Suomen taideakatemian palkinto on myönnetty kuvanveistäjä Aaron Heinolle

Suomen Taideakatemian palkinto myönnetään jo neljättä kertaa hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tärkeänä kriteerinä palkintolautakunta pitää myös palkittavan taiteilijan kansainvälistä kiinnostavuutta. Palkintoon kuuluu 25 000 euron palkintosumma, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu.

Aaron Heino, Duesday, 2018. marmori, ruostumaton teräs ja maali. 160x140x140cm. Photo: Sampo Linkoneva. Serlachius-museot

Vuoden 2019 palkinnonsaaja on kuvanveistäjä Aaron Heino (s.1977). Heino on monipuolinen taiteilija, jonka tuotannossa klassisten materiaalien käyttö yhdistyy kiinnostavasti arkisten asioiden kuvaukseen. Klassinen suomalaisen modernin kuvanveiston ja muotoilun perinne ilmenee erityisesti vapaista ja orgaanisista luonnonmuodoista ammennettuina vaikutteina. Heinon tuotanto on kuitenkin vahvasti tähän hetkeen päivitetty muunnos tuosta perinteestä: futuristinen, siloteltu pinta yhdistyy muodonantoon, joka tuo mielen virtuaalisen mutkikkaan ja kiehtovan 3D-kuvamaailman. Näistä elementeistä syntyy tunnistettava, omanlaisensa estetiikka, tuore katsanto suhteessa traditioon ja vahva, ajassa hengittävä taiteellinen ilmaisu.

"Heino on kiinnostava taiteen tekemisen tekniikan ja muodon uudistaja. Raikas uusi tuuli", luonnehtii Taideakatemian palkintolautakunnan puheenjohtaja Antti Linnovaara.

Taideakatemian palkinto jaetaan kahden vuoden välein. EMMA on ollut tiiviisti mukana palkinnossa alusta alkaen vuodesta 2013Espoon kaupunki tukee palkintoa osarahoittajana ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja on sitoutunut tukemaan myös kahta seuraavaa jaettavaa palkintoa vuoteen 2023 saakka. Espoon kaupunki kokee merkitykselliseksi tuoda esille kiinnostavia ja ajankohtaisia nykytaiteilijoita Espoossa ja EMMAssa.

”Palkinto ja siihen kuuluva näyttely EMMAssa sopivat hyvin Espoo-tarinaan", sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Muut palkintoehdokkaat olivat kuvataiteilija Alma Heikkilä ja kuvanveistäjä Kim Simonsson. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. Laitinen, Camilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

Suomen taideakatemian asettamaan palkintolautakuntaan kuuluivat Taideakatemian puheenjohtaja, taidemaalari Antti Linnovaara (pj), EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama, kuvanveistäjä Anne Meskanen-Barman, Lapin yliopiston rehtori Mauri Ylä-Kotola ja Espoon kaupungin edustajana on toiminut kulttuurijohtaja Susanna Tommila.

Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino.
Kuva: Ella Tommila / EMMA
Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino. Kuva: Ella Tommila / EMMA
Aaron Heino, A Natural Feature, 2018. maalattu alumiini. 130x40x30cm. Photo: Jussi Tiainen

EMMAs nya utställning utforskar gränslandet mellan konst och formgivning, samt samspelet mellan tekniskt kunnande och kreativitet4.6.2019 12:01:15 EESTTiedote

Utställningen Interwoven – Sammanvävda belyser textil som material genom att ta fasta på konstnärers och formgivares arbetssätt, samt genom att förmedla historier. Hantverkets uråldriga traditioner sammanfogas i utställningen med vår föränderliga värld: olika tekniker, material och ny teknologi tar fram nya möjligheter för konsten och utformningen. Interwoven – Sammanvävda visas på EMMA 5.6.2019–1.3.2020.

EMMAssa avautuva näyttely tutkii taiteen ja muotoilun rajapintaa sekä teknisen taidon ja luovuuden yhteensovittamista 4.6.2019 11:55:00 EESTTiedote

Interwoven – Yhteen kudotut -näyttely avaa tekstiiliä materiaalinaan hyödyntävien taiteilijoiden ja suunnittelijoiden työskentelyä, ja välittää tarinoita taideteosten kautta. Näyttelyssä käsityön ikiaikainen perinne yhdistyy muuttuvaan maailmaan: tekniikat, materiaalit ja uudet teknologiat tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia taiteeseen ja suunnitteluun. Interwoven – Yhteen kudotut on esillä EMMAssa 5.6.2019–1.3.2020.

EMMA’s new exhibition explores boundaries between art and design, unions of craft and creativity4.6.2019 11:55:00 EESTPress release

The Interwoven exhibition sheds light on the work of artists and designers utilising textile as a material, conveying stories through the artworks. In the exhibition, the ancient tradition of handicraft meets a changing world, as techniques, materials and new technologies create new possibilities for art and design. Interwoven will be on display at EMMA during 5 June 2019 – 1 March 2020.

KUTSU medialle: Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyn ennakkoesittely ti 4.6. klo 1022.5.2019 13:13:33 EESTKutsu

Tervetuloa tutustumaan Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyyn EMMAan tiistaina 4.6. klo 10. Näyttelyssä on esillä teoksia 12 suomalaiselta ja kansainväliseltä taiteilijalta. Ryhmänäyttely tekstiilisuunnittelun ja taiteen vuorovaikutuksesta luo katseen tämän päivän rohkeaan ja kehittyvään materiaalien maailmaan. Näyttely avautuu Bryk & Wirkkala -katseluvaraston ympäröimään tilaan. Katseluvaraston puolella esillä on vastikään konservoituja Rut Brykin Seita-kankaita. Saastamoisen säätiön Kosketus-näyttelyn mediatilaan avautuu Pilvi Takalan videoteos Players (2010).