Suomen Bocuse d’Or-joukkue matkalla Lyonin finaaliin - Tommi Tuominen valmentajaksi

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin finaali järjestetään Lyonissa tammikuussa 2019. Ensimmäisten raaka-ainejulkistusten myötä Suomen joukkue on aloittanut täysipäiväisen harjoittelun tavoitteenaan paikka kolmen kärjessä. Tommi Tuominen liittyy joukkueeseen valmentajan roolissa.

Suomen Bocuse d'Or -joukkueen valmentaja Tommi Tuominen. Kuva: Kim Öhman

Ismo Sipeläisenja hänen assistenttinsa Johan Kurkelanmatka kohti Lyonissa järjestettävää Bocuse d’Or-kokkikilpailun finaalia on alkanut. Kilpailutehtävistä toisen, vadilla esiteltävän ruoan pääraaka-aine julkistettiin syyskuun lopulla, ja harjoittelu treenikeittiöllä Perho Liiketalousopiston tiloissa on alkanut. Kilpailutehtäväksi määriteltiin maitovasikan kare, jonka seuraksi tulee valita vasikan sisäelimiä, esimerkiksi kateenkorvaa, maksaa tai munuaista.

Kilpailutehtävässä kunnioitetaan tammikuussa 2018 menehtyneen Paul Bocusen perintöä ja hänen periaatettaan, että raaka-aine on annoksessa parhaimmillaan silloin, kun sen tunnistaa. Vasikankare tulee esitellä korkeintaan kahdessa osassa, luiden kanssa. Lisäksi vatitehtävässä tuodaan esiin kilpailijan maan identiteettiä sekä ruoassa että muotoilussa.

- Tehtävänannossa pyydetään luomaan klassikkoa kunnioittava annos modernilla näkemyksellä. Tämä on minulle mieluinen haaste, klassikoiden muokkaaminen on kiinnostava tehtävä. Lähdemme nyt valmennustiimin kanssa etsimään sellaisia klassisia makuja ja yhdistelmiä, jotka on helposti muokattavissa hienovaraisesti ja tyylikkäästi suomalaisuutta henkiväksi kokonaisuudeksi, Sipeläinen pohtii.

Tommi Tuominen joukkueen valmentajaksi

Suomen Bocuse d’Or-joukkueen valmentajaksi matkalle kohti Lyonia on valittu Michelin-tähtiravintola Demon sekä ravintola Ultiman ravintoloitsija, Ultiman keittiöpäällikkö Tommi Tuominen. Tuomisen lisäksi valmennusryhmään kuuluu Vuoden Kokki 2018, ravintola Nuden ravintoloitsija ja keittiöpäällikkö Kalle Tanner.

- Lähdin mukaan, koska Suomen kisatoiminta on hyvällä mallilla ja menestystäkin tulee jatkuvasti. Haluan kantaa korteni kekoon, jotta työ saa myös ansaitsemansa huomion: on tärkeää, että suomalaiset tietävät, että tällaista tehdään meillä menestyksekkäästi. Suomalaisten on aika olla ylpeitä ruokakulttuurimme hyvästä vedosta!

Sipeläinen ja Tuominen ovat työskennelleet aiemmin yhdessä Finnjävelissä. Tuominen listaa Sipeläisen vahvuuksiksi sen, että tämän kyky hahmottaa makuja ja rakenteita on poikkeuksellisen hyvä ja makupaletti sekä rauhallisuus kisatilanteessa omaa luokkaansa.

Suomen joukkueen tavoite on palkintosijoilla.

- Lähdemme kilpailuun hyvistä asemista: voitimme Euroopan karsinnoissa parhaan vadin erikoispalkinnon ja tulimme neljänneksi. Maailmanlaajuisessa finaalissa kisa kuitenkin kovenee, Pohjoismaiden lisäksi muun muassa USA ja Japani ovat vahvoja kilpailumaita. Tavoitteemme palkintosijoilla on kova, muttei mahdoton, summaa joukkueen presidentti, kaksinkertainen Bocuse d’Or-edustaja Matti Jämsén.

Suomen Bocuse d’Or -kilpailujoukkueeseen kuuluvat edustaja Ismo Sipeläinen, assistentti Johan Kurkela, presidentti ja Suomen tuomari Matti Jämsén, valmentaja Tommi Tuominen sekä media- ja kansainvälisistä suhteista vastaava viestintäpäällikkö Mari Cadaut. Suomen Bocuse d’Or Academyn toiminnasta, rahoituksesta ja yhteistyökumppanisuhteista vastaa ELO-säätiön toimitusjohtaja Bettina Lindfors.

Mari Cadaut, Promotion Manager, 040 5878053
Bettina Lindfors, toimitusjohtaja, ELO-säätiö 040 920 9810
Tommi Tuominen, 050 5753799

Suomen Bocuse d'Or -joukkueen valmentaja Tommi Tuominen. Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or -edustaja 2018 Ismo Sipeläinen. Kuva Kim Öhman
Bocuse d'Or Academy Finlandia presidentti Matti Jämsén. Kuva Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or -joukkueen edustaja Ismo Sipeläinen ja assistentti Johan Kurkela, Euroopan Bocuse d'Or -osakilpailut 2018. Kuva Kim Öhman.
Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-joukkue edustajanaan Ismo Sipeläinen voitti parhaan lihavadin palkinnon Euroopan osakilpailuissa Torinossa kesäkuussa 2018. Kuva: Kim Öhman
Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-edustaja Ismo Sipeläinen ja assistentti Johan Kurkela Torinossa Euroopan karsinnoissa 2018 Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-edustaja Ismo Sipeläinen Torinossa Euroopan osakilpailuissa 2018. Kuva: Kim Öhman

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2018-2019 Euroopan osakilpailut pidetään kesäkuussa 2018 Torinossa. Loppukilpailut järjestetään tammikuussa 2019 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 13 kertaa. Maamme paras sijoitus on Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö.

Bocuse d'Oria tukevat kaudella 2018-2019 pääyhteistyökumppanit Wihuri Oy Aarnio Metro-Tukku, HKScan ja Davanti Finland sekä yhteistyökumppanit  Arla, Tallink Silja, Vihannespörssi, Arvo Kokkonen, Fredman ja E Ahlström, Medanta, Perho Liiketalousopisto, Haaga-Helia, Aalto Yliopisto, Sieni Honkonen, Polar ja Kavika.

www.elo-saatio.fi/bocusedor    www.facebook.com/bocusedorfinland

Instagram @bocusedorfinland

#bocusedorfinland #roadtolyon #bocusedor #finnishfood #ismosipeläinen #teamfinland

Haku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -suomenmestaruuskilpailuihin on käynnissä!15.11.2018 09:00Tiedote

Päästä luovuutesi valloille ja näytä taitosi! Hae mukaan Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuihin. Hakuaika on käynnissä 15.11.2018-15.1.2019. Vuoden Kokki -kilpailu on ruoanlaiton ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu ja Vuoden Tarjoilija -kilpailu on salipuolen ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu. Hallitseva Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä, joiden edustuskaudet jatkuvat seuraavien voittajien valintaan saakka.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto 2018 John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle12.10.2018 22:00Tiedote

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnot annettiin tänä vuonna kahdelle suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijälle, John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle. Lähikalahankkeen tavoitteena on edistää kotimaisen ja vajaasti hyödynnetyn särkikalan elintarvikekäyttöä Suomessa. Ravintola Nolla on Pohjoismaiden ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.

Viking Linesta Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailujen uusi pääyhteistyökumppani13.9.2018 08:00Tiedote

Viking Line aloittaa kolmivuotisen yhteistyön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuita järjestävän suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön ELO-säätiön kanssa. Kilpailun pääkumppanina Viking Line nostaa esiin keittiö- ja tarjoiluhenkilökunnan tärkeää työtä ja korkeaa ammattitaitoa. Punaisilla laivoilla työskentelee 220 kokkia ja yli 300 tarjoilijaa. Ruoka- ja ravintolaelämykset ovat tärkeä osa risteilyelämystä.

ELO-säätiö ja Messukeskus tiivistävät yhteistyötään16.8.2018 14:00Tiedote

Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö ja Messukeskus tiivistävät yhteistyötään. Uusi yhteistyösopimus kattaa vuodet 2019-2022, joiden aikana Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailut sekä Suomen Bocuse d’Or karsintakilpailut kilpaillaan Messukeskuksessa. Pitkän tähtäimen tavoitteena on saada Bocuse d’Or Europe 2022 -kokkikilpailu Suomeen ja pidettäväksi Messukeskuksessa.