Suomen suurin taidenäyttely kasvaa verkossa

Suomen museoliitto ja Kuvasto ovat löytäneet ratkaisun taideteosten verkkonäyttämisen ongelmaan: tekijänoikeuskysymyksiin ja -korvauksiin. Museoiden taidekokoelmia avataan nyt verkkoon ennätystahtia ja taiteilijat saavat korvauksen ilman, että jokaisen museon tarvitsisi maksaa yksittäin jokaiselle taiteilijalle.
Pentti Sammallahti: Tamminiementie, Meilahti, 2002. Helsinki, 2002. Suomen valokuvataiteen museo.

Suomen museoliitto ja Kuvasto allekirjoittivat keväällä 2017 Taidekokoelmat verkkoon -sopimuksen, joka mahdollistaa museoiden kokoelmissa olevien teosten esittämisen verkossa ilman teos- tai tekijäkohtaisia sopimuksia ja maksuja. Sopimukseen liittyminen antaa museolle rajattoman oikeuden julkaista museon verkkosivuilla ja sovelluksissa omistamiaan tai deponoimiaan suomalaisia tekijänoikeudenalaisten teosten kuvia.

– Museoiden kokoelmissa on yli 400 000 taideteosta. Vain pieni osa pääsee esille, joten sopimuksella voidaan avata valtava määrä taidetta nähtäville, sanoo Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

– Esillä olo museossa ei välttämättä merkitse sitä, että teosta on mahdollista nähdä. Näkemistä estävät pitkät välimatkat, muut liikkumisen esteet ja ajankäytön haasteet. Lisäksi joillekin museovierailun taloudellinen kynnys saattaa olla liian korkea.

Digitalisaatio ratkaisi perinteiset ongelmat – sopimus tekijänoikeuskysymykset

Kokoelmateosten saavutettavuuden näkökulmasta digitalisaatio on ratkaissut kaikki perinteiset ongelmat. Verkossa oleviin teoksiin ei liity välimatka- ja liikkumisongelmia, eikä niiden katsomiseen taloudellisia kynnyksiä. Taideteosten verkkonäkyvyyden suurimpana esteenä olivatkin tekijänoikeuskysymykset. Nyt ongelma on ratkaistu Taidekokoelmat verkkoon -sopimuksella.

– Viime vuonna sopimukseen liittyneillä 17 museoilla on verkossa esillä yli 1 200 teosta yli 500 taiteilijalta. Tämä on epäilemättä suurin vuonna 2017 avattu taidenäyttely. Tänä vuonna aiomme moninkertaistaa nämä luvut, Levä jatkaa.

Sopimuksen taloudellinen pohja perustuu museoiden omarahoitusosuuteen, opetus- ja kulttuuriministeriön avustukseen ja säätiöiltä haettavaan rahoitukseen. Tiina ja Antti Herlinin säätiö oli ensimmäinen säätiötoimija, joka lähti rahoittamaan hanketta.

Sopimukseen liittyneet museot

Tähän mennessä Taidekokoelmat verkkoon -sopimukseen ovat liittyneet: EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Forssan museo, Hyvinkään taidemuseo, Jyväskylän yliopisto/Avoimen tiedon keskus/Tiedemuseo, Jyväskylän taidemuseo, Kankaanpään kaupunginmuseo, Kouvolan taidemuseo Poikilo, Lappeenrannan museot, Mikkelin taidemuseo, Oulun taidemuseo, Raision museo Harkko, Salon taidemuseo Veturitalli, Suomen kansallismuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Tampereen taidemuseo, Turun museokeskus ja Vaasan kaupungin museot.

Pohjoisesplanadi 35 Aa

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 203 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona. Museoliitto julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Museo-lehteä.

Museoliitto ja ICOM Suomen komitea palkitsevat Vuoden museon – kilpailun finaalin on valittu viisi vaikuttavaa museota12.2.2024 12:00:14 EET | Tiedote

Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOMin Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2024 -kilpailun finaaliin on valittu viisi museota. Voitosta kilpailevat Chappe, Luostarinmäen museokortteli, Suomen Metsämuseo Lusto, Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti. Vuoden museo -tunnustuspalkinto jaetaan tänä vuonna kymmenettä kertaa