Suomen taideakatemian palkinto on myönnetty kuvanveistäjä Aaron Heinolle

Suomen Taideakatemian palkinto myönnetään jo neljättä kertaa hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tärkeänä kriteerinä palkintolautakunta pitää myös palkittavan taiteilijan kansainvälistä kiinnostavuutta. Palkintoon kuuluu 25 000 euron palkintosumma, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu.

Aaron Heino, Duesday, 2018. marmori, ruostumaton teräs ja maali. 160x140x140cm. Photo: Sampo Linkoneva. Serlachius-museot

Vuoden 2019 palkinnonsaaja on kuvanveistäjä Aaron Heino (s.1977). Heino on monipuolinen taiteilija, jonka tuotannossa klassisten materiaalien käyttö yhdistyy kiinnostavasti arkisten asioiden kuvaukseen. Klassinen suomalaisen modernin kuvanveiston ja muotoilun perinne ilmenee erityisesti vapaista ja orgaanisista luonnonmuodoista ammennettuina vaikutteina. Heinon tuotanto on kuitenkin vahvasti tähän hetkeen päivitetty muunnos tuosta perinteestä: futuristinen, siloteltu pinta yhdistyy muodonantoon, joka tuo mielen virtuaalisen mutkikkaan ja kiehtovan 3D-kuvamaailman. Näistä elementeistä syntyy tunnistettava, omanlaisensa estetiikka, tuore katsanto suhteessa traditioon ja vahva, ajassa hengittävä taiteellinen ilmaisu.

"Heino on kiinnostava taiteen tekemisen tekniikan ja muodon uudistaja. Raikas uusi tuuli", luonnehtii Taideakatemian palkintolautakunnan puheenjohtaja Antti Linnovaara.

Taideakatemian palkinto jaetaan kahden vuoden välein. EMMA on ollut tiiviisti mukana palkinnossa alusta alkaen vuodesta 2013Espoon kaupunki tukee palkintoa osarahoittajana ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja on sitoutunut tukemaan myös kahta seuraavaa jaettavaa palkintoa vuoteen 2023 saakka. Espoon kaupunki kokee merkitykselliseksi tuoda esille kiinnostavia ja ajankohtaisia nykytaiteilijoita Espoossa ja EMMAssa.

”Palkinto ja siihen kuuluva näyttely EMMAssa sopivat hyvin Espoo-tarinaan", sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Muut palkintoehdokkaat olivat kuvataiteilija Alma Heikkilä ja kuvanveistäjä Kim Simonsson. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. Laitinen, Camilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

Suomen taideakatemian asettamaan palkintolautakuntaan kuuluivat Taideakatemian puheenjohtaja, taidemaalari Antti Linnovaara (pj), EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama, kuvanveistäjä Anne Meskanen-Barman, Lapin yliopiston rehtori Mauri Ylä-Kotola ja Espoon kaupungin edustajana on toiminut kulttuurijohtaja Susanna Tommila.

Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino.
Kuva: Ella Tommila / EMMA
Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino. Kuva: Ella Tommila / EMMA
Aaron Heino, A Natural Feature, 2018. maalattu alumiini. 130x40x30cm. Photo: Jussi Tiainen

Michael Schilkin’s delightful ceramic animals displayed in an animal world designed by Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTPress release

The Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition brings an expressive bunch of ceramic animal sculptures on display. In the exhibition, the visitor is presented with environments, where animal figures by two artists from different eras come together. The exhibition is based on the collection of Kyösti Kakkonen, collector and primarily a commercial counsellor, and is on display in connection with the Bryk & Wirkkala Visible Storage during 2 June 2020–28 February 2021.

Michael Schilkins förtjusande keramikdjur visas i en djurvärld designad av Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

På utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila visas en grupp uttrycksfulla djurskulpturer i keramik. Utställningsbesökarna får se livsmiljöer där djurskulpturer av två konstnärer från olika tidsperioder möts. Utställningen som huvudsakligen bygger på samlaren Kyösti Kakkonens samling visas 2.6.2020–28.2.2021 i anslutning till visningslagret Bryk & Wirkkala.

Michael Schilkinin ihastuttavia keramiikkaeläimiä nähdään Lotta Mattilan suunnittelemassa eläinten maailmassa2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyssä on esillä ilmeikäs joukko keraamisia eläinveistoksia. Näyttelyssä kävijä näkee elinympäristöjä, joissa kahden eri aikakauden taiteilijan eläinveistokset kohtaavat. Pääosin kauppaneuvos, keräilijä Kyösti Kakkosen kokoelmaan perustuva näyttely on esillä Bryk & Wirkkala -katseluvaraston yhteydessä 2.6.2020–28.2.2021.

EMMA öppnar 2.6, Tacita Deans utställning fortsätter till början av augusti och utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila öppnar till sommaren8.5.2020 14:00:00 EESTTiedote

På grund av undantagsförhållandena har EMMA gjort ändringar i tidtabellerna för utställningar och program. Tacita Deans utställning som öppnade i slutet av februari förlängs till början av augusti, och en del av utställningarna som planerats för 2020 skjuts upp till nästa år. Aaron Heinos separatutställning som skulle sättas upp i sommar öppnar exempelvis på EMMA i februari 2021. Sommarsäsongen inleds med utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila med keramiska djurskulpturer.

EMMA reopens on 2 June, Tacita Dean exhibition extended until beginning of August and Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition opens in the summer8.5.2020 14:00:00 EESTPress release

Due to exceptional circumstances, changes have been made to EMMA’s exhibition and event programmes. The Tacita Dean exhibition, which opened in late February, will be continued until the start of August, while parts of the exhibition programme for 2020 have been pushed to next year. The solo exhibition of Aaron Heino planned for the summer will open at EMMA in February 2021. The summer season opens with the Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition displaying ceramic animal figures.

EMMA avataan 2.6., Tacita Deanin näyttelyä jatketaan kahdella kuukaudella ja Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttely avautuu kesäksi7.5.2020 12:00:00 EESTTiedote

Poikkeusoloista johtuen EMMAssa on tehty muutoksia näyttely- ja ohjelma-aikatauluihin. Helmikuun lopussa avautunutta Tacita Deanin näyttelyä jatketaan elokuun alkuun asti ja osa vuoden 2020 näyttelysisällöistä siirtyy ensi vuodelle. Muun muassa kesälle suunniteltu Aaron Heinon yksityisnäyttely avautuu EMMAssa helmikuussa 2021. Kesäkausi avataan keraamisia eläinveistoksia esittelevällä Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyllä.