SuPer: La Carita -säätiön tunnustuspalkinto Emiliacentretille hyvästä vanhustenhoivasta

Kodikas Emiliacentret Maalahdesta sai La Carita -säätiön myöntämän tunnustuspalkinnon Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin opintopäivillä Vaasassa. Säätiö palkitsee vanhustyön innovaatioita yhteistyössä SuPerin kanssa. Ruotsinkieliset opintopäivät ovat 8.−9. huhtikuuta.

Maalahden kunnan Emiliacentret on pieni ja kodikas vanhustenhoivan yksikkö, jossa kantavana ideana korostuu asiakkaan turvallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja merkityksellisyyden kokeminen. Käytännössä se tarkoittaa täysipainoista elämää, jossa on huomioitu asiakkaan tarpeet, toiveet, tavat ja tottumukset sekä hänelle merkittävät jokapäiväiset asiat.

Emiliacentret on hyvä esimerkki eläkkeensaajien yhdistyksen perustamasta hoivakodista, jossa hoitajamitoitus on hyvä ja yksi lähihoitaja on omistautunut vain viriketoimintaan. Hoitajat toteuttavat yksilökeskeistä ja kuntouttavaa työotetta.

Hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen tähtää asukkaiden osallistamiseen. Tavoitteena on, että vanhus kokee voivansa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Hoitotyötä ohjaa kokonaisvaltainen ihmiskäsitys.

Aktiivista elämää loppuun saakka

Elämä Emiliacentretissä ei ole harmaata arkea, sillä viikonloppuisin ja juhlapäivinä katetaan pöytä vähän kauniimmin ja syödään juhlallisemmin. Myös vuodenajat rytmittävät arkea: kesällä voi osallistua puutarhatöihin, ja vuodenaikojen vaihtelua seurataan askarrellen ja koristellen hyödyntäen materiaaleja luonnosta. Yhdessä leipominen tuo myös tuoksuja, jotka lisäävät kodinomaisuutta.

Aivojumppaa tarjoavat muun muassa keskustelu- ja opetustuokiot sekä muistiharjoitukset. Ennen ruokailua kokoonnutaan yhteen laulaen tai yhdessä oleskellen. Kesäisin järjestetään pieniä retkiä ja omaiset otetaan mukaan oman pihan grilli-iltaan. Jos asiakas haluaa, hän voi osallistua kuukausittain jumalanpalvelukseen kirkossa ryhmän mukana.

Emiliacentretissä voi asua elämänsä loppuun saakka eli hoivakodissa on riittävät resurssit ja valmiudet saattohoitoon. Turvallinen ympäristö edesauttaa hyvän elämänlaadun kokemista.

Kuvassa vasemmalta La Carita -säätiön palkitseman Emiliacentretin Anna Ström, Eleonor Nylund, Ann-Helen Söderholm, Anna-Lena Häggblom ja Emma Strömsbäck SuPerin opintopäivillä Vaasassa 9.4.2019.

Lisätietoja: SuPerin asiantuntija Mervi Lehtinen, 050 515 1366

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.

Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava5.4.2019 13:15:36 EESTTiedote

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

SuPer ja Työterveyslaitos: Lähihoitajan työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä3.4.2019 05:38:00 EESTTiedote

Superilaiset lähi- ja perushoitajat vastasivat Työterveyslaitoksen aivotyökyselyyn, joka paljasti vaativan ja kuormittavan aivotyön arjen. Vastausten perusteella lähi- ja perushoitajien arki on vaativaa ja tiedonkäsittelykykyjä jatkuvasti kuormittavaa aivotyötä. He joutuvat tekemään monta kertaa päivässä ihmisten terveyteen liittyviä päätöksiä häiriöisessä ympäristössä. Vastaajia kyselyssä oli 5 500.