SuPer: La Carita -säätiön tunnustuspalkinto Emiliacentretille hyvästä vanhustenhoivasta

Kodikas Emiliacentret Maalahdesta sai La Carita -säätiön myöntämän tunnustuspalkinnon Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin opintopäivillä Vaasassa. Säätiö palkitsee vanhustyön innovaatioita yhteistyössä SuPerin kanssa. Ruotsinkieliset opintopäivät ovat 8.−9. huhtikuuta.

Maalahden kunnan Emiliacentret on pieni ja kodikas vanhustenhoivan yksikkö, jossa kantavana ideana korostuu asiakkaan turvallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja merkityksellisyyden kokeminen. Käytännössä se tarkoittaa täysipainoista elämää, jossa on huomioitu asiakkaan tarpeet, toiveet, tavat ja tottumukset sekä hänelle merkittävät jokapäiväiset asiat.

Emiliacentret on hyvä esimerkki eläkkeensaajien yhdistyksen perustamasta hoivakodista, jossa hoitajamitoitus on hyvä ja yksi lähihoitaja on omistautunut vain viriketoimintaan. Hoitajat toteuttavat yksilökeskeistä ja kuntouttavaa työotetta.

Hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen tähtää asukkaiden osallistamiseen. Tavoitteena on, että vanhus kokee voivansa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Hoitotyötä ohjaa kokonaisvaltainen ihmiskäsitys.

Aktiivista elämää loppuun saakka

Elämä Emiliacentretissä ei ole harmaata arkea, sillä viikonloppuisin ja juhlapäivinä katetaan pöytä vähän kauniimmin ja syödään juhlallisemmin. Myös vuodenajat rytmittävät arkea: kesällä voi osallistua puutarhatöihin, ja vuodenaikojen vaihtelua seurataan askarrellen ja koristellen hyödyntäen materiaaleja luonnosta. Yhdessä leipominen tuo myös tuoksuja, jotka lisäävät kodinomaisuutta.

Aivojumppaa tarjoavat muun muassa keskustelu- ja opetustuokiot sekä muistiharjoitukset. Ennen ruokailua kokoonnutaan yhteen laulaen tai yhdessä oleskellen. Kesäisin järjestetään pieniä retkiä ja omaiset otetaan mukaan oman pihan grilli-iltaan. Jos asiakas haluaa, hän voi osallistua kuukausittain jumalanpalvelukseen kirkossa ryhmän mukana.

Emiliacentretissä voi asua elämänsä loppuun saakka eli hoivakodissa on riittävät resurssit ja valmiudet saattohoitoon. Turvallinen ympäristö edesauttaa hyvän elämänlaadun kokemista.

Kuvassa vasemmalta La Carita -säätiön palkitseman Emiliacentretin Anna Ström, Eleonor Nylund, Ann-Helen Söderholm, Anna-Lena Häggblom ja Emma Strömsbäck SuPerin opintopäivillä Vaasassa 9.4.2019.

Lisätietoja: SuPerin asiantuntija Mervi Lehtinen, 050 515 1366

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.