Suomi MM-pronssilla digitalisaation hyödyntäjänä – riittävätkö resurssit digitalisaation edistämiseen?

Suomi on säilyttänyt kolmannen sijansa tänään julkaistussa vuoden 2019 Digibarometrissä. Digitalisaation edellytykset Suomessa ovat parantuneet, mutta samalla digitalisaation vaikutukset talouskasvuun ovat jäämässä verrokkimaista jälkeen. Etlatiedon toteuttaman Digibarometrin kärkeen kiilasi ensimmäistä kertaa Yhdysvallat.

Vuoden 2019 Digibarometri julkistetaan tänään 11.6. Musiikkitalolla. Paikalla muun muassa Pasi Kulmala, Stora Enso, Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry ja Timo Seppälä, ETLA.

Lehdistötiedote 11.6.2019 klo 9.00

Vuoden 2019 Digibarometri ”Digi tulee, mutta riittävätkö resurssit?” kertoo Suomen onnistuneen digitalisaatiossa monessa suhteessa hyvin. Suomi on 22 maan vertailussa kolmantena, kuten myös vuoden 2018 Digibarometrissä. Suomi on toinen julkisen sektorin, kolmas kansalaisten ja neljäs yritysten vertailussa. Ensimmäiseksi Suomi sijoittui Digibarometrin kansalaisten edellytyksissä hyödyntää digitaalisuutta, ennen Tanskaa ja Yhdysvaltoja.

”Suomi on onnistunut erityisesti rakentamaan hienot edellytykset digitaalisuuden hyödyntämiselle. Sen sijaan meidän pitäisi parantaa noiden edellytysten hyödyntämistä. Suhteessa verrokkimaihin olemme jäämässä jälkeen siinä, miten digitalisaation vaikutukset heijastuvat talouskasvuumme”, summaa Etlatieto Oy:n johtava tutkija Timo Seppälä.

Yhdysvallat kirinyt kärkeen, Suomella vaikuttamisen paikka

Yhdysvallat nousi vertailun kärkeen vuoden 2018 toiselta sijalta. Yhdysvallat on tasaisesti parantanut sijoitustaan Digibarometrissä - vuonna 2014 Yhdysvallat sijoittui seitsemänneksi. Vuoden 2018 barometrissä korkeimmalle sijalle noussut Norja putosi tämän vuoden vertailussa viidenneksi. Eniten asemiaan on menettänyt Ruotsi. Ensimmäisen barometrin voittanut Ruotsi sijoittui enää sijalle 6.

”Tässä on paljon pohdittavaa niin Suomelle kuin EU:llekin. Yhdysvallat on lähtenyt takamatkalta, mutta kirinyt rinnalle ja ohi. Amerikkalaisten yritysten edellytykset hyödyntää digitalisaatiota ovat parantuneet huomattavasti. Kun ajattelee Yhdysvaltojen ja EU:n keskinäistä kilpailuasetelmaa, Euroopan on vastattava huutoon. Yritysten edellytyksiä digitaaliseen liiketoimintaan on parannettava. Suomella on tässä nyt hieno mahdollisuus pian alkavan EU-puheenjohtajuutensa myötä”, kommentoi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Kyberuhat erityisesti keskisuurten yritysten vaara

Suomi on yleisesti ottaen parantanut valmiuttaan torjua kyberuhkia. Suomi ei kuitenkaan mahdu kybervarautumisessa mitalikolmikkoon.

”Erityisen huolestuttava tilanne Suomessa on keskisuurilla yrityksillä. Esimerkiksi Ruotsissa tilanne on paljon parempi. Ongelma keskisuurilla yrityksillä on se, että ne ovat riittävän suuria ollakseen houkuttelevia kohteita kyberrikollisille, mutta toisaalta tietoturvan hyödyntäminen ja henkilöstön osaaminen eivät yllä riittävälle tasolle. Tietoturvan käytäntöjä on määritelty kotimaisissa keskisuurissa yrityksissä sen verran huonosti, että saattaa olla syytä pelätä jopa laaja-alaista haavoittuvuutta”, pohtii Seppälä.

Teollisuus edennyt vahvasti

Teollisuus on ottanut Suomessa palvelualaa nopeasti kiinni digitalisaation hyödyntämisessä. Enää joka kymmenes suomalainen teollisuusyritys arvelee olevansa digitalisaation vaikutusten ulottumattomissa, mikä on jo parempi tulos kuin palvelualoilla. Sekä pilvipalveluiden käyttöön että robotiikan hyödyntämiseen tuotantoprosessissa on herätty teollisuudessa aiempaa vahvemmin.

Lisääntyvä data tarvitsee energiaa – riittävätkö resurssit digitalisaation edistämiseen?

Datan määrä ja käyttö ovat lisääntymässä lähivuosina valtavasti. Digibarometri peräänkuuluttaa pohdintaa resurssien riittävyydestä. Viime vuosina Pohjoismaat ovat olleet kiinnostava investointikohde datakeskuksille suotuisan ilmaston ja vähähiilisen sähkön saatavuuden vuoksi.

”Ennusteiden mukaan ICT-alan energiankulutus on nousemassa viidennekseen koko maailman energiankulutuksesta vuonna 2030. Uusia isoja palvelinkeskuksia rakennetaan jatkuvasti. Esimerkiksi tulevan 5G-verkon tukiasemien määrä on moninkertainen verrattuna 4G-verkkoon. Miten turvaamme vähähiilisen energian saannin?” herättelee Etlatiedon Seppälä.

Vuoden 2019 Digibarometrissä on ollut vertailtavana 22 maata 36 muuttujan kautta. Digibarometri mittaa digitaalisuuden hyödyntämistä kolmella tasolla (edellytykset, käyttö ja vaikutukset) ja kolmella pääsektorilla (yritykset, kansalaiset ja julkinen). Tämän ja aiempien tilaisuuksien videot ja materiaalit ovat saatavissa osoitteessa http://www.digibarometri.fi/

Digibarometrin julkaisijat ovat Business Finland, liikenne- ja viestintäministeriö, Teknologiateollisuus ry, Ohjelmisto- ja e-business ry sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK.

Rasmus Roiha
Toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry
rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Timo Seppälä
Johtava tutkija, Etla
timo.seppala@etla.fi

Digibarometri 2019: Kokonaisindeksi.
Digibarometri 2019: Eräiden vertailumaiden sijoitukset vuosina 2014–2019.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”