Suomi kärkisijoilla kansainvälisessä digitaalisen kehityksen vertailussa

Suomi sijoittui viidenneksi Mastercardin ja Fletcher School at Tufts Universityn tekemässä Digital Evolution Index 2017 -tutkimuksessa, jossa kartoitetaan maiden talouden digitaalista kehitystä.

60 maan digitaalista kehitystä mittaavassa Digital Evolution -indeksissä (DEI) Suomi asettui hyvästä sijoituksestaan huolimatta hidastelijoiden ryhmään. Vaikka digitaalisen kehityksen aste on täällä korkea, kehityksen tahti on hidastunut. Kehitystahdin vertailussa Suomi oli sijalla 35.

Silti Suomi nostetaan raportissa esiin hyvänä esimerkkinä, sillä Suomi on ryhmänsä kärjessä mitattuna toimilla, joilla pyritään takaisin nopean kasvun polulle. Suomen etuja ovat vahva innovaatiokulttuuri, yrityksen – esimerkiksi Oulussa – panostukset kehitys- ja tutkimusaloitteisiin, ja Suomen hallituksen tuki.

Suomessa korkea luotto digitaalisiin ratkaisuihin

DEI-tutkimus kartoittaa myös maiden luottamusta digitaalisiin ratkaisuihin. Luottamus ei synny pelkästään valtion tarjoamasta infrastruktuurista, vaan siihen vaikuttaa lisäksi yritysten tietosuoja, turvallisuus ja luotettavuus. Suomalaisilla on korkea luotto digitaalisten palveluiden tarjoajiin sekä hyviä kokemuksia mahdollisuudestaan olla vuorovaikutuksessa palveluntarjoajien kanssa.

Korkea luottamus indikoi, että Suomella on hyvät mahdollisuudet onnistua digitaalisessa kehityksessä jatkossakin.

DEI mittaa digitaalisen kehityksen astetta ja vauhtia

DEI-tutkimuksessa mukana olevat maat edustavat laajasti erilaisia talouksia ympäri maailmaa ja 80:a prosenttia maailman väestöstä. Vertailu keskittyy neljään pääteemaan: saatavuus (mahdollisuus käyttää internetiä ja digitaalista infrastruktuuria), digitaalisten teknologioiden kysyntä, hallinnollinen infrastruktuuri (valtion laitosten asettamat lait, säädökset ja aloitteet) ja innovaatiot (investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen sekä digitaalisiin startup-yrityksiin).

Maat jakautuvat vertailun perusteella neljään ryhmään: edelläkävijät, hidastelijat, kehittyjät ja varottavat. Suomen hidastelijat-ryhmässä on maita, joiden digitaalisen kehityksen aste on nyt korkealla, mutta kehityksen tahti on hidastunut viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

Vaikka hidastelija-maat ovat tällä hetkellä pitkällä digitaalisessa kehityksessä, eivät ne voi tuudittautua turvallisuudentunteeseen. Niiden tulevaisuus riippuu pitkälti siitä, miten hyvin innovaatioita tuetaan jatkossa. Jos muutoksia ei tehdä, nämä maat jäävät pian esimerkiksi Kiinan, Venäjän ja Kenian jalkoihin.

"Pohjoismaat ovat digitaalisen kehityksen edelläkävijöitä, mutta ne ovat vaarassa menettää paikkansa. Kuluttajien korkea luottamus on kuitenkin hyvä pohja tulevaisuudelle, ja meidän on tehtävä nykyistä tiiviimmin yhteistyötä julkisella ja yksityisellä puolella puskeaksemme innovaatioita täällä eteenpäin”, sanoo Pekka Laaksonen, liiketoimintajohtaja, Mastercard Finland.

Lue koko raportti täältä.

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Mastercardin tutkimuksen mukaan yhteistyö ja sääntely on tärkeää seuraavan sukupolven fintech-yrityksien rakentamiselle Pohjoismaissa ja Baltiassa7.6.2018 14:06Tiedote

Mastercardin tuoreen Nordic Fintech Disruptors Report 2018 - tutkimuksen mukaan sääntelyviranomaisten, pankkien ja innovoijien välisen yhteistyön lisääminen on tärkeää alueen asemalle johtavana fintech-alueena. Tutkimukseen haastateltiin pohjoismaisia ja baltialaisia fintech-alan startup-yrityksiä ja alan ekosysteemin yrityksiä.

Mastercardilta uusia palveluja pankkien avoimien rajapintojen ekosysteemin tukemiseen5.6.2018 10:27Tiedote

Mastercard julkistaa uusia palveluja pankkien avoimien rajapintojen ekosysteemin tukemiseen. Uusilla palveluilla pyritään helpottamaan pankkien ja palveluntarjoajien yhteistoimintaa. Taustalla on uusi maksupalveludirektiivi PSD2, joka pakottaa pankit avaamaan oman infrastruktuurinsa kolmansille osapuolille. Mastercard tarjoaa pankeille Euroopan laajuisen luettelon luotettavista palveluntarjoajista. Niihin kuuluu myös petosten monitorointipalvelu, menetelmä riitojen ratkaisemiseen sekä yhteyspiste palveluntarjoajien ja pankkien väliseen viestintään. Linkki alkuperäiseen tiedotteeseen: https://newsroom.mastercard.com/eu/press-releases/mastercard-unveils-solutions-to-underpin-open-banking-transformation/ Lisätietoa: Viestintätoimisto Cocomms Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com MasterCard MasterCard (NYSE: MA),www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia

Mastercard tutki: Keskustelevan kaupankäynnin aika lähenee4.6.2018 14:42Tiedote

Keskusteleva kaupankäynti, eli ostosten tekeminen chatbottien ja asiakaspalvelijoiden kanssa keskustellen on kasvamassa lähivuosina. Asiakkaat arvostavat keskustelun helppoutta, mutta heitä huolettaa kaupankäynnin turvallisuus. Yhdysvalloissa keskustelukaupan ennakoidaan nousevan kuuteen prosenttiin ja Britanniassa kolmeen prosenttiin koko verkkokaupan vuotuisesta myynnistä vuonna 2022. Mastercard teetti tutkimuksen Future Agenda -tutkimusyhtiöllä. Linkki alkuperäiseen tiedotteeseen: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/conversational-commerce-primed-to-be-the-next-digital-frontier-says-mastercard-study/ Linkki tutkimukseen: https://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2018/06/Money-20202-Conversational-Commerce-White-Paper_FINAL.pdf Lisätietoa: Viestintätoimisto Cocomms Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com MasterCard MasterCard (NYSE: MA),www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverk