SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

– Tämä on vain tahdon asia. Uudella hallituksella on oltava halua, kykyä ja rohkeutta pitää tavallisten työtä tekevien ihmisten puolta sekä edistää sitä kautta meidän kaikkien turvallisuutta, tasa-arvoa ja hyvinvointia, linjaa Suomen lähi- ja perushoitajaliiton puheenjohtaja Silja Paavola.

SuPer edellyttää, että vanhuspalvelulakiin kirjataan koulutetun hoitohenkilökunnan minimimitoitus sekä riittävät sanktiot mitoitussäädösten rikkomisesta. Tähän hoitajamitoitukseen pitää laskea vain asianmukaisen ammattitutkinnon suorittaneet hoitajat, ja heidän työnsä sisällön on oltava hoitotyötä. Pyykkihuollon, keittiötyön ja muiden tukitehtävien henkilöstömitoitus on laskettava erikseen.

Varhaiskasvatuslakiin SuPer vaatii muutoksia, jotka varmistavat lasten turvallisuuden ja vähentävät eriarvoisuutta. Laista on poistettava pykälä 36, joka mahdollistaa tilapäisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. Lain on taattava riittävä mitoitus kaikissa ryhmissä koko hoitopäiväksi. Alle 3-vuotiaiden ryhmissä 2/3 kasvattajista on oltava lastenhoitajia. Yli 3-vuotiaiden ryhmissä saa olla enintään 7 lasta/kasvattaja. Tätä pienempi mitoitus vaikeuttaa ryhmien muodostamista ja lisää lasten eriarvoisuutta.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto vaatii kaikkeen lähihoitajakoulutukseen pakollisia, karsivia soveltuvuuskokeita, jotta alalle ei päädy hoitotehtäviin ja potilastyöhön soveltumattomia henkilöitä. Soveltuvuuskokeiden kaikki kustannukset on osoitettava valtion varoista, ja kokeessa nolla pistettä saanutta hakijaa ei voi valita koulutukseen.

SuPer edellyttää nyt muodostettavalta hallitukselta myös konkreettisia toimenpiteitä, joiden tavoitteena on keskimääräisen palkkaeron poistaminen. Se on työelämän keskeinen tasa-arvokysymys ja yhteisesti hyväksytty yhteiskunnallinen tavoite, jonka edistäminen on kirjattava hallitusohjelmaan.

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.