Suomen Lontoon-instituutti tuo Feministisen kiroiluiltaman Dubliniin aborttiäänestyksen alla

Kiroilevat feministit nousevat lavalle Dublinissa keskiviikkona. Suomen Lontoon-instituutti järjestää tapahtuman noin viikkoa ennen kuin irlantilaiset äänestävät aborttioikeutta koskevasta perustuslain muutoksesta.

“Suomen Lontoon-instituutti toimii kulttuurin keinoin tasa-arvon puolesta. Siksi haluamme tuoda tämän räväkän tapahtuman Irlantiin juuri nyt”, sanoo Suomen Lontoon-instituutin johtaja Pauliina Ståhlberg.

Suosittuja Feministisiä kiroiluiltamia on aiemmin järjestetty Brysselissä ja Helsingissä. Konseptin on luonut Feministinen ajatushautomo Hattu. Suomen Lontoon-instituutti tuo tapahtuman Dubliniin yhteistyössä tuotantoyhtiö Funny Womenin kanssa.

Feministinen kiroiluiltama on tapahtuma, joka tarjoaa tilaisuuden päästellä patriarkaattiin, epätasa-arvoon ja epäoikeudenmukaisuuteen liittyviä höyryjä. Iltamissa kuka tahansa voi tarttua mikrofoniin ja tarinoida, riimitellä, laulaa, tilittää tai raivota.

Irlantilaiset äänestävät perjantaina 25.5. aborttioikeudesta, mikä luultavasti antaa kiroiluiltamaan oman ajankohtaisen mausteensa. Äänestyksestä povataan tasaista. Irlannin aborttilainsäädäntö on hyvin tiukka. Raskauden keskeyttäminen on kielletty, vaikka sikiöllä ei olisi elinmahdollisuuksia, vaikka raskaus olisi alkanut raiskauksesta tai insestistä, ja vaikka raskaus uhkaisi naisen terveyttä.

Kiroiluiltaman juontaa Rosa Meriläinen, yksi Hatun perustajista. Esikiroilijana toimii muun muassa irlantilainen standup-koomikko Áine Gallagher.

“Eräässä Brysselissä järjestetyssä kiroiluiltamassa suurimmat aplodit sai irlantilainen nainen, joka kertoi, miten urpoja viestejä oli saanut Tinderissä. Ihmiset ulvoivat naurusta. Kun kävin kiittämässä ja kehumassa häntä illan päätteeksi, kävi ilmi, että nainen esiintyi lavalla ensimmäistä kertaa elämässään. Luotan irlantilaisten feministien taitoon puhua suoraan ja käyttää värikästä kieltä!” sanoo Meriläinen.

Myös Funny Womenin perustaja ja toimitusjohtaja Lynne Parker odottaa tapahtumaa innoissaan:

“Kun perustin Funny Womenin 15 vuotta sitten tarkoituksenani oli antaa alusta ja ääni naisten tekemälle komedialle ja yhteiskuntakritiikille. Kiroilu ja epäkohdista raivoaminen ovat syvällä komedian ytimessä. Siksi meille on luontevaa tuoda Hatun voimaannuttava konsepti Dubliniin yhdessä Suomen Lontoon-instituutin kanssa.”

Lisätietoja:

Pauliina Ståhlberg, Suomen Lontoon-instituutin johtaja: +44 7711 008792