SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen tänään kokouksessaan.

Uusi Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES) on voimassa 1.2.18 - 31.3.2020. Neuvoteltu sopimus on se, jolla maakuntien palvelukseen siirtyy yli 200 000 henkilöä, mikäli sote-uudistus etenee nyt kaavaillulla tavalla. Maakuntien tulevaa sopimusjärjestelmää valmistellaan vuosien 2018 ja 2019 aikana Sote-neuvotteluryhmässä. SuPer on vahvasti matkalla kohti erityisesti hoitoalan erityispiirteitä huomioivaa sopimusmaailmaa.

Saavutetun neuvottelutuloksen mukaan tehtäväkohtaisia palkkoja korotetaan 1.5.2018 lukien 26 eurolla, kuitenkin vähintään 1,25 %:lla. Seuraavan kerran palkkoja korotetaan paikallisella järjestelyerällä 1.1.2019 lukien. Erän suuruus on 1,2 % KVTES:n palkkasummasta.

Sopimuskauden toinen yleiskorotus tulee kaikille maksuun 1.4.2019 ja sen suuruus on 1 % kunkin henkilön tehtäväkohtaisesta palkasta

Lomarahakompensaation sijaan maksetaan paikalliseen tuloksellisuuteen perustuva kertaerä. Se maksetaan koko kunnan henkilöstölle. Kertaerän suuruus on 9,2 % kunkin palkansaajan varsinaisesta palkasta.

Palkankorotusten lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy paljon tekstimuutoksia. KVTES:n varhaiskasvatusta koskeva liite on kokenut kokonaisuudistuksen ja työaikaluvussa on merkittäviä uudistuksia. Molemmat näistä uudistuksista tulevat voimaan toukokuussa 2018. Superilaisten kannalta tärkeä muutos on mahdollisuus käyttää jaksotyötä kotihoidossa.

Työ- ja perhe-elämän helpottamiseksi sairaan lapsen kanssa saa jatkossa jäädä kotiin siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 12 vuotta. Palkallinen isyysvapaa pitenee 12 arkipäivään.

Neuvottelutulos sisältää myös useita työryhmiä, joissa pyrimme edelleen parantamaan työehtosopimuksen määräyksiä ja valmistautumaan tulevaan sote- ja maakuntauudistukseen.

Yksityisen sektorin sopimusaloista terveyspalvelualalla ja sosiaalipalvelualalla jatketaan neuvotteluja ja niillä ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu. Palkkojen saaminen lähemmäs kuntien tasoa on erityisen tärkeää nyt, kun yksityistäminen näyttää kiihtyvän soteuudistuksen myötä entisestään.

SuPerin liittohallitus on huolissaan jatkuvista ylitöistä ja vuoronvaihdoista, joiden varaan sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut rakentuvat. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on tehnyt hoitohenkilökunnan liian vähäisen määrän konkreettisesti näkyväksi kaikille.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla22.2.2018 12:40Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava21.2.2018 11:00Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Yksityisellä sote-sektorilla hoitajat tuovat asiakkaille jopa ruokaa kotoaan14.2.2018 12:55Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan neuvotteluista, jotka eivät etene. Työnantajapuoli ei halua nostaa palkkoja kuntasektorin tasolle eikä edistää työhyvinvointia ja luottamusmiesten asemaa. Esimerkiksi yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Suurten toimijoiden säästötoimet haittaavat palvelujen laatua ja henkilöstön jaksamista. Hoitajat tuovat jopa kotoaan ruokaa asiakkaille, koska ruokaa ei ole riittävästi tarjolla. Työn eettinen kuorma on sietämätön.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuutta korkealla14.2.2018 09:33Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää väittämiä julkisen sektorin tehottomuudesta perättöminä ja tarkoitushakuisina. Todellisuudessa Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärällä ja hoitajien pienellä palkalla. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toi näkyväksi sen, kuinka sote-palvelut tuotetaan henkilöstön joustamisella. – Näin ei voi missään nimessä jatkua, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPerin opintopäivät 13.–14.2.2018: Turun kaupungin kotiutustiimi, Karvian Iltaruskon palvelukeskus ja Vöyrin kunnan tehostetun palveluasumisen Solängen palkittiin innovatiivisesta vanhustenhoidosta13.2.2018 11:15Tiedote

La Carita -säätiö palkitsi Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin valtakunnallisilla opintopäivillä kaksi suomenkielistä ja yhden ruotsinkielisen työyhteisön laadukkaasta ja innovatiivisesta vanhustenhoidosta. Palkitut ovat: Turun kaupungin kotiutustiimi, Karvian Iltaruskon palvelukeskus sekä Vöyrin kunnan tehostetun palveluasumisenyksikkö Solängen. La Carita -säätiö on yhteistyössä SuPerin kanssa jakanut työyhteisöille tunnustuspalkintoja hyvästä vanhustyöstä vuodesta 2006 saakka.