Suomen taideakatemian palkinto on myönnetty kuvanveistäjä Aaron Heinolle

Suomen Taideakatemian palkinto myönnetään jo neljättä kertaa hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tärkeänä kriteerinä palkintolautakunta pitää myös palkittavan taiteilijan kansainvälistä kiinnostavuutta. Palkintoon kuuluu 25 000 euron palkintosumma, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu.

Aaron Heino, Duesday, 2018. marmori, ruostumaton teräs ja maali. 160x140x140cm. Photo: Sampo Linkoneva. Serlachius-museot

Vuoden 2019 palkinnonsaaja on kuvanveistäjä Aaron Heino (s.1977). Heino on monipuolinen taiteilija, jonka tuotannossa klassisten materiaalien käyttö yhdistyy kiinnostavasti arkisten asioiden kuvaukseen. Klassinen suomalaisen modernin kuvanveiston ja muotoilun perinne ilmenee erityisesti vapaista ja orgaanisista luonnonmuodoista ammennettuina vaikutteina. Heinon tuotanto on kuitenkin vahvasti tähän hetkeen päivitetty muunnos tuosta perinteestä: futuristinen, siloteltu pinta yhdistyy muodonantoon, joka tuo mielen virtuaalisen mutkikkaan ja kiehtovan 3D-kuvamaailman. Näistä elementeistä syntyy tunnistettava, omanlaisensa estetiikka, tuore katsanto suhteessa traditioon ja vahva, ajassa hengittävä taiteellinen ilmaisu.

"Heino on kiinnostava taiteen tekemisen tekniikan ja muodon uudistaja. Raikas uusi tuuli", luonnehtii Taideakatemian palkintolautakunnan puheenjohtaja Antti Linnovaara.

Taideakatemian palkinto jaetaan kahden vuoden välein. EMMA on ollut tiiviisti mukana palkinnossa alusta alkaen vuodesta 2013Espoon kaupunki tukee palkintoa osarahoittajana ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja on sitoutunut tukemaan myös kahta seuraavaa jaettavaa palkintoa vuoteen 2023 saakka. Espoon kaupunki kokee merkitykselliseksi tuoda esille kiinnostavia ja ajankohtaisia nykytaiteilijoita Espoossa ja EMMAssa.

”Palkinto ja siihen kuuluva näyttely EMMAssa sopivat hyvin Espoo-tarinaan", sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Muut palkintoehdokkaat olivat kuvataiteilija Alma Heikkilä ja kuvanveistäjä Kim Simonsson. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. Laitinen, Camilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

Suomen taideakatemian asettamaan palkintolautakuntaan kuuluivat Taideakatemian puheenjohtaja, taidemaalari Antti Linnovaara (pj), EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama, kuvanveistäjä Anne Meskanen-Barman, Lapin yliopiston rehtori Mauri Ylä-Kotola ja Espoon kaupungin edustajana on toiminut kulttuurijohtaja Susanna Tommila.

Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino.
Kuva: Ella Tommila / EMMA
Suomen taideakatemian palkinnonsaaja Aaron Heino. Kuva: Ella Tommila / EMMA
Aaron Heino, A Natural Feature, 2018. maalattu alumiini. 130x40x30cm. Photo: Jussi Tiainen

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Kyösti Kakkonen’s unique design collection to be displayed permanently at WeeGee Exhibition Centre in Tapiola, Espoo – exhibition’s new facilities mark significant expansion for EMMA25.11.2020 10:30:00 EETPress release

Long-term collector, Commercial Counsellor Kyösti Kakkonen is depositing Collection Kakkonen, his design collection focusing on Finnish glass and ceramics, to EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The City of Espoo, EMMA and Kyösti Kakkonen have made a long-term collaboration agreement on displaying the collection. The internationally significant Collection Kakkonen features Finnish design from modernism to the present day. The depositing of the collection strengthens Espoo’s cultural offering significantly, along with the WeeGee-located EMMA’s position as an art museum showcasing design. The collection opens to the public in November 2022.

Pitkän linjan keräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkonen deponoi suomalaiseen lasiin ja keramiikkaan keskittyvän designkokoelmansa, Collection Kakkosen, EMMA – Espoon modernin taiteen museoon. Espoon kaupunki, EMMA ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen kokoelman esille saattamiseksi. Kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä Collection Kakkonen esittelee suomalaista muotoilua modernismista nykypäivään. Deponointi vahvistaa merkittävästi Espoon kulttuuritarjontaa ja Näyttelykeskus WeeGeellä sijaitsevan EMMAn asemaa muotoilua esittelevänä taidemuseona. Kokoelma avautuu yleisölle marraskuussa 2022.

Ett nytt konstverk har rests på Vapentorget i Esbo centrum – Vesa-Pekka Rannikkos färggranna verk Flöde reflekterar den föränderliga tätortens många innebörder12.11.2020 15:40:52 EETTiedote

Flöde – strömmarna förenas är det senaste offentliga konstverket Esbo stad har beställt. Den stora skulpturen placeras på Vapentorget i Esbo centrum, i Esbos hjärta som just nu genomgår stora förändringar. Vapentorgets miljö blir klar i november 2020. Verket infogas i EMMAs samlingar.

New artwork at Espoo Centre’s Vaakunatori Square – the multicoloured Flux by Vesa-Pekka Rannikko reflects the various meanings of the new centre12.11.2020 15:40:00 EETPress release

Flux – Merging Streams is the latest public artwork commissioned by the City of Espoo. The large-sized sculpture will be located at Vaakunatori square in Espoo Centre, which is the heart of Espoo that is currently being reshaped. Flux is already on display at the Vaakunatori Square and the area will be completed in November 2020. The work will be included in EMMA’s collections.