Suomen taideakatemian palkinto on myönnetty kuvanveistäjä Aaron Heinolle

Suomen Taideakatemian palkinto myönnetään jo neljättä kertaa hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tärkeänä kriteerinä palkintolautakunta pitää myös palkittavan taiteilijan kansainvälistä kiinnostavuutta. Palkintoon kuuluu 25 000 euron palkintosumma, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu.

Aaron Heino, Duesday, 2018. marmori, ruostumaton teräs ja maali. 160x140x140cm. Photo: Sampo Linkoneva. Serlachius-museot

Vuoden 2019 palkinnonsaaja on kuvanveistäjä Aaron Heino (s.1977). Heino on monipuolinen taiteilija, jonka tuotannossa klassisten materiaalien käyttö yhdistyy kiinnostavasti arkisten asioiden kuvaukseen. Klassinen suomalaisen modernin kuvanveiston ja muotoilun perinne ilmenee erityisesti vapaista ja orgaanisista luonnonmuodoista ammennettuina vaikutteina. Heinon tuotanto on kuitenkin vahvasti tähän hetkeen päivitetty muunnos tuosta perinteestä: futuristinen, siloteltu pinta yhdistyy muodonantoon, joka tuo mielen virtuaalisen mutkikkaan ja kiehtovan 3D-kuvamaailman. Näistä elementeistä syntyy tunnistettava, omanlaisensa estetiikka, tuore katsanto suhteessa traditioon ja vahva, ajassa hengittävä taiteellinen ilmaisu.

"Heino on kiinnostava taiteen tekemisen tekniikan ja muodon uudistaja. Raikas uusi tuuli", luonnehtii Taideakatemian palkintolautakunnan puheenjohtaja Antti Linnovaara.

Taideakatemian palkinto jaetaan kahden vuoden välein. EMMA on ollut tiiviisti mukana palkinnossa alusta alkaen vuodesta 2013Espoon kaupunki tukee palkintoa osarahoittajana ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja on sitoutunut tukemaan myös kahta seuraavaa jaettavaa palkintoa vuoteen 2023 saakka. Espoon kaupunki kokee merkitykselliseksi tuoda esille kiinnostavia ja ajankohtaisia nykytaiteilijoita Espoossa ja EMMAssa.

”Palkinto ja siihen kuuluva näyttely EMMAssa sopivat hyvin Espoo-tarinaan", sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Muut palkintoehdokkaat olivat kuvataiteilija Alma Heikkilä ja kuvanveistäjä Kim Simonsson. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. Laitinen, Camilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

Suomen taideakatemian asettamaan palkintolautakuntaan kuuluivat Taideakatemian puheenjohtaja, taidemaalari Antti Linnovaara (pj), EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama, kuvanveistäjä Anne Meskanen-Barman, Lapin yliopiston rehtori Mauri Ylä-Kotola ja Espoon kaupungin edustajana on toiminut kulttuurijohtaja Susanna Tommila.

Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino.
Kuva: Ella Tommila / EMMA
Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino. Kuva: Ella Tommila / EMMA
Aaron Heino, A Natural Feature, 2018. maalattu alumiini. 130x40x30cm. Photo: Jussi Tiainen

EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa, professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa betoniarkkitehtuuria edustavassa Näyttelykeskus WeeGeessä. Näyttelytilat ovat pinta-alaltaan Suomen suurimmat, ja pelkistetty moderni arkkitehtuuri tukee EMMAn, Saastamoisen säätiön ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmien sekä vaihtuvien näyttelyiden kokemuksellista esittämistä. EMMA on Vuoden museo 2018. Tervetuloa!

Nykytaiteen kärkinimet EMMAssa 202014.5.2019 13:35:22 EESTTiedote

Espoon modernin taiteen museon EMMAn ensi vuoden ohjelmisto käynnistyy kansainvälisesti tunnetun Tacita Deanin ensimmäisellä laajalla yksityisnäyttelyllä Pohjoismaissa. Syksyllä maailmankuulu taiteilijaduo Elmgreen & Dragset luo EMMAan uuden teoksen osana laajaa näyttelyä. Lisäksi vuoden aikana nähdään ensiesityksessä useita uusia teoksia suomalaisilta taiteilijoilta ja Suomen taideakatemian vastapalkitseman Aaron Heinon yksityisnäyttely.