Keskuskauppakamari

Suomi tarvitsee liikenteen uuden rahoitusmallin, teiden Finavian

Jaa

Suomi tarvitsee uuden liikenteen rahoitusmallin, jotta maan liikenneinfrastruktuuri voidaan nostaa uudelle tasolle. Tasolle, jolla pystytään takaamaan elinkeinoelämän tarpeet, parantamaan tienkäyttäjien turvallisuutta ja aidosti hyödyntämään digitalisaatiota. Keskuskauppakamari ehdottaakin, että valtion tieverkko yhtiöitettäisiin.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Valtion sataprosenttisesti omistama ja tuottoa tavoittelematon yhtiö voisi hyödyntää vahvaa tasettaan ja toteuttaa etupainotteisesti kuuden miljardin euron tieinvestoinnit. Kaikki yksinumeroiset valtatiet voitaisiin rakentaa kerralla kuntoon Helsingistä Ouluun ja vastaavat poikittaisyhteydet idästä länteen.

”Kyseessä olisi tavallaan teiden Finavia”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Nykymallilla tieverkkoon kyetään investoimaan ainoastaan 300 miljoonaa euroa vuosittain. Tämä tarkoittaa sitä, että sekä autoilun verot että investointi- ja korjausvelka vain kasvavat jatkuvasti.

Liikennettä verottamalla autoilun tuotot hukkuvat valtion pohjattomaan kassaan, eivätkö kanavoidu tieverkon tai tienkäyttäjien hyväksi. Suomessa liikenteeltä perittävistä maksuista ja veroista palautetaan 19 prosenttia liikenneväylille, josta noin puolet tiestölle. Esimerkiksi Ruotsi palauttaa tuloista takaisin väylille 53 prosenttia.

Keskuskauppakamarin mallissa valtion omistaman yhtiön tulot kerättäisiin tiemaksuilla, jotka korvaisivat osittain nykyisen polttoaineveron.

”Uudistuksen ehdoton reunaehto on, etteivät kansalaisten ja elinkeinoelämän liikkumisen kustannukset kasvaisi, vaan vastaavasti liikennepolttoaineiden verotusta alennettaisiin. Maksut voidaan ottaa käyttöön, mikäli keräämisjärjestelmä on kustannustehokas, digitaalinen ja täysin tietoturvallinen”, Romakkaniemi sanoo.

Suomen liikenneväylien korjausvelka on kasvanut 2,5 miljardiin euroon. Tekemättömiä, tarpeellisia uusinvestointeja lasketaan olevan jopa 15 miljardin edestä. Suomi tarvitsee ripeästi kertapanostuksen infran kuntoon ja sitä kautta maan kilpailukykyyn.

”Tieverkon yhtiöittäminen pitää valmistella pian”, Romakkaniemi sanoo.

Lue lisää: Liikenteen uusi rahoitusmalli mahdollistaa jätti-investoinnit

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari työskentelee valtakunnallisesti elinkeinoelämän hyväksi, elinvoimaisen Suomen puolesta. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Naisia ennätysmäärä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina12.12.2019 00:00:00 EETTiedote

Naisten määrä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajana on noussut uuteen ennätykseensä, kun jo 11 pörssiyhtiössä toimitusjohtaja on nainen. Naisten osuus johtoryhmän jäsenistä kasvaa vauhdilla suurissa pörssiyhtiöissä: 36 prosenttia tänä vuonna nimitetyistä suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä oli naisia. Uudesta ennätyksestä huolimatta naistoimitusjohtajien määrä pörssiyhtiöissä on edelleen pieni.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme