SuPerin hallitus päätti alkaa valmistella joukkoirtisanoutumista

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittohallitus käsitteli tänään 27.4.2022 kokouksessaan ajankohtaista neuvottelutilannetta. Hallitus päätti alkaa valmistautua uusiin työtaistelutoimiin sen varalta, että tällä viikolla saatava sovintoesitys ei ole hyväksyttävissä.

Hallitus päätti, että SuPer alkaa valmistella joukkoirtisanoutumista työtaistelutoimena. Tarkempi aikataulu tai työtaistelutoimen kohdennus tulevat liittohallituksen käsittelyyn myöhemmin, eikä näistä ole tässä vaiheessa tiedotettavaa.

Sovittelulautakunta on tällä viikolla jatkanut työskentelyään ja kuullut SuPerin ja Tehyn edustajia vielä keskiviikkona ennen ratkaisuesityksen antamista.

– Uuden sovintoesityksen on tarjottava sellaisia uskottavia ratkaisuja hoitajapulaan, että alalle saadaan jatkossa ylipäätään tekijöitä. Kyse on koko kansakunnan edusta, huoltovarmuudesta ja yhteiskunnan toimintakyvystä. Tilanne on kaikkien tiedossa, ja nyt on mahdollisuus tehdä ratkaiseva korjausliike, sanoo SuPerin liittohallituksen puheenjohtaja Silja Paavola.

SuPer ja Tehy ovat vaatineet hoitajapulan ratkaisuksi pelastusohjelmaa, joka toisi hoitajille vuosittain 3,6 % korotuksen normaalien sopimuskorotusten lisäksi. Hoitajapula on kansallinen hätätila, joka on tullut jälleen todeksi, kun viime viikonloppuna sosiaali- ja terveydenhuollon toimintoja jouduttiin sulkemaan henkilöstövajeen vuoksi. SuPerin ja Tehyn julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa koko kunta-alalla toistaiseksi. Sen aikana hoitajat tekevät normaalit, työvuorolistalle suunnitellut vuoronsa ja potilasturvallisuudesta vastaa työnantaja.

Lisätiedot:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola p. 050 527 5085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.

Ministeri Lindén vei hoitajien lakko-oikeuden – lakon toinen vaihe ei ala, valmisteluun joukkoirtisanoutuminen19.4.2022 16:01:27 EEST | Tiedote

Keskiviikkona alkavaksi ilmoitettu hoitajalakon toinen vaihe on peruttu. Tehyn ja SuPerin hallitukset kokoontuivat tänään toteamaan, että tilanne edellyttää järeämpiä työtaistelutoimia, koska lakko on murrettu peruspalveluministeri Aki Lindénin johdolla valmistellun hoitajien pakkotyölain seurauksena. Ministeri asettui pakkotyölailla työantajan puolelle jo ennen ensimmäisen lakon alkamista. Tänään on selvinnyt, että laki etenee.