Suomen päästövähennysten aikataulu aikaistui kymmenellä vuodella – nuoret ilmastoaktivistit matkustivat maailmalta kysymään: “miten aiotte onnistua?”

Nuoret ilmastoaktivistit Arshak Makichyan, Julia Barbasiewicz, Antoni Wiśniewski-Mischal, Hrefna Björg Gylfadóttir ja Kaja Pavlinić vierailevat Helsinki Climate -tapahtumassa 11.9.

Nuoret ilmastoaktivistit ovat nousseet ympäri maailmaa otsikoihin vaatimalla päättäjiltä ripeämpiä ilmastotoimia. Aktivistit Julia Barbasiewicz ja Antoni Wiśniewski-Mischal (Puola), Arshak Makichyan (Venäjä), Hrefna Björg Gylfadóttir (Islanti) ja Kaja Pavlinić (Kroatia) vierailevat keskiviikkona Helsingissä nuorten Ilmastoveivi2019-kampanjan kutsumana.

– Arshak Makichyan aloitti yksin koululakot Moskovassa. Hrefna Björg Gylfadottir on aktivisti lumen ja jään maasta Islannista, joka juuri menetti ensimmäisen jäätikkönsä ilmastonmuutokselle. Maailmassa on pitkästä aikaa kansainvälinen nuorten joukkoliike, ja se on hyvä asia. Joka tasolla pitää löytyä lisää johtajia, Ilmastoveivi2019-kampanjan perustaja Laura Kolehmainen sanoo.

Suomen tuore tavoite olla Hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä on herättänyt maailmalla kiinnostusta. Nyt tarvitaan suunnitelmat ja keinot tehdä se toteen.

– Hallituksen kunnianhimoinen tavoite on vasta ensimmäinen askel oikeaan suuntaan. Tavoite on merkityksetön, jos keinot puuttuvat. Meidän pitää rakentaa koalitio, jossa lakkoilevat nuoret, yritysjohtajat, poliittiset päättäjät ja tiedeyhteisö tekevät yhdessä rintamassa töitä ratkaistakseen haasteen. Helsinki Climate on lähtölaukaus, joka tuo yhteen hiilineutraalin tulevaisuuden tekijät, sanoo Tuuli Kaskinen Demos Helsingistä.

– Yksikään yritys, toimiala, järjestö, aktivisti tai ministeriö ei yksin muuta yhteiskunnan suuntaa. Kaikkia tarvitaan, Kaskinen sanoo.

Helsinki Climate -keskusteluun osallistuvat mm. ministerit Krista Mikkonen, Katri Kulmuni, Li Andersson ja Tytti Tuppurainen. Mukana ovat myös Petteri Orpo, Anni Sinnemäki, ekonomistit Patrizio Laina ja Aki Kangasharju sekä useita yritysjohtajia.

Lisätietoja: riku.mattila@demoshelsinki.fi, 040 748 0000

Tapahtuman live-lähetys klo 15.00 alkaen osoitteessa: https://helsinkiclimate.org/

***

Helsinki Climate -pääjärjestäjät ovat Demos Helsinki, Greenpeace Suomi ja Ilmastoveivi2019-kampanja. Tapahtuman tukijoina ja kumppaneina ovat Sitra, Helsingin kaupunki, Smart & Clean -säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö, Tiina ja Antti Herlinin säätiö, Wärtsilä sekä Gofore.

Hiilijalanjäljen pienentyminen on monille ihmisille jo todellisuutta – 12 suomalaista kuvitteli miten 1,5 asteen elämän voi saavuttaa1.11.2021 09:11:58 EET | Tiedote

Ilmastotavoitteen mukainen elämä on jo monien ihmisten ulottuvilla. Ihmiset pystyvät kuvittelemaan tekevänsä tekoja, joilla hiilijalanjäljet pienenevät kestävälle tasolle. Valinnat eivät kuitenkaan ole pelkästään helppoja tai kaikille mahdollisia. Ihmisten toimien lisäksi tarvitaan kestävien vaihtoehtojen tarjonnan lisääntymistä ajavaa ohjausta, jotta 1,5 asteen elämä on saavutettavissa kaikille.

OmaStadi innosti osallistumaan mutta syrjään jääneisiin tulisi panostaa14.11.2019 10:31:07 EET | Tiedote

Helsingin osallistuvan budjetoinnin hanke OmaStadi innosti kaupunkilaisia vaikuttamaan. Hankkeen yhteydessä tehdyn kyselyn perusteella lähes 90 % vastaajista aikoo osallistua osallistuvaan budjetointiin jatkossakin. Samalla kuitenkin osa kaupunkilaisista jäi sivuun. Tulokset selviävät OmaStadin tuoreesta väliarvioinnista, jonka toteutti Helsingin yliopistossa toimiva Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -hanke.