Suomi MM-pronssilla digitalisaation hyödyntäjänä – riittävätkö resurssit digitalisaation edistämiseen?

Suomi on säilyttänyt kolmannen sijansa tänään julkaistussa vuoden 2019 Digibarometrissä. Digitalisaation edellytykset Suomessa ovat parantuneet, mutta samalla digitalisaation vaikutukset talouskasvuun ovat jäämässä verrokkimaista jälkeen. Etlatiedon toteuttaman Digibarometrin kärkeen kiilasi ensimmäistä kertaa Yhdysvallat.

Vuoden 2019 Digibarometri julkistetaan tänään 11.6. Musiikkitalolla. Paikalla muun muassa Pasi Kulmala, Stora Enso, Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry ja Timo Seppälä, ETLA.

Lehdistötiedote 11.6.2019 klo 9.00

Vuoden 2019 Digibarometri ”Digi tulee, mutta riittävätkö resurssit?” kertoo Suomen onnistuneen digitalisaatiossa monessa suhteessa hyvin. Suomi on 22 maan vertailussa kolmantena, kuten myös vuoden 2018 Digibarometrissä. Suomi on toinen julkisen sektorin, kolmas kansalaisten ja neljäs yritysten vertailussa. Ensimmäiseksi Suomi sijoittui Digibarometrin kansalaisten edellytyksissä hyödyntää digitaalisuutta, ennen Tanskaa ja Yhdysvaltoja.

”Suomi on onnistunut erityisesti rakentamaan hienot edellytykset digitaalisuuden hyödyntämiselle. Sen sijaan meidän pitäisi parantaa noiden edellytysten hyödyntämistä. Suhteessa verrokkimaihin olemme jäämässä jälkeen siinä, miten digitalisaation vaikutukset heijastuvat talouskasvuumme”, summaa Etlatieto Oy:n johtava tutkija Timo Seppälä.

Yhdysvallat kirinyt kärkeen, Suomella vaikuttamisen paikka

Yhdysvallat nousi vertailun kärkeen vuoden 2018 toiselta sijalta. Yhdysvallat on tasaisesti parantanut sijoitustaan Digibarometrissä - vuonna 2014 Yhdysvallat sijoittui seitsemänneksi. Vuoden 2018 barometrissä korkeimmalle sijalle noussut Norja putosi tämän vuoden vertailussa viidenneksi. Eniten asemiaan on menettänyt Ruotsi. Ensimmäisen barometrin voittanut Ruotsi sijoittui enää sijalle 6.

”Tässä on paljon pohdittavaa niin Suomelle kuin EU:llekin. Yhdysvallat on lähtenyt takamatkalta, mutta kirinyt rinnalle ja ohi. Amerikkalaisten yritysten edellytykset hyödyntää digitalisaatiota ovat parantuneet huomattavasti. Kun ajattelee Yhdysvaltojen ja EU:n keskinäistä kilpailuasetelmaa, Euroopan on vastattava huutoon. Yritysten edellytyksiä digitaaliseen liiketoimintaan on parannettava. Suomella on tässä nyt hieno mahdollisuus pian alkavan EU-puheenjohtajuutensa myötä”, kommentoi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Kyberuhat erityisesti keskisuurten yritysten vaara

Suomi on yleisesti ottaen parantanut valmiuttaan torjua kyberuhkia. Suomi ei kuitenkaan mahdu kybervarautumisessa mitalikolmikkoon.

”Erityisen huolestuttava tilanne Suomessa on keskisuurilla yrityksillä. Esimerkiksi Ruotsissa tilanne on paljon parempi. Ongelma keskisuurilla yrityksillä on se, että ne ovat riittävän suuria ollakseen houkuttelevia kohteita kyberrikollisille, mutta toisaalta tietoturvan hyödyntäminen ja henkilöstön osaaminen eivät yllä riittävälle tasolle. Tietoturvan käytäntöjä on määritelty kotimaisissa keskisuurissa yrityksissä sen verran huonosti, että saattaa olla syytä pelätä jopa laaja-alaista haavoittuvuutta”, pohtii Seppälä.

Teollisuus edennyt vahvasti

Teollisuus on ottanut Suomessa palvelualaa nopeasti kiinni digitalisaation hyödyntämisessä. Enää joka kymmenes suomalainen teollisuusyritys arvelee olevansa digitalisaation vaikutusten ulottumattomissa, mikä on jo parempi tulos kuin palvelualoilla. Sekä pilvipalveluiden käyttöön että robotiikan hyödyntämiseen tuotantoprosessissa on herätty teollisuudessa aiempaa vahvemmin.

Lisääntyvä data tarvitsee energiaa – riittävätkö resurssit digitalisaation edistämiseen?

Datan määrä ja käyttö ovat lisääntymässä lähivuosina valtavasti. Digibarometri peräänkuuluttaa pohdintaa resurssien riittävyydestä. Viime vuosina Pohjoismaat ovat olleet kiinnostava investointikohde datakeskuksille suotuisan ilmaston ja vähähiilisen sähkön saatavuuden vuoksi.

”Ennusteiden mukaan ICT-alan energiankulutus on nousemassa viidennekseen koko maailman energiankulutuksesta vuonna 2030. Uusia isoja palvelinkeskuksia rakennetaan jatkuvasti. Esimerkiksi tulevan 5G-verkon tukiasemien määrä on moninkertainen verrattuna 4G-verkkoon. Miten turvaamme vähähiilisen energian saannin?” herättelee Etlatiedon Seppälä.

Vuoden 2019 Digibarometrissä on ollut vertailtavana 22 maata 36 muuttujan kautta. Digibarometri mittaa digitaalisuuden hyödyntämistä kolmella tasolla (edellytykset, käyttö ja vaikutukset) ja kolmella pääsektorilla (yritykset, kansalaiset ja julkinen). Tämän ja aiempien tilaisuuksien videot ja materiaalit ovat saatavissa osoitteessa http://www.digibarometri.fi/

Digibarometrin julkaisijat ovat Business Finland, liikenne- ja viestintäministeriö, Teknologiateollisuus ry, Ohjelmisto- ja e-business ry sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK.

Rasmus Roiha
Toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry
rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Timo Seppälä
Johtava tutkija, Etla
timo.seppala@etla.fi

Digibarometri 2019: Kokonaisindeksi.
Digibarometri 2019: Eräiden vertailumaiden sijoitukset vuosina 2014–2019.

Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”23.10.2019 14:00:00 EESTTiedote

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.

”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle13.9.2019 09:48:06 EESTTiedote

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia30.8.2019 16:30:54 EESTTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti30.8.2019 09:30:00 EESTKutsu

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Muistutuskutsu medialle: 30.8. #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti28.8.2019 10:00:23 EESTKutsu

Mediakutsu: #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti23.8.2019 12:30:57 EESTTiedote