Suomen suosituin pelitubettaja Paqpa pääsi hahmoksi lastenkirjaan

Suosikkitubettaja Paqpa eli Beata Rodas tekee historiaa esiintymällä hahmona lastenkirjassa. Paqpa nähdään Riina ja Sami Kaarlan sekä Anders Vacklinin kertomassa ja kuvittamassa Pet Agents -sarjan kuudennessa osassa, Lumen saartamat.

Paqpa eli Beata Rodas ja kirjan Paqpa-noita. Kuva: Johanna Harkkila

Riina ja Sami Kaarlan sekä Anders Vacklinin alakouluikäisille suunnattu sarja Pet Agents – Lemmikkietsivät kuuluu kirjastojen lainatuimpiin lastenkirjoihin, ja sen oikeudet on myyty useaan maahan. Sarjassa yhdistyvät upea värikuvitus, jännittävät seikkailut sekä oikea tieto eläimistä ja niiden hoitamisesta.

Lasten lukuinnon lisäämiseksi sarjan kuudenteen osaan keksittiin pyytää lapsia kiinnostava vieraileva tähti: Kirjassa vierailevat Suomen suosituimpiin pelitubettajiin kuuluva Paqpa ja hänen pelividoistaan tuttu Herra Puupää. Tarinassa Paqpa on salaperäinen pohjoisen noitatyttö, joka suojelee pohjoista luontoa ja sen eläimiä. Herra Puupää on hänen kepposteleva ja omapäinen lemmikkinsä, joka joutuu helposti ongelmiin. Parivaljakon mukana liikkuu myös Paqpan perheen suurikokoinen musta koira.

”Oli suuri kunnia päästä kirjaan mukaan. Olen lukenut aiemmat Pet Agents -kirjat ja tykkään sarjasta todella paljon. Annoin tekijöille vapaat kädet ja toivoin, että he käyttäisivät runsaasti omia mausteitaan luodessaan hahmoani. Ja niin he tekivät! Minusta tuli Paqpa-noita, jolla on hienot pitkät hiukset ja taikavoimia. Olen eläinrakas, ja kirjassakin suojelen eläimiä. Myös pelivideoihini tunkeutunut Herra Puupää sai tulla mukaan ja on kirjassakin oma itsensä, hauska pieni tihulainen”, kertoo Paqpa.

”Elokuvissa cameoroolit ovat arkipäivää, mutta kirjallisuudessa harvinaisempia. Pet Agents -sarjassa seikkaillaan milloin merenpohjassa, pelimaailmassa, maaseudulla ja suurkaupungin vilskeessä. Paqpan reipas ja hauska persoona sopii täydellisesti tähän koodaamisesta innostuneen Kati-e-päähenkilön maailmaan”, iloitsee Tammen lasten- ja nuortenkirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Johanna Harkkila, viestintäpäällikkö, Tammi, +358 41 4497274, johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@tammi.fi

Paqpa eli Beata Rodas ja kirjan Paqpa-noita. Kuva: Johanna Harkkila
Lumen saartamat on Pet Agents -sarjan kuudes osa, joka sijoittuu pohjoiseen.
Pet Agents -sarjaa kirjoittavat ja kuvittavat Anders Vacklin sekä Riina ja Sami Kaarla.

Parvelan ja Pitkäsen teos Varjot 1. Helähdys on Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaana10.12.2021 10:00:03 EET | Tiedote

Raati perustelee valintaa näin: ”[Varjot 1. Helähdys on] mukaansatempaava, jännittävä seikkailu, jossa fantasiaelementit nivoutuvat saumattomasti yhteen todellisen maailman kanssa. Helähdys on huimaava seikkailu, joka käsittelee surun teemaa poikkeuksellisen hienosti ja lohdullisesti. Tutuista aineksista kasvaa suurenmoinen ja eeppinen kertomus, joka kuvataan tapahtumien tasolla elävästi ja hauskasti. Yksinkertainen kulkusen helähdys voi ratkaista koko maailman tulevaisuuden.” Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen teos on trillerimäinen seikkailu, jossa joulun myytti paljastuu uudessa valossa. Se avaa tekijöidensä uuden Varjot-sarjan. Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaat on valittu vuonna 2021 ilmestyneistä lastenkirjoista. Palkinnon myöntää Suomen Nuorisokirjailijat ry. ja se on jaettu vuodesta 1969 lähtien. Aikaisempia Arvid Lydecken -palkinnon voittajia ovat muun muassa Sinikka ja Tiina Nopola sekä Timo Parvela. Palkintoraati on valinnut ehdokkaiksi kaikkiaan viisi kirjaa. Raadin jäseninä t

Tiedote: Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-trilogialle poikkeuksellinen vastaanotto – oikeudet myyty jo useisiin maihin24.11.2021 10:07:44 EET | Tiedote

Kirjailija Timo Parvelan ja kuvittaja Pasi Pitkäsen lastenromaanisarja Varjot herättää kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Trilogia on myyty kustantajien välisen tarjouskilpailun tai korkean ennakkotarjouksen (pre-empt) jälkeen jo Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys julkaistiin Suomessa syyskuussa.

Tammen kevään 2022 kirjat on julkistettu16.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Tammen keväässä Mikko Leppilampi pohtii avoimesti valintojaan vaiherikkaassa elämässään, R. M. Rosenberg kuljettaa Hakoisten Anna -romaanissa lukijansa 1700-luvulle ja keskelle erästä rakkaustarinaa, maineikkaan National Geographicin kirjojen julkaiseminen Suomessa alkaa monipuolisilla lasten tieto- ja kaunokirjoilla, ja Keltaisessa kirjastossa ilmestyy huhtikuussa tuoreen kirjallisuuden nobelistin Abdulrazak Gurnahin romaani Loppuelämät.