Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennuste lomakaudelle 2017

7.6.2017 06:00 | Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjät (SKVL) ovat koonneet yli 1200 välittäjänsä joukosta neljännesvuosittaisen ennusteensa. Markkinoilla on nyt tasaisen positiivinen vire ja talousennusteiden yhä kohoava luottamus tukee asuntokauppaa. Asunnon vaihtoa suunnittelevan on nyt hyvä olla ajoissa liikkeellä, sillä kiinnostavimmat kohteet myydään nopeasti, kun hinta on kohdallaan. ”Jo vuoden 2016 kesä osoitti, että lomaa käytetään nykyään asunnon etsintään ja kauppamäärät eivät laske merkittävästi kesän aikana”, kertoo Suomen kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Mummonmökeillä on kysyntää, kun hinta on kohdallaan

Loma-asuntojen kysynnän ennustetaan pysyvän ennallaan tai hieman piristyvän. Trendikohde on nyt hirsirakenteinen ns. mummonmökki, jossa on siisti piha ja ympäristö. Mökin ei välttämättä tarvitse sijaita veden äärellä, mutta mökkimatka saisi olla mieluiten enintään tunnin. Sähkön ja veden tulo sekä jäteveden käsittely ovat nousseet arviointikriteereiksi mökkiä etsittäessä. Hintataso on kuitenkin yksi merkittävimmistä syistä, miksi niiden kysyntä on kovaa. Hintatason tulisi kuitenkin niissä olla mieluiten 50.000 euron tienoilla. ”Maaseudulla sijaitsevat omakotitalot ovat myös usein ns. mökkihintoja edullisempia, ja niihinkin kannattaa tutustua”, kommentoi Mannerberg.

Unelmamökki on ison veden rannalla kaikilla mukavuuksilla

Edelleen suomalaisten unelmamökki on veden äärellä, mutta siihen sijoitettava rahamäärä ei saisi olla paljoa yli 100.000 euron. Tästä johtuen loma-asuntojen toteutuvien kauppahintojen odotetaan jopa laskevan. Loma-asunnoissa on usein merkittäviä myyjien tunnearvoihin perustuvia hintaodotuksia, jotka eivät toteudu ostajien katsoessa pelkkiä faktoja. Mukavuudet, sijainti sekä rakennusten ja ympäristön kunto ovat asioita, joita ostaja arvio. Monet perheet ovatkin ongelmallisessa tilanteessa, kun suvun mökki ei kiinnostakaan nuorempaa sukupolvea. Usein kunnostukseen on vuosien varrella uhrattu merkittäviä summia rahaa, jota ei saadakaan takaisin myytäessä. Hyväkuntoinen, mukavuuksin varustettu, loma-asunto rannikolla tunnin tai kahden päässä Helsingistä länteen on kuitenkin edelleen toki hinnaltaan yleensä kovinta tasoa ja niistä ollaan valmiita maksamaan eniten. Merkittävä havainto ennusteessa on myös se, että Itä-Suomessa mökkikaupassa odotetaan selvää vilkastumista.

Asuntokaupan ennustetaan jatkuvan vakaana, Turussa kova kysyntä ja hinnat nousussa

Kerrostaloasuntojen kauppa on normalisoitunut ja lisääntynyt kysyntä nostaa kysytyimpien asuntojen hintoja lievästi. Talvella ennustettu kysynnän nousu on toteutunut vuoden alkupuoliskolla. Moni toteuttaa nyt jo vuosia lykättyä asunnonvaihtoa talousluottamuksen ja uskon työpaikkojen säilymiseen noustua merkittävästi alkuvuoden aikana. Kasvukeskuksissa ennustetaan kysynnän jatkuvan suurempana kuin muualla Suomessa. Erityisesti Turun alueella hienot uutiset telakkateollisuudesta ovat nostaneet kysyntää merkittävästi ja sitä myöten myös hintatason odotetaan kipuavan. Turussa myös vuokra-asuntojen kysynnän odotetaan kasvavan merkittävästi.

Omakotitalojen kysyntä edelleen kasvussa

Omakotitalokaupan kysynnän parantuminen on nyt selvää koko maassa. Merkittävää on nyt myös rivitalokaupan selvät kysynnän lisääntymisen ennusteet erityisesti Oulun, Tampereen ja Turun seudulla. Kysynnän lisääntymisen myötä myös lievää hintojen kohoamista on odotettavissa. Omakotikaupassakin on selvä trendi siihen, että niitä ostetaan kasvukeskusten lähistöltä.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL)
Toimitusjohtaja Jussi Mannerberg
jussi.mannerberg@skvl.fi

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry
Annankatu 24

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Kiinteistönvälittäjät odottavat parempaa loppukesää ja alkusyksyä22.6.2016 09:45Tiedote

LEHDISTÖTIEDOTE 22.6.2016. Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n (SKVL) kesäkuussa toteuttama jäsenkysely osoittaa, että kiinteistönvälittäjät odottavat loppukesää ja alkusyksyä varovaisen optimistisina. Kyselystä kuitenkin ilmenee, että asuntomarkkinat ovat edelleen alueittain hyvin erilaisia. Aiemmin uutisoitu pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoiden piristyminen ei vielä ole levinnyt muualle Suomeen. Uutisointi sen sijaan on levinnyt, mikä on aiheuttanut myyjille ylisuuria hintaodotuksia. ”Pää on nyt parempi pitää kylmänä, sillä välittäjien kokemuksen mukaan liian suuri pyyntihinta pidentää myyntiaikaa. Ylisuuri hintapyyntö johtaa usein myös siihen, että lopullinen kauppahinta jää pienemmäksi kuin jos myynti olisi aloitettu realistisemmalla hintapyynnöllä”, kuvaa SKVL:n toimitusjohtaja Jaana Anttila-Kangas.