Suomen design-ala kompastelee matkalla pienestä isoksi – selvitys listasi keinoja globaaliin kasvuloikkaan

Suomalaisella muoti- ja lifestyle-aloilla on nähty viime vuosina lukuisia orastavia kasvutarinoita. Design-osaamisesta, kansainvälisestä tunnettuudesta ja viime aikaisesta näkyvyydestä huolimatta uudet suuret kansainväliset läpimurrot ovat jääneet vielä näkemättä.

Tuore Aalto MBA -ohjelman lopputyönä tehty bisnesprojekti selvitti keinoja merkittävän kansainvälisen kasvuloikan tekemiseksi kilpailulla globaalilla markkinalla. Työntöä kehittymiseen ja kasvuun tarvitaan niin yrityksissä sisällä, sijoittajilta kuin ympäröivässä ekosysteemissä.

- Haasteena on löytää tapoja kasvattaa yrityksiä käsityöläisyydestä teolliseen mittakaavaan. Tämä vaatii rahoitus- ja systeemiosaamista, kertoo Pekka Mattila projektin akateeminen ohjaaja, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice.

- Design-vetoiset yritykset kaipaavat monipuolisia ja monialaisia perustajäseniä ja tiimejä, joilla on oikeat kyvykkyydet kansainvälistyvän bisneksen kasvattamiseen sekä erityisosaamista esimerkiksi toimitusketjujen hallintaan, markkinointiin, digitalisaatioon ja rahoitukseen liittyen, tiivistää Tuuli Mäkelä, yksi selvityksen tekijöistä. Hän toimii parhaillaanyrittäjyyden ja elinkeinopolitiikan asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliitossa.

Lisäksi alan lupaavat kasvuyritykset tarvitsevat myös motivoituneita ja osaavia rahoittajia, jotka tuovat paitsi seuraavaa kasvuvaihetta tukevaa pääomaa, myös kasvulle kriittisiä kansainvälisiä verkostoja sekä vahvaa bisnesosaamista yrittäjien design-osaamisen rinnalle.

- Tämä edellyttää uudenlaisen rahoituskulttuurin kehittymistä Suomeen sekä laajoja verkostoja kansainvälisiin, kuluttajabrändeihin keskittyviin sijoittajiin esimerkiksi muista Pohjoismaista, sanoo Suvi-Elina Enqvist, toinen selvityksen tekijöistä. Hän toimii tällä hetkellä Global Sales Managerina Marimekko Oyj:ssä.

Selvitys myös rohkaisee alaa soveltamaan kasvun käytäntöjä ja osaamista muilta toimialoilta kuten teknologiateollisuudesta. Mallia kansainvälisiä rahoittajia ja osaajia houkuttelevasta yhteisöllisyydestä voi ottaa myös toisilta luovilta aloilta kuten peliteollisuudesta.

Bisnes-projektit tehdään akateemisessa ohjauksessa Aalto MBA-osallistujien ryhmätyönä. Suvi-Elina Enqvistin ja Tuuli Mäkelän lisäksi selvitystä oli tekemässä Jani Joenniemi, Mikko Lassila, Juha Pietarinen ja Tom Tuiskula.

Koko selvitys on liitteenä.

Vinkit design-alalle, yritykselle ja rahoittajalle

• Yritys: Tarvitaan monipuolisia ja monialaisia tiimejä, joilla mm. rahoitus-, digi- ja markkinointiosaamista sekä toimitusketjujen hallinnan osaamista.
  • Rahoittajat: Pääoman lisäksi on tarvetta kansainvälisille verkostoille ja bisnesosaamisen tukemiselle.
  • Ala: Tarvitaan tukea muilla aloilla toimineiden kasvun käytäntöjen rohkeaan soveltamiseen yrityksissä. Esimerkkinä teknologia- ja peliteollisuus.

Miten tästä eteenpäin?

Vinkit sijoittajille

• Ole valmis tuomaan yritykseen pääoman lisäksi rutkasti ammatillista osaamistasi liiketoiminnan kehittämisestä, sekä tukemaan yrittäjää ja tiimiä liiketoiminnan skaalaamisessa ja verkostojen muodostamisessa.
  • Valmenna yrittäjän osaamista ja tavoitteiden asettamista, jotta yritys esimerkiksi menestyy seuraavan vaiheen rahoituskierroksilla.
  • Verkostoidu muiden kokeneiden alan sijoittajien kanssa Suomessa ja Pohjoismaissa. Sijoittajayhteisöillä on myös tärkeä rooli kansainvälisen verkostoitumisen helpottamisessa.
  • Tutki aktiivisesti innovatiivisia rahasto- ja rahoitusmalleja, jotka vastaavat alan yrityksien tarpeisiin.

Vinkit yrittäjille

• Viesti brändin tarina ja tarkoitus mahdollisimman selkeästi. Sijoittajia kiinnostaa mm. minkä ongelman yrität ratkaista ja miten ratkaisusi istuu markkinoille
  • Rakenna monipuolinen ja monitieteinen kansainvälinen tiimi vahvistamaan sijoittajien luottamusta. Yrityskulttuurin kehittäminen on tärkeää avainosaajien houkuttelemisessa organisaatioon.
  • -Kokeile rohkeasti uusia, sijoittajia kiinnostavia liiketoimintamalleja, kuten suoraan kuluttajille suunnatut kanavat, on-demand-tuotanto ja kiertotalouden ratkaisut.
  • -Muista aktiivisen hallituksen voima ja asiantuntemus.

Viestit alalle ja sen ekosysteemille

• Julkisten toimijoiden tulisi nostaa myös luovien alojen kasvu vahvasti agendalle. Ne voivat vahvistaa ja tukea kansainvälisen verkoston rakentamista sekä yhteistyötä eri tukiorganisaatioiden välillä.
  • Oppilaitoksilla on keskeinen rooli aloittelevien yrittäjien liiketoimintaosaamisen kehittämisessä. Ne voivat tukea uutta yrittäjäsukupolvea tuoreella ajattelulla ja uusilla liiketoimintamalleilla.
  • Uudet toimialakohtaiset kiihdyttämöt tarjoavat käytännön liiketoiminnan valmennusta ja tukea verkostojen luomiseksi myös sijoittajien suuntaan.

Suvi-Elina Enqvist, 0407078491, suvielina.enqvist@gmail.com

Tuuli Mäkelä, 0503303245, tuuli.makela@gmail.com

Mika Videman liittyy Aalto EE:n neuvonantajaverkostoon20.5.2020 13:52:24 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on kutsunut Mika Videmanin Senior Advisoriksi. Aalto EE:n asiakkaat hyötyvät Videmanin laajasta kokemuksesta ja monipuolisesta osaamisesta globaaleissa korporaatioissa sekä startup-yrityksissä. Hän on työskennellyt niin myynnin, markkinoinnin kuin kumppanuuksien kehittämisen alueilla. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus HR-johdossa Fazer-konsernissa ja Nokia Oyj:ssa.

Financial Times arvioi Aalto EE:n jälleen maailman 50. parhaan joukkoon – erityisesti yritysasiakkaiden sitoutuminen kasvoi11.5.2020 08:29:28 EESTTiedote

Aalto-yliopiston vertailusijat ovat viime vuosina vahvistuneet. Esimerkiksi QS World University Rankings* nosti viime kerralla Aallon 9. sijalle maailmassa alle 50-vuotiaiden yliopistojen joukossa. Aalto-yhteisön osana toimiva Aalto University Executive Education (Aalto EE) puolusti jälleen paikkaansa maailman kärjessä; arvostetun Financial Timesin vastajulkistetussa vertailussa Aalto EE asettui sijalle 42. tuhansien verrokkien joukosta ollen jälleen ainut suomalainen toimija 50 parhaan joukossa koko vertailun historiassa.

Yritysten vastuullisuus testataan irtisanomistilanteissa - Aalto PRO:lta laaja palvelukokonaisuus muutostilanteisiin20.3.2020 16:00:33 EETTiedote

Maailmantalouden nopeat käänteet pakottavat yritykset reagoimaan myös henkilöstöön kohdistuvin sopeuttamistoimin. Tällöin punnitaan myös yrityksen vastuullisuus. Aalto University Professional Development (Aalto PRO) on jo yli 25 vuotta auttanut yrityksiä ja uusia työnhakijoita näissä tilanteissa. Nyt tarjolla on vieläkin kokonaisvaltaisempi muutostukipalvelu, jossa yhdistyvät uravalmennus ja muutoskoulutukset. Kokonaisuus räätälöidään aina henkilöstövähennyksiin joutuvan yrityksen kulloiseenkin tarpeeseen.

Aalto EE:lle ennätysliikevaihto jo 8. vuotta peräkkäin16.3.2020 08:02:48 EETTiedote

Aalto University Executive Education Oy:n (Aalto EE) liikevaihto ylsi uuteen ennätykseen jo kahdeksatta kertaa peräkkäin. Vuoden 2019 liikevaihto oli 23,6 miljoonaa euroa (vuonna 2018 21,7 M€). Myös liiketulos on pysynyt vahvana ollen 1 miljoonaa euroa (vuonna 2018 1,4 M€). Tulostaso on vahva, huolimatta yhtiön kehityspanostuksista digitalisointiin ja uusiin toimitiloihin. Kasvua oli erityisesti asiakaskohtaisesti räätälöidyissä valmennusohjelmissa sekä Aalto MBA for Executives ja Executive MBA -ohjelmissa.

Aalto EE:n neuvonantajaverkoston uusin jäsen Päivi Castrén vahvistaa globaalia HR-osaamista10.3.2020 12:57:02 EETTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on kutsunut Päivi Castrénin Senior Advisoriksi. Hänellä on yli 30 vuoden laaja-alainen kokemus henkilöstöjohtamisesta ja organisaatioiden kehittämisestä Wärtsilästä, Nokia Oyj:stä ja Valmet Paper Machinery:sta. Hänen pitkä kokemuksensa ja näkemyksensä johtamisen kehittämisestä niin neuvonantajan kuin toteuttajankin rooleissa on äärimmäisen arvokasta Aalto EE:n globaalisti toimiville asiakkaille.