SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen tänään kokouksessaan.

Uusi Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES) on voimassa 1.2.18 - 31.3.2020. Neuvoteltu sopimus on se, jolla maakuntien palvelukseen siirtyy yli 200 000 henkilöä, mikäli sote-uudistus etenee nyt kaavaillulla tavalla. Maakuntien tulevaa sopimusjärjestelmää valmistellaan vuosien 2018 ja 2019 aikana Sote-neuvotteluryhmässä. SuPer on vahvasti matkalla kohti erityisesti hoitoalan erityispiirteitä huomioivaa sopimusmaailmaa.

Saavutetun neuvottelutuloksen mukaan tehtäväkohtaisia palkkoja korotetaan 1.5.2018 lukien 26 eurolla, kuitenkin vähintään 1,25 %:lla. Seuraavan kerran palkkoja korotetaan paikallisella järjestelyerällä 1.1.2019 lukien. Erän suuruus on 1,2 % KVTES:n palkkasummasta.

Sopimuskauden toinen yleiskorotus tulee kaikille maksuun 1.4.2019 ja sen suuruus on 1 % kunkin henkilön tehtäväkohtaisesta palkasta

Lomarahakompensaation sijaan maksetaan paikalliseen tuloksellisuuteen perustuva kertaerä. Se maksetaan koko kunnan henkilöstölle. Kertaerän suuruus on 9,2 % kunkin palkansaajan varsinaisesta palkasta.

Palkankorotusten lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy paljon tekstimuutoksia. KVTES:n varhaiskasvatusta koskeva liite on kokenut kokonaisuudistuksen ja työaikaluvussa on merkittäviä uudistuksia. Molemmat näistä uudistuksista tulevat voimaan toukokuussa 2018. Superilaisten kannalta tärkeä muutos on mahdollisuus käyttää jaksotyötä kotihoidossa.

Työ- ja perhe-elämän helpottamiseksi sairaan lapsen kanssa saa jatkossa jäädä kotiin siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 12 vuotta. Palkallinen isyysvapaa pitenee 12 arkipäivään.

Neuvottelutulos sisältää myös useita työryhmiä, joissa pyrimme edelleen parantamaan työehtosopimuksen määräyksiä ja valmistautumaan tulevaan sote- ja maakuntauudistukseen.

Yksityisen sektorin sopimusaloista terveyspalvelualalla ja sosiaalipalvelualalla jatketaan neuvotteluja ja niillä ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu. Palkkojen saaminen lähemmäs kuntien tasoa on erityisen tärkeää nyt, kun yksityistäminen näyttää kiihtyvän soteuudistuksen myötä entisestään.

SuPerin liittohallitus on huolissaan jatkuvista ylitöistä ja vuoronvaihdoista, joiden varaan sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut rakentuvat. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on tehnyt hoitohenkilökunnan liian vähäisen määrän konkreettisesti näkyväksi kaikille.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomeen tarvitaan pikaisesti vanhusasiainvaltuutettu4.9.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii toimia vanhustenhoidon pelastamiseksi. – SuPer on jo vuosia, jopa vuosikymmeniä, herätellyt päättäjiä huomaamaan vanhustenhoidon jatkuva heikentyminen. On huolestuttavaa, että kaikesta tiedosta huolimatta tähän ei ole puututtu, Paavola moittii. SuPer kannattaa vanhusasiainvaltuutetun virkaa. – Vanhusten arvostuksen on näyttävä teoissa eikä vain juhlapuheissa, Paavola vaatii. Puheenjohtaja Paavola pitää asiasta puheenvuoron tänään Narinkkatorilla järjestettävässä tilaisuudessa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.