Keskuskauppakamari

Suomi tarvitsee hallituksen pian

Jaa
Suomella on valtavat haasteet edessään. Siksi maahan tarvitaan toimintakykyinen, uudistusmyönteinen ja toimintaympäristöön vakautta luova hallitus mahdollisimman pian.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

”Yritykset hermoilevat tulevaisuudesta ja se syö koko ajan työllisyyden kannalta äärimmäisen kallisarvoisia investointeja”, varoittaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Romakkaniemi toteaa samalla, että epävarmuus tulevasta toimintaympäristöstä on myrkkyä yritysten toiminnalle.

Keskuskauppakamari vaatii uuden hallituksen sitoutumista keskeisiin kilpailukykytekijöihin: Yritysten kustannuksia ei saa lisätä, osaavan työvoiman tarve on turvattava rohkeilla uudistuksilla ja työllisyyttä parantavia, vaikeitakin, uudistuksia on pystyttävä jatkamaan. Lisäksi liikenneväylien kuntoa on parannettava liikenteen rahoitusta uudistamalla.

”Jos näitä asioita ei toteuteta, niin hyvä talouskasvu ja työllisyyskehitys uhkaavat heikentyä jo tänä vuonna”, Romakkaniemi huolehtii.

Romakkaniemi muistuttaa myös heinäkuussa alkavasta EU:n puheenjohtajakaudesta, jossa tulevan pääministerin pitäisi pystyä ottaa iso rooli Euroopan tulevaisuuden kannalta merkittävien kysymysten ratkaisijana.

”Brexit-ratkaisu, EU:n seitsemän seuraavan vuoden budjetti sekä uuden komission muodostaminen ja sen ohjelma; tuskin koskaan on puheenjohtajamaalla ollut näin suuri ratkaisijan ja vaikuttajan rooli”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan Antti Rinteellä on suuri henkilökohtainen vastuu siitä, että SDP niukasti eduskuntavaalien ykköspaikalle punnertaneena pystyy luotsaamaan hallitusneuvottelut nopeasti ja tehokkaasti maaliin.

”Hallituksen muodostajan roolissa pitää olla enemmän ratkaisujen löytäjä kuin vaatija”, Romakkaniemi arvioi. ”Tunnen Antti Rinteen hyvin ja minulla on täysi luottamus, että hän pystyy neuvottelijan kokemuksellaan löytämään ne kompromissit, joilla hallitussopimus syntyy.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.

Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote

Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.

MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye