Suomen design-ala kompastelee matkalla pienestä isoksi – selvitys listasi keinoja globaaliin kasvuloikkaan

Suomalaisella muoti- ja lifestyle-aloilla on nähty viime vuosina lukuisia orastavia kasvutarinoita. Design-osaamisesta, kansainvälisestä tunnettuudesta ja viime aikaisesta näkyvyydestä huolimatta uudet suuret kansainväliset läpimurrot ovat jääneet vielä näkemättä.

Tuore Aalto MBA -ohjelman lopputyönä tehty bisnesprojekti selvitti keinoja merkittävän kansainvälisen kasvuloikan tekemiseksi kilpailulla globaalilla markkinalla. Työntöä kehittymiseen ja kasvuun tarvitaan niin yrityksissä sisällä, sijoittajilta kuin ympäröivässä ekosysteemissä.

- Haasteena on löytää tapoja kasvattaa yrityksiä käsityöläisyydestä teolliseen mittakaavaan. Tämä vaatii rahoitus- ja systeemiosaamista, kertoo Pekka Mattila projektin akateeminen ohjaaja, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice.

- Design-vetoiset yritykset kaipaavat monipuolisia ja monialaisia perustajäseniä ja tiimejä, joilla on oikeat kyvykkyydet kansainvälistyvän bisneksen kasvattamiseen sekä erityisosaamista esimerkiksi toimitusketjujen hallintaan, markkinointiin, digitalisaatioon ja rahoitukseen liittyen, tiivistää Tuuli Mäkelä, yksi selvityksen tekijöistä. Hän toimii parhaillaanyrittäjyyden ja elinkeinopolitiikan asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliitossa.

Lisäksi alan lupaavat kasvuyritykset tarvitsevat myös motivoituneita ja osaavia rahoittajia, jotka tuovat paitsi seuraavaa kasvuvaihetta tukevaa pääomaa, myös kasvulle kriittisiä kansainvälisiä verkostoja sekä vahvaa bisnesosaamista yrittäjien design-osaamisen rinnalle.

- Tämä edellyttää uudenlaisen rahoituskulttuurin kehittymistä Suomeen sekä laajoja verkostoja kansainvälisiin, kuluttajabrändeihin keskittyviin sijoittajiin esimerkiksi muista Pohjoismaista, sanoo Suvi-Elina Enqvist, toinen selvityksen tekijöistä. Hän toimii tällä hetkellä Global Sales Managerina Marimekko Oyj:ssä.

Selvitys myös rohkaisee alaa soveltamaan kasvun käytäntöjä ja osaamista muilta toimialoilta kuten teknologiateollisuudesta. Mallia kansainvälisiä rahoittajia ja osaajia houkuttelevasta yhteisöllisyydestä voi ottaa myös toisilta luovilta aloilta kuten peliteollisuudesta.

Bisnes-projektit tehdään akateemisessa ohjauksessa Aalto MBA-osallistujien ryhmätyönä. Suvi-Elina Enqvistin ja Tuuli Mäkelän lisäksi selvitystä oli tekemässä Jani Joenniemi, Mikko Lassila, Juha Pietarinen ja Tom Tuiskula.

Koko selvitys on liitteenä.

Vinkit design-alalle, yritykselle ja rahoittajalle

• Yritys: Tarvitaan monipuolisia ja monialaisia tiimejä, joilla mm. rahoitus-, digi- ja markkinointiosaamista sekä toimitusketjujen hallinnan osaamista.
  • Rahoittajat: Pääoman lisäksi on tarvetta kansainvälisille verkostoille ja bisnesosaamisen tukemiselle.
  • Ala: Tarvitaan tukea muilla aloilla toimineiden kasvun käytäntöjen rohkeaan soveltamiseen yrityksissä. Esimerkkinä teknologia- ja peliteollisuus.

Miten tästä eteenpäin?

Vinkit sijoittajille

• Ole valmis tuomaan yritykseen pääoman lisäksi rutkasti ammatillista osaamistasi liiketoiminnan kehittämisestä, sekä tukemaan yrittäjää ja tiimiä liiketoiminnan skaalaamisessa ja verkostojen muodostamisessa.
  • Valmenna yrittäjän osaamista ja tavoitteiden asettamista, jotta yritys esimerkiksi menestyy seuraavan vaiheen rahoituskierroksilla.
  • Verkostoidu muiden kokeneiden alan sijoittajien kanssa Suomessa ja Pohjoismaissa. Sijoittajayhteisöillä on myös tärkeä rooli kansainvälisen verkostoitumisen helpottamisessa.
  • Tutki aktiivisesti innovatiivisia rahasto- ja rahoitusmalleja, jotka vastaavat alan yrityksien tarpeisiin.

Vinkit yrittäjille

• Viesti brändin tarina ja tarkoitus mahdollisimman selkeästi. Sijoittajia kiinnostaa mm. minkä ongelman yrität ratkaista ja miten ratkaisusi istuu markkinoille
  • Rakenna monipuolinen ja monitieteinen kansainvälinen tiimi vahvistamaan sijoittajien luottamusta. Yrityskulttuurin kehittäminen on tärkeää avainosaajien houkuttelemisessa organisaatioon.
  • -Kokeile rohkeasti uusia, sijoittajia kiinnostavia liiketoimintamalleja, kuten suoraan kuluttajille suunnatut kanavat, on-demand-tuotanto ja kiertotalouden ratkaisut.
  • -Muista aktiivisen hallituksen voima ja asiantuntemus.

Viestit alalle ja sen ekosysteemille

• Julkisten toimijoiden tulisi nostaa myös luovien alojen kasvu vahvasti agendalle. Ne voivat vahvistaa ja tukea kansainvälisen verkoston rakentamista sekä yhteistyötä eri tukiorganisaatioiden välillä.
  • Oppilaitoksilla on keskeinen rooli aloittelevien yrittäjien liiketoimintaosaamisen kehittämisessä. Ne voivat tukea uutta yrittäjäsukupolvea tuoreella ajattelulla ja uusilla liiketoimintamalleilla.
  • Uudet toimialakohtaiset kiihdyttämöt tarjoavat käytännön liiketoiminnan valmennusta ja tukea verkostojen luomiseksi myös sijoittajien suuntaan.

Suvi-Elina Enqvist, 0407078491, suvielina.enqvist@gmail.com

Tuuli Mäkelä, 0503303245, tuuli.makela@gmail.com

DBA-väitös: Globaalin toimintamallin toteuttaminen vaatii yritykseltä tasapainottelua vastakkaisten odotusten välillä26.11.2019 15:44:50 EETKutsu

KTM Margit Suurnäkki väittelee 29.11.2019 Aalto Executive DBA -tutkinto-ohjelmasta (Doctor of Business Administration). Hänen väitöskirjansa aiheena on kansainvälinen johtaminen ja erityisesti se, mitä globaalisti toimivalta yritykseltä vaaditaan sisäisesti, jotta se voisi vastata yhä globaalimman liiketoimintaympäristön vaatimuksiin.

Stiftelserna stärker ledarskapskompetensen inom konst- och kultursfären tillsammans med Aalto EE26.11.2019 09:13:12 EETTiedote

Megatrender i världen, förändringar i arbetet och oviss finansiering driver konst- och kultursfären att utveckla ledarskaps- och affärskompetensen. Programmet Business of Culture antar den utmaningen tillsammans med olika kulturaktörer. Programmet inleds i november och yrkesverksamma inom konst- och kultursfären understöds av Jenny and Antti Wihuri Foundation, Saastamoinen Foundation, Föreningen Konstsamfundet och Kulturfonden för Sverige och Finland.

Säätiöt vahvistavat taide- ja kulttuurialan johtamisosaamista yhdessä Aalto EE:n kanssa26.11.2019 08:55:32 EETTiedote

Maailman megatrendit, työn muutos ja rahoituksen epävarmuus vauhdittavat taide- ja kulttuurialaa kehittämään johtamis- ja liiketoimintaosaamista. Uusi Business of Culture-ohjelma tarttuu haasteeseen yhdessä alan toimijoiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Keskiviikkona alkavassa ohjelmassa taide- ja kulttuurialan ammattilaisia ovat tukemassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Saastamoisen säätiö, Föreningen Konstsamfundet ja Suomalais-ruotsalainen Kulttuurirahasto.

Maailman 100 parhaan joukkoon arvioidun Aalto Executive MBA:n vahvuus on vaikuttavuudessa18.11.2019 08:23:17 EETTiedote

Aalto-yliopisto on noussut kaikissa tärkeissä alakohtaisissa yliopistovertailuissa. Vastikään julkistetussa Times Higher Education -rankingin kauppa- ja taloustieteiden alan yliopistovertailussa Aalto nousi sijalle 54. Alle 50-vuotta sitten perustetuista yliopistoista 50 parasta listaava ”QS Top 50 under 50” piti Aalto-yliopiston yhdeksäntenä. Financial Times on arvostanut Aalto Executive MBA -ohjelman jälleen maailman sadan parhaimman joukkoon tuhansien verrokkien joukosta. Sijoitus oli tänä vuonna 92.

Osaamisen murros vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn – organisaatioiden johtajilla merkittävä rooli12.9.2019 09:17:45 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on tehnyt johtajilta johtajille tarkoitetun käsikirjan osaamisen murrokseen ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseen. Kirja on tehty yhteistyössä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen ja opiskelijoiden kanssa. ”Saa soveltaa – osaamisen ja kilpailukyvyn pieni käsikirja” julkaistaan torstaina 12.9.2019.