Suomen design-ala kompastelee matkalla pienestä isoksi – selvitys listasi keinoja globaaliin kasvuloikkaan

Suomalaisella muoti- ja lifestyle-aloilla on nähty viime vuosina lukuisia orastavia kasvutarinoita. Design-osaamisesta, kansainvälisestä tunnettuudesta ja viime aikaisesta näkyvyydestä huolimatta uudet suuret kansainväliset läpimurrot ovat jääneet vielä näkemättä.

Tuore Aalto MBA -ohjelman lopputyönä tehty bisnesprojekti selvitti keinoja merkittävän kansainvälisen kasvuloikan tekemiseksi kilpailulla globaalilla markkinalla. Työntöä kehittymiseen ja kasvuun tarvitaan niin yrityksissä sisällä, sijoittajilta kuin ympäröivässä ekosysteemissä.

- Haasteena on löytää tapoja kasvattaa yrityksiä käsityöläisyydestä teolliseen mittakaavaan. Tämä vaatii rahoitus- ja systeemiosaamista, kertoo Pekka Mattila projektin akateeminen ohjaaja, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice.

- Design-vetoiset yritykset kaipaavat monipuolisia ja monialaisia perustajäseniä ja tiimejä, joilla on oikeat kyvykkyydet kansainvälistyvän bisneksen kasvattamiseen sekä erityisosaamista esimerkiksi toimitusketjujen hallintaan, markkinointiin, digitalisaatioon ja rahoitukseen liittyen, tiivistää Tuuli Mäkelä, yksi selvityksen tekijöistä. Hän toimii parhaillaanyrittäjyyden ja elinkeinopolitiikan asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliitossa.

Lisäksi alan lupaavat kasvuyritykset tarvitsevat myös motivoituneita ja osaavia rahoittajia, jotka tuovat paitsi seuraavaa kasvuvaihetta tukevaa pääomaa, myös kasvulle kriittisiä kansainvälisiä verkostoja sekä vahvaa bisnesosaamista yrittäjien design-osaamisen rinnalle.

- Tämä edellyttää uudenlaisen rahoituskulttuurin kehittymistä Suomeen sekä laajoja verkostoja kansainvälisiin, kuluttajabrändeihin keskittyviin sijoittajiin esimerkiksi muista Pohjoismaista, sanoo Suvi-Elina Enqvist, toinen selvityksen tekijöistä. Hän toimii tällä hetkellä Global Sales Managerina Marimekko Oyj:ssä.

Selvitys myös rohkaisee alaa soveltamaan kasvun käytäntöjä ja osaamista muilta toimialoilta kuten teknologiateollisuudesta. Mallia kansainvälisiä rahoittajia ja osaajia houkuttelevasta yhteisöllisyydestä voi ottaa myös toisilta luovilta aloilta kuten peliteollisuudesta.

Bisnes-projektit tehdään akateemisessa ohjauksessa Aalto MBA-osallistujien ryhmätyönä. Suvi-Elina Enqvistin ja Tuuli Mäkelän lisäksi selvitystä oli tekemässä Jani Joenniemi, Mikko Lassila, Juha Pietarinen ja Tom Tuiskula.

Koko selvitys on liitteenä.

Vinkit design-alalle, yritykselle ja rahoittajalle

• Yritys: Tarvitaan monipuolisia ja monialaisia tiimejä, joilla mm. rahoitus-, digi- ja markkinointiosaamista sekä toimitusketjujen hallinnan osaamista.
  • Rahoittajat: Pääoman lisäksi on tarvetta kansainvälisille verkostoille ja bisnesosaamisen tukemiselle.
  • Ala: Tarvitaan tukea muilla aloilla toimineiden kasvun käytäntöjen rohkeaan soveltamiseen yrityksissä. Esimerkkinä teknologia- ja peliteollisuus.

Miten tästä eteenpäin?

Vinkit sijoittajille

• Ole valmis tuomaan yritykseen pääoman lisäksi rutkasti ammatillista osaamistasi liiketoiminnan kehittämisestä, sekä tukemaan yrittäjää ja tiimiä liiketoiminnan skaalaamisessa ja verkostojen muodostamisessa.
  • Valmenna yrittäjän osaamista ja tavoitteiden asettamista, jotta yritys esimerkiksi menestyy seuraavan vaiheen rahoituskierroksilla.
  • Verkostoidu muiden kokeneiden alan sijoittajien kanssa Suomessa ja Pohjoismaissa. Sijoittajayhteisöillä on myös tärkeä rooli kansainvälisen verkostoitumisen helpottamisessa.
  • Tutki aktiivisesti innovatiivisia rahasto- ja rahoitusmalleja, jotka vastaavat alan yrityksien tarpeisiin.

Vinkit yrittäjille

• Viesti brändin tarina ja tarkoitus mahdollisimman selkeästi. Sijoittajia kiinnostaa mm. minkä ongelman yrität ratkaista ja miten ratkaisusi istuu markkinoille
  • Rakenna monipuolinen ja monitieteinen kansainvälinen tiimi vahvistamaan sijoittajien luottamusta. Yrityskulttuurin kehittäminen on tärkeää avainosaajien houkuttelemisessa organisaatioon.
  • -Kokeile rohkeasti uusia, sijoittajia kiinnostavia liiketoimintamalleja, kuten suoraan kuluttajille suunnatut kanavat, on-demand-tuotanto ja kiertotalouden ratkaisut.
  • -Muista aktiivisen hallituksen voima ja asiantuntemus.

Viestit alalle ja sen ekosysteemille

• Julkisten toimijoiden tulisi nostaa myös luovien alojen kasvu vahvasti agendalle. Ne voivat vahvistaa ja tukea kansainvälisen verkoston rakentamista sekä yhteistyötä eri tukiorganisaatioiden välillä.
  • Oppilaitoksilla on keskeinen rooli aloittelevien yrittäjien liiketoimintaosaamisen kehittämisessä. Ne voivat tukea uutta yrittäjäsukupolvea tuoreella ajattelulla ja uusilla liiketoimintamalleilla.
  • Uudet toimialakohtaiset kiihdyttämöt tarjoavat käytännön liiketoiminnan valmennusta ja tukea verkostojen luomiseksi myös sijoittajien suuntaan.

Suvi-Elina Enqvist, 0407078491, suvielina.enqvist@gmail.com

Tuuli Mäkelä, 0503303245, tuuli.makela@gmail.com

Osaamisen murros vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn – organisaatioiden johtajilla merkittävä rooli12.9.2019 09:17:45 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on tehnyt johtajilta johtajille tarkoitetun käsikirjan osaamisen murrokseen ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseen. Kirja on tehty yhteistyössä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen ja opiskelijoiden kanssa. ”Saa soveltaa – osaamisen ja kilpailukyvyn pieni käsikirja” julkaistaan torstaina 12.9.2019.

Aalto EE luo pohjoismaiden suurimman johtamisen ja asiantuntijuuden kehittämisen keskittymän11.7.2019 08:06:12 EESTTiedote

Maailman 50. parhaan johtamisvalmentajan joukkoon lukeutuva Aalto University Executive Education (Aalto EE) luo Aalto-yliopisto Töölö -rakennukseen pohjoismaisittain uniikin keskuksen johtajien ja asiantuntijoiden osaamisen kehittämiselle. Aiemmin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun käytössä ollutta ikonista päärakennusta peruskorjataan ja uudistetaan parhaillaan. Rakennus on muuttovalmis vuoden 2020 loppuun mennessä. Aalto EE on Aalto-yliopiston omistaman rakennuksen päävuokralainen.

Aalto EE vahvistaa asemaansa rahoitusosaamisen ykkösenä – arvostettu CEFA-koulutus siirtyy Aalto EE:lle17.6.2019 07:57:06 EESTTiedote

Suomen Sijoitusanalyytikot ry ja Aalto University Executive Education (Aalto EE) ovat aloittaneet yhteistyön rahoitus- ja sijoitusalan ammattilaisten tutkintokoulutuksen järjestämisessä. Uudistettu ohjelma tarjoaa enemmän lähiopetuspäiviä ja Aalto EE:llä on vahva rooli koko oppimisprosessin ajan. Kouluttajina toimivat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun rahoituksen ja laskentatoimen laitoksien professorit. CEFA-tutkinnon (Certified European Financial Analyst) myöntää alan eurooppalainen kattojärjestö EFFAS (European Federation of Financial Analysts Societies).

Aalto EE panostaa elinikäiseen oppimiseen - Nana Salin rakentamaan uusia rahoittajakumppanuuksia19.3.2019 08:45:33 EETTiedote

Aalto University Executive Education Oy laajentaa korkeatasoisen elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia julkisella ja yksityisellä sektorilla vahvistamalla ja kehittämällä uusia rahoitusvaihtoehtoja. Yhä useammin yksilön tai työnantajan oma maksukyky yksin ei mahdollista korkeimman kansainvälisen tason saavuttamista, jolloin rinnakkaisten rahoitusmuotojen rooli on ratkaiseva.