SuPer: La Carita -säätiön tunnustuspalkinto Emiliacentretille hyvästä vanhustenhoivasta

Kodikas Emiliacentret Maalahdesta sai La Carita -säätiön myöntämän tunnustuspalkinnon Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin opintopäivillä Vaasassa. Säätiö palkitsee vanhustyön innovaatioita yhteistyössä SuPerin kanssa. Ruotsinkieliset opintopäivät ovat 8.−9. huhtikuuta.

Maalahden kunnan Emiliacentret on pieni ja kodikas vanhustenhoivan yksikkö, jossa kantavana ideana korostuu asiakkaan turvallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja merkityksellisyyden kokeminen. Käytännössä se tarkoittaa täysipainoista elämää, jossa on huomioitu asiakkaan tarpeet, toiveet, tavat ja tottumukset sekä hänelle merkittävät jokapäiväiset asiat.

Emiliacentret on hyvä esimerkki eläkkeensaajien yhdistyksen perustamasta hoivakodista, jossa hoitajamitoitus on hyvä ja yksi lähihoitaja on omistautunut vain viriketoimintaan. Hoitajat toteuttavat yksilökeskeistä ja kuntouttavaa työotetta.

Hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen tähtää asukkaiden osallistamiseen. Tavoitteena on, että vanhus kokee voivansa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Hoitotyötä ohjaa kokonaisvaltainen ihmiskäsitys.

Aktiivista elämää loppuun saakka

Elämä Emiliacentretissä ei ole harmaata arkea, sillä viikonloppuisin ja juhlapäivinä katetaan pöytä vähän kauniimmin ja syödään juhlallisemmin. Myös vuodenajat rytmittävät arkea: kesällä voi osallistua puutarhatöihin, ja vuodenaikojen vaihtelua seurataan askarrellen ja koristellen hyödyntäen materiaaleja luonnosta. Yhdessä leipominen tuo myös tuoksuja, jotka lisäävät kodinomaisuutta.

Aivojumppaa tarjoavat muun muassa keskustelu- ja opetustuokiot sekä muistiharjoitukset. Ennen ruokailua kokoonnutaan yhteen laulaen tai yhdessä oleskellen. Kesäisin järjestetään pieniä retkiä ja omaiset otetaan mukaan oman pihan grilli-iltaan. Jos asiakas haluaa, hän voi osallistua kuukausittain jumalanpalvelukseen kirkossa ryhmän mukana.

Emiliacentretissä voi asua elämänsä loppuun saakka eli hoivakodissa on riittävät resurssit ja valmiudet saattohoitoon. Turvallinen ympäristö edesauttaa hyvän elämänlaadun kokemista.

Kuvassa vasemmalta La Carita -säätiön palkitseman Emiliacentretin Anna Ström, Eleonor Nylund, Ann-Helen Söderholm, Anna-Lena Häggblom ja Emma Strömsbäck SuPerin opintopäivillä Vaasassa 9.4.2019.

Lisätietoja: SuPerin asiantuntija Mervi Lehtinen, 050 515 1366

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.