SuPer och stiftelsen La Carita: Det effektiverade serviceboendet Hagalund belönades för god äldrevård

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har tillsammans med stiftelsen La Carita tilldelat den effektiverade serviceboende-enheten Hagalund i Nykarleby en utmärkelse för god äldrevård. Priset tilldelades i samband med SuPers svenskspråkiga SuPerProffs2021-evenemang den 11 februari.

Hagalund är en i Nykarleby belägen effektiverad serviceboende-enhet för äldre med 51 boendeplatser. I verksamheten står kunden i centrum för allt och man utgår från att åldrandet är ett naturligt skede i livet.  Personalens arbetssätt är rehabiliterande och kunderna får hjälp med att bibehålla sin funktionsförmåga. På vardagar erbjuds ett brett utbud av aktiviteter såsom massage, sittgymnastik, bakning, handarbete och skötsel av grönsaksodlingen. Friluftsaktiviteter och utomhusaktiviteter utgör en del av vardagens aktiviteter. Gästerna är också involverade i att organisera program, utflykter och fester, såsom husdjursdagar och midsommar- och födelsedagsfester.

Alla anställda är involverade i utarbetandet av vårdplaner och aktiverandet av kunder, men de har också sina egna ansvarsområden, såsom att genomföra RAI-utvärderingar. Personalen har fått utbildning i kinesiologi och använder denna kunskap i sitt arbete. Personalens olika specialkunskaper, till exempel i anknytning till manuella färdigheter, utnyttjas i vårdarbetet. Det här har visat sig motivera personalen och gynna kunderna.

Verksamheten presenteras också i sociala medier: personalen har ett Instagram-konto där släktingar kan följa det dagliga livet i Hagalund. Under begränsningarna orsakade av coronapandemin har anhöriga på det här sättet enkelt kunnat få information och följa verksamheten.

I priskriterierna konstateras att personalen är engagerad, villig att utveckla verksamheten och arbetar fint tillsammans för att erbjuda kunderna god vård i en trygg miljö.

Stiftelsen La Caritas målsättning är att främja hälsa och välfärd hos äldre och åldrande i Finland.  Stiftelsen har i samarbete med SuPer beviljat utmärkelser för god äldreomsorg sedan år 2002.

SuPer har sammanlagt närmare 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt småbarnspedagogiken, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, mobil 050 5275 085
SuPers sakkunnig Mervi Lehtinen, mobil 050 515 1366

Följ Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Senaste pressmeddelandena från Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin Paavola vaatii FFP2-standardoituja maskeja pakollisiksi vanhustenhoitoon2.2.2021 05:38:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii vanhustenhoitoon tehokkaampia kasvomaskeja ja muita suojavarusteita. – Vanhustenhoidossa on epäonnistuttu suojaamaan riittävästi asiakkaita ja työntekijöitä. Monessa hoivakodissa tartuntoja on lukuisia, asiakkailla ja työntekijöillä. Varusteiden puute ei oikeuta työturvallisuuslainsäädännön rikkomiseen, Paavola kertoo. – Kasvomaskin tulee olla vanhustenhoidossa vähintään FFP2-standardoitu, jotta hoitotyötä voidaan tehdä turvallisesti

SuPers Paavola på Närvårdardagen 27.1: Arbetssäkerheten kritisk faktor för att hindra coronaspridning27.1.2021 10:26:19 EETTiedote

I coronatider har arbetssäkerheten blivit ännu viktigare än tidigare. På många arbetsplatser inom social- och hälsovården och i den pedagogiska branschen är arbetet nämligen förknippat med stora risker. Om de anställda inte åtnjuter ordentlig arbetssäkerhet innebär det en fara för patienternas och klienternas säkerhet. I hanteringen av coronapandemin är det av central betydelse att effektiv skyddsutrustning finns att tillgå i tillräckliga mängder. – Ledningen måste mer aktivt än hittills engagera sig i att upprätthålla och främja en god arbetssäkerhet, säger ordföranden för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer Silja Paavola. Nationella närvårdardagen firas onsdagen den 27 januari.

SuPerin Paavola lähihoitajapäivänä 27.1.: Työturvallisuus on kriittinen tekijä koronan leviämisen ehkäisemisessä26.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Työturvallisuuden merkitys on korona-aikana korostunut entisestään, sillä työhön liittyy suuria riskejä monella sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan työpaikalla. Jos työntekijöiden työturvallisuus ei toteudu kunnolla, vaarantaa se potilas- ja asiakasturvallisuuden. Koronapandemian hoitamisessa keskeinen asia on oikeanlaisten ja tehokkaiden suojavarusteiden riittävä määrä. – Johdon on sitouduttava nykyistä aktiivisemmin ylläpitämään ja edistämään hyvää työturvallisuutta, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. Kansallista lähihoitajapäivää vietetään keskiviikkona 27. tammikuuta.

SuPerin Paavola: Lähihoitajat hoitavat koronakriisiä vanhustenhoidossa17.12.2020 10:59:59 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii lähihoitajille rahallista korvausta merkittävästä työstään koronakriisin hoitamisessa. Koronatartunnat ovat levinneet monessa hoivakodissa, mikä kuormittaa työntekijöitä. Jos korona leviää vanhustenhoidossa, seuraukset ovat helposti kohtalokkaat. Hoivakodissa koronaan sairastuva hoidetaan paikan päällä eikä häntä siirretä sairaalahoitoon. Myös kotihoidon rooli koronakriisin hoitamisessa on kriittinen ja jos kriisin hoidossa epäonnistutaan, kotihoidon asiakkaiden sairastumiset kuormittavat erikoissairaanhoitoa.