajien kestävän kehityksen mittareita ja selvittää, millaisia mittareita kestävän kehityksen ja vastuullisuuden toteutumisen seurannassa voisi käyttää.

Suomen Akatemian kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen tavoitteena on lisätä ja syventää tutkijoiden, Akatemian ja sen sidosryhmien tietoisuutta kestävän kehityksen periaatteista ja korostaa periaatteiden merkitystä läpileikkaavasti tutkimuksessa ja tutkimusrahoituksessa. Sitoumuksen tavoitteena on myös tarkastella kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmia aiempaa systemaattisemmin niin, että tavoitteiden seuranta tulee osaksi Akatemian vuosittaista toimintaa.

Tutkimustieto on välttämätöntä kestävän kehityksen edistämiseksi ja tulevien sukupolvien ja luonnon hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen tavoitteet kattavat laajasti elämän ja yhteiskunnan eri osa-alueet. Akatemia rahoittaa tutkimusta laaja-alaisesti kaikilla tieteenaloilla, ja se voi toiminnallaan edistää monipuolisesti myös kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista.

Kestävä kehitys osa vastuullista tiedettä

Suomen Akatemia edellyttää, että sen rahoittamat tutkijat ja tutkimusryhmät noudattavat vastuullisen tieteen periaatteita. Näihin periaatteisiin kuuluvat muun muassa tutkimuseettiset kysymykset, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, tieteen avoimuus ja kestävän kehityksen tavoitteet.

Osana vastuullisen tieteen toimintaansa Akatemia edellyttää rahoittamiaan tutkimushankkeita kuvaamaan, miten hanke voi edistää yhtä tai useampaa Suomen kestävän kehityksen kahdeksasta tavoitteesta: yhdenvertaiset mahdollisuudet hyvinvointiin; vaikuttavien ihmisten yhteiskunta; työtä kestävästi; kestävät yhdyskunnat ja paikallisyhteisöt; hiilineutraali yhteiskunta; resurssiviisas talous; luonnon kantokykyä kunnioittavat elämäntavat ja luontoa kunnioittava päätöksenteko.

Suomen Akatemia laati ensimmäisen tutkimusrahoitustoimintaan kohdentuvan yhteiskuntasitoumuksensa vuonna 2015. Tällöin sitoumus suunnattiin akatemiaohjelmien teemojen valintaan. Vuonna 2018 Akatemia laajensi yhteiskuntasitoumuksensa koskemaan kaikkea rahoitustoimintaansa.

”Vuoden 2018 sitoumuksen tavoitteet eivät ole vanhentuneita ja sitoumuksessa listatut toimenpiteet ovat edelleen ajankohtaisia. Nyt uudistetussa sitoumuksessa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teemoja ja niiden toteutumista käsitellään kuitenkin aiempaa perusteellisemmin ja myös toteutumisen seurantaa kehitetään”, sanoo Suomen Akatemian pääjohtaja Paula Eerola.

• pääjohtaja Paula Eerola, p. 029 533 5001, etunimi.sukunimi (at) aka.fi
  • johtaja Laura Raaska, p. 029 533 5094, etunimi.sukunimi (at) aka.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen (at) aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Nya programdirektörer för strategisk forskning22.6.2022 10:49:16 EEST | Tiedote

Rådet för strategisk forskning (RSF) valde nya programdirektörer den 21 juni 2022. Professor Juha Helenius från Helsingfors universitet valdes till programdirektör för FOOD-programmet (Mot ett hållbart, hälsosamt och klimatneutralt livsmedelssystem) och teamledare Mika Nieminen från Teknologiska forskningscentralen VTT Ab valdes till programdirektör för STEER-programmet (Det allmännas ändrande roll och möjligheter att styra samhällsutvecklingen).

SRC selects new programme directors for strategic research programmes22.6.2022 10:42:20 EEST | Press release

The Strategic Research Council (SRC) selected new programme directors on 21 June 2022. Professor Juha Helenius (University of Helsinki) was selected as the programme director of the FOOD programme (Towards a Sustainable, Healthy and Climate-Neutral Food System) and Team Leader Mika Nieminen (VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) as the programme director of the STEER programme (The Changing Role of Public Authority and the Potential for Steering Society).

Strategisen tutkimuksen uudet ohjelmajohtajat valittu22.6.2022 09:49:33 EEST | Tiedote

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) valitsi 21.6.2022 uudet ohjelmajohtajat ohjelmille Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää (FOOD) ja Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER). FOOD-ohjelman ohjelmajohtajaksi valittiin professori Juha Helenius Helsingin yliopistosta ja STEER-ohjelman ohjelmajohtajaksi tiimipäällikkö Mika Nieminen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.