SuPer och stiftelsen La Carita: Det effektiverade serviceboendet Hagalund belönades för god äldrevård

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har tillsammans med stiftelsen La Carita tilldelat den effektiverade serviceboende-enheten Hagalund i Nykarleby en utmärkelse för god äldrevård. Priset tilldelades i samband med SuPers svenskspråkiga SuPerProffs2021-evenemang den 11 februari.

Hagalund är en i Nykarleby belägen effektiverad serviceboende-enhet för äldre med 51 boendeplatser. I verksamheten står kunden i centrum för allt och man utgår från att åldrandet är ett naturligt skede i livet.  Personalens arbetssätt är rehabiliterande och kunderna får hjälp med att bibehålla sin funktionsförmåga. På vardagar erbjuds ett brett utbud av aktiviteter såsom massage, sittgymnastik, bakning, handarbete och skötsel av grönsaksodlingen. Friluftsaktiviteter och utomhusaktiviteter utgör en del av vardagens aktiviteter. Gästerna är också involverade i att organisera program, utflykter och fester, såsom husdjursdagar och midsommar- och födelsedagsfester.

Alla anställda är involverade i utarbetandet av vårdplaner och aktiverandet av kunder, men de har också sina egna ansvarsområden, såsom att genomföra RAI-utvärderingar. Personalen har fått utbildning i kinesiologi och använder denna kunskap i sitt arbete. Personalens olika specialkunskaper, till exempel i anknytning till manuella färdigheter, utnyttjas i vårdarbetet. Det här har visat sig motivera personalen och gynna kunderna.

Verksamheten presenteras också i sociala medier: personalen har ett Instagram-konto där släktingar kan följa det dagliga livet i Hagalund. Under begränsningarna orsakade av coronapandemin har anhöriga på det här sättet enkelt kunnat få information och följa verksamheten.

I priskriterierna konstateras att personalen är engagerad, villig att utveckla verksamheten och arbetar fint tillsammans för att erbjuda kunderna god vård i en trygg miljö.

Stiftelsen La Caritas målsättning är att främja hälsa och välfärd hos äldre och åldrande i Finland.  Stiftelsen har i samarbete med SuPer beviljat utmärkelser för god äldreomsorg sedan år 2002.

SuPer har sammanlagt närmare 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt småbarnspedagogiken, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, mobil 050 5275 085