SuPerin edustajisto: Vanhustenhoidossa on noudatettava lakia

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii työnantajia kaikkialla Suomessa noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta ja tehtävänjakoa vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. Lain tarkoituksena on kohdistaa hoitohenkilökunnan työaika välittömään asiakastyöhön eli hoitotyöhön. Lain toteutumista on valvottava ja siihen on suunnattava riittävästi resursseja.

Lakiuudistus hoitajamitoituksesta tuli voimaan lokakuun alussa. Ensimmäisessä vaiheessa mitoituksen on oltava vähintään 0,5 ja tukitöihin on varattava välittömästi erilliset resurssit. Vähimmäismitoitusta nostetaan portaittain 0,7:ään. Laissa määritellään vähimmäismitoitus, mutta todellinen tarve henkilöstömäärälle voi olla suurempi. Mitoitusta tuleekin tarkastella todellisen tarpeen mukaan. Asiakas- ja potilasturvallisuus on varmistettava kaikissa työvuoroissa eri vuorokauden aikoina.

Ongelmana on, että kaikki työnantajat eivät ole valmistautuneet lakimuutoksen voimaantuloon, vaikka se on ollut tiedossa hyvissä ajoin. Osa työnantajista on sitä mieltä, että välittömän ja välillisen asiakastyön raja ei ole selvä. Hoitajat ovatkin edelleen tehneet tukitöitä, kuten siivousta, pyykkäystä ja ruoanlaittoa, vaikka lain tarkoituksena on suunnata hoitajien työaika hoitotyöhön.

– Tilanne on aiheuttanut pettymystä hoitajien keskuudessa kaikkialla Suomessa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg kertoo. – Odotukset lakiuudistuksen voimaantulosta ovat olleet suuret. Nyt työyksiköissä on jouduttu pitämään puolia lain tuomista oikeuksista, asioista, joiden pitäisi olla itsestään selviä. SuPerin mukaan laissa on hyvin selkeästi määritelty, mikä on välitöntä hoitotyötä ja mikä välillistä. Lakia tulee noudattaa kaikkialla välittömästi eikä vedota jälleen rahapulaan.

Tukitöitä varten palvelun tuottajan on varattava riittävä erillinen resurssi joko käyttämällä omaa työvoimaa tai hankkimalla se ostopalveluna. Jos toimintayksikössä säännönmukaisesti sisällytetään hoitotyöntekijöiden työhön esimerkiksi siivousta, pyykkäystä tai ruoanlaittoa, niiden osuus on määriteltävä tehtävänkuvassa ja siltä osin työaikaa ei lasketa henkilöstömitoitukseen. – Tukitöiden osuuden määrittely on aiheuttanut ongelmia ja erimielisyyksiä työpaikoilla, Inberg kertoo. Tämä kuormittaa henkilöstöä entisestään.

Kaikkien kuntien tulisi tarkastaa sekä oma toiminta että ostopalvelut välittömästi. Myös yksityisten palveluntuottajien on toimittava samoin. Jos lakia ei noudateta, valvontaviranomaisen on puututtava tilanteeseen välittömästi. – Asiakkaan hyvän hoidon kannalta riittävää hoitajamitoitusta on yritetty kiertää jo aivan liian pitkään. Myös koronapandemiasta selviämisessä keskeistä on, että koulutettua henkilökuntaa on riittävästi turvamaan potilas- ja asiakasturvallisuus sekä henkilöstön työturvallisuus, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. Edustajisto on SuPerin päättävin elin liittokokouskauden aikana. Edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Edustajiston kokous pidetään etäkokouksena 26.27. marraskuuta.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg, 040 705 9115
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Päivi Ingberg (kuvaaja: Marjo Koivumäki)

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöiltä yhteinen kannanotto ministeri Anna-Kaisa Ikoselle – sotealan työntekijöiden vaalikelpoisuus palautettava25.4.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Kelpoisuus asettua ehdolle aluehallitusten vaaliin on palautettava niille hyvinvointialueiden palveluksessa oleville terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, jotka eivät työskentele johtotehtävissä. Näin edellyttävät sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutettujen ammattijärjestö Tehy, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Suomen Lääkäriliitto ja sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia yhteisessä kannanotossaan.

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta24.4.2024 12:30:04 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että sosiaalihuoltolain mukaan asiakaan tulee saada palvelua se tuntimäärä, joka hänelle kuuluu päätöksen tai sopimuksen mukaan. Vain 53 prosenttia kotihoitoa tuottavista yksiköistä toteutti asiakkailleen vähintään asiakassuunnitelman mukaisen määrän palvelutunteja, selviää Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL:n 23. huhtikuuta julkaisemasta tilastoraportista. Asiakkaalle on siis myönnetty ja suunniteltu kotihoito, mutta se ei kaikille toteudu.

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille23.4.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

SuPer vaatii karsivien kielikokeiden välitöntä käyttöönottoa alan oppilaitoksissa. Valmistumisen edellytyksenä tulee olla valtakunnallinen kielitesti, jolla osoitetaan sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöltä vaadittava B2-tason kielitaito. Ilman kielikoetta käytännöt ja kielitaidon tasot ovat liian kirjavia. Myös työnantajien tulee nykyistä paremmin varmistaa työtehtävissä tarvittava ammatillinen kielitaito ja työpaikoille on luotava työkaluja puuttua riittämättömään kielitaitoon. Valviran ja aluehallintovirastojen on selkeästi ohjeistettava työnantajia turvaamaan riittävä kielitaito ja varmistettava hoidon laatu sekä asiakas- ja potilasturvallisuus.