SuPerin edustajisto: Vanhustenhoidossa on noudatettava lakia

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii työnantajia kaikkialla Suomessa noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta ja tehtävänjakoa vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. Lain tarkoituksena on kohdistaa hoitohenkilökunnan työaika välittömään asiakastyöhön eli hoitotyöhön. Lain toteutumista on valvottava ja siihen on suunnattava riittävästi resursseja.

Lakiuudistus hoitajamitoituksesta tuli voimaan lokakuun alussa. Ensimmäisessä vaiheessa mitoituksen on oltava vähintään 0,5 ja tukitöihin on varattava välittömästi erilliset resurssit. Vähimmäismitoitusta nostetaan portaittain 0,7:ään. Laissa määritellään vähimmäismitoitus, mutta todellinen tarve henkilöstömäärälle voi olla suurempi. Mitoitusta tuleekin tarkastella todellisen tarpeen mukaan. Asiakas- ja potilasturvallisuus on varmistettava kaikissa työvuoroissa eri vuorokauden aikoina.

Ongelmana on, että kaikki työnantajat eivät ole valmistautuneet lakimuutoksen voimaantuloon, vaikka se on ollut tiedossa hyvissä ajoin. Osa työnantajista on sitä mieltä, että välittömän ja välillisen asiakastyön raja ei ole selvä. Hoitajat ovatkin edelleen tehneet tukitöitä, kuten siivousta, pyykkäystä ja ruoanlaittoa, vaikka lain tarkoituksena on suunnata hoitajien työaika hoitotyöhön.

– Tilanne on aiheuttanut pettymystä hoitajien keskuudessa kaikkialla Suomessa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg kertoo. – Odotukset lakiuudistuksen voimaantulosta ovat olleet suuret. Nyt työyksiköissä on jouduttu pitämään puolia lain tuomista oikeuksista, asioista, joiden pitäisi olla itsestään selviä. SuPerin mukaan laissa on hyvin selkeästi määritelty, mikä on välitöntä hoitotyötä ja mikä välillistä. Lakia tulee noudattaa kaikkialla välittömästi eikä vedota jälleen rahapulaan.

Tukitöitä varten palvelun tuottajan on varattava riittävä erillinen resurssi joko käyttämällä omaa työvoimaa tai hankkimalla se ostopalveluna. Jos toimintayksikössä säännönmukaisesti sisällytetään hoitotyöntekijöiden työhön esimerkiksi siivousta, pyykkäystä tai ruoanlaittoa, niiden osuus on määriteltävä tehtävänkuvassa ja siltä osin työaikaa ei lasketa henkilöstömitoitukseen. – Tukitöiden osuuden määrittely on aiheuttanut ongelmia ja erimielisyyksiä työpaikoilla, Inberg kertoo. Tämä kuormittaa henkilöstöä entisestään.

Kaikkien kuntien tulisi tarkastaa sekä oma toiminta että ostopalvelut välittömästi. Myös yksityisten palveluntuottajien on toimittava samoin. Jos lakia ei noudateta, valvontaviranomaisen on puututtava tilanteeseen välittömästi. – Asiakkaan hyvän hoidon kannalta riittävää hoitajamitoitusta on yritetty kiertää jo aivan liian pitkään. Myös koronapandemiasta selviämisessä keskeistä on, että koulutettua henkilökuntaa on riittävästi turvamaan potilas- ja asiakasturvallisuus sekä henkilöstön työturvallisuus, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. Edustajisto on SuPerin päättävin elin liittokokouskauden aikana. Edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Edustajiston kokous pidetään etäkokouksena 26.27. marraskuuta.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg, 040 705 9115
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Päivi Ingberg (kuvaaja: Marjo Koivumäki)

SuPerin Paavola lähihoitajapäivänä 27.1.: Työturvallisuus on kriittinen tekijä koronan leviämisen ehkäisemisessä26.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Työturvallisuuden merkitys on korona-aikana korostunut entisestään, sillä työhön liittyy suuria riskejä monella sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan työpaikalla. Jos työntekijöiden työturvallisuus ei toteudu kunnolla, vaarantaa se potilas- ja asiakasturvallisuuden. Koronapandemian hoitamisessa keskeinen asia on oikeanlaisten ja tehokkaiden suojavarusteiden riittävä määrä. – Johdon on sitouduttava nykyistä aktiivisemmin ylläpitämään ja edistämään hyvää työturvallisuutta, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. Kansallista lähihoitajapäivää vietetään keskiviikkona 27. tammikuuta.

SuPerin Paavola: Lähihoitajat hoitavat koronakriisiä vanhustenhoidossa17.12.2020 10:59:59 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii lähihoitajille rahallista korvausta merkittävästä työstään koronakriisin hoitamisessa. Koronatartunnat ovat levinneet monessa hoivakodissa, mikä kuormittaa työntekijöitä. Jos korona leviää vanhustenhoidossa, seuraukset ovat helposti kohtalokkaat. Hoivakodissa koronaan sairastuva hoidetaan paikan päällä eikä häntä siirretä sairaalahoitoon. Myös kotihoidon rooli koronakriisin hoitamisessa on kriittinen ja jos kriisin hoidossa epäonnistutaan, kotihoidon asiakkaiden sairastumiset kuormittavat erikoissairaanhoitoa.

SuPerin Paavola: Lain henki hoitajamitoituksesta ei ole toteutunut – muutosta odotetaan23.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii työnantajia noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Hoitajilta on tullut paljon pettyneitä viestejä siitä, kuinka työnantajat ovat suhtautuneet lakiuudistukseen. Uudistusta ei ole otettu vakavasti, vaan toiminta on jatkunut entisellään, Paavola kertoo.