Suomi kärkisijoilla kansainvälisessä digitaalisen kehityksen vertailussa

Suomi sijoittui viidenneksi Mastercardin ja Fletcher School at Tufts Universityn tekemässä Digital Evolution Index 2017 -tutkimuksessa, jossa kartoitetaan maiden talouden digitaalista kehitystä.

60 maan digitaalista kehitystä mittaavassa Digital Evolution -indeksissä (DEI) Suomi asettui hyvästä sijoituksestaan huolimatta hidastelijoiden ryhmään. Vaikka digitaalisen kehityksen aste on täällä korkea, kehityksen tahti on hidastunut. Kehitystahdin vertailussa Suomi oli sijalla 35.

Silti Suomi nostetaan raportissa esiin hyvänä esimerkkinä, sillä Suomi on ryhmänsä kärjessä mitattuna toimilla, joilla pyritään takaisin nopean kasvun polulle. Suomen etuja ovat vahva innovaatiokulttuuri, yrityksen – esimerkiksi Oulussa – panostukset kehitys- ja tutkimusaloitteisiin, ja Suomen hallituksen tuki.

Suomessa korkea luotto digitaalisiin ratkaisuihin

DEI-tutkimus kartoittaa myös maiden luottamusta digitaalisiin ratkaisuihin. Luottamus ei synny pelkästään valtion tarjoamasta infrastruktuurista, vaan siihen vaikuttaa lisäksi yritysten tietosuoja, turvallisuus ja luotettavuus. Suomalaisilla on korkea luotto digitaalisten palveluiden tarjoajiin sekä hyviä kokemuksia mahdollisuudestaan olla vuorovaikutuksessa palveluntarjoajien kanssa.

Korkea luottamus indikoi, että Suomella on hyvät mahdollisuudet onnistua digitaalisessa kehityksessä jatkossakin.

DEI mittaa digitaalisen kehityksen astetta ja vauhtia

DEI-tutkimuksessa mukana olevat maat edustavat laajasti erilaisia talouksia ympäri maailmaa ja 80:a prosenttia maailman väestöstä. Vertailu keskittyy neljään pääteemaan: saatavuus (mahdollisuus käyttää internetiä ja digitaalista infrastruktuuria), digitaalisten teknologioiden kysyntä, hallinnollinen infrastruktuuri (valtion laitosten asettamat lait, säädökset ja aloitteet) ja innovaatiot (investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen sekä digitaalisiin startup-yrityksiin).

Maat jakautuvat vertailun perusteella neljään ryhmään: edelläkävijät, hidastelijat, kehittyjät ja varottavat. Suomen hidastelijat-ryhmässä on maita, joiden digitaalisen kehityksen aste on nyt korkealla, mutta kehityksen tahti on hidastunut viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

Vaikka hidastelija-maat ovat tällä hetkellä pitkällä digitaalisessa kehityksessä, eivät ne voi tuudittautua turvallisuudentunteeseen. Niiden tulevaisuus riippuu pitkälti siitä, miten hyvin innovaatioita tuetaan jatkossa. Jos muutoksia ei tehdä, nämä maat jäävät pian esimerkiksi Kiinan, Venäjän ja Kenian jalkoihin.

"Pohjoismaat ovat digitaalisen kehityksen edelläkävijöitä, mutta ne ovat vaarassa menettää paikkansa. Kuluttajien korkea luottamus on kuitenkin hyvä pohja tulevaisuudelle, ja meidän on tehtävä nykyistä tiiviimmin yhteistyötä julkisella ja yksityisellä puolella puskeaksemme innovaatioita täällä eteenpäin”, sanoo Pekka Laaksonen, liiketoimintajohtaja, Mastercard Finland.

Lue koko raportti täältä.

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Tutkimus osoittaa: “ylimääräisen pelaajan tuki” jalkapallofaneilta voi auttaa joukkuetta voittamaan24.5.2018 12:58Tiedote

Helsinki, 24.5.2018 – Liverpoolin ja Real Madridin välisen Mestarien liigan finaaliottelun lopputuloksen saattavat ratkaista joukkueen kannattajat tulevana viikonloppuna. Mastercardin teettämän tutkimuksen mukaan kannattajien kannustushuudot voivat parantaa jalkapallojoukkueiden suorituskykyä jopa ylimääräisen pelaajan verran. Myös pelaajien oma asenne vaikuttaa ottelun lopputulokseen. Ylimääräinen pelaaja on arvokas. Kun pelaajat kuulevat ja näkevät kannustuksen hurrauksina, lippuina ja huiveina, voi se parantaa kykyä ponnistella jopa kahdeksan prosenttia. Kun kentällä on yksitoista pelaajaa, tämä vaikuttaa ylimääräisen pelaajan verran. Ensimmäinen Euroopan laajuinen tutkimus kertoi myös pelaajien juhlimisen vaikuttavan voitonmahdollisuuksiin. Tutkimustiimi havaitsi tavan juhlia onnistumisia vaikuttavan mahdolliseen voittoon tai tappioon. 82% kädet levittävistä pelaajista pelasi voittajajoukkueessa 79% molemmat kätensä nyrkkiin puristavista pelaajista pelasi voittajajoukkueessa 77% ma

Mastercard ja Facebook auttavat pienyrityksiä digitalisaatiossa28.2.2018 11:54Tiedote