SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen tänään kokouksessaan.

Uusi Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES) on voimassa 1.2.18 - 31.3.2020. Neuvoteltu sopimus on se, jolla maakuntien palvelukseen siirtyy yli 200 000 henkilöä, mikäli sote-uudistus etenee nyt kaavaillulla tavalla. Maakuntien tulevaa sopimusjärjestelmää valmistellaan vuosien 2018 ja 2019 aikana Sote-neuvotteluryhmässä. SuPer on vahvasti matkalla kohti erityisesti hoitoalan erityispiirteitä huomioivaa sopimusmaailmaa.

Saavutetun neuvottelutuloksen mukaan tehtäväkohtaisia palkkoja korotetaan 1.5.2018 lukien 26 eurolla, kuitenkin vähintään 1,25 %:lla. Seuraavan kerran palkkoja korotetaan paikallisella järjestelyerällä 1.1.2019 lukien. Erän suuruus on 1,2 % KVTES:n palkkasummasta.

Sopimuskauden toinen yleiskorotus tulee kaikille maksuun 1.4.2019 ja sen suuruus on 1 % kunkin henkilön tehtäväkohtaisesta palkasta

Lomarahakompensaation sijaan maksetaan paikalliseen tuloksellisuuteen perustuva kertaerä. Se maksetaan koko kunnan henkilöstölle. Kertaerän suuruus on 9,2 % kunkin palkansaajan varsinaisesta palkasta.

Palkankorotusten lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy paljon tekstimuutoksia. KVTES:n varhaiskasvatusta koskeva liite on kokenut kokonaisuudistuksen ja työaikaluvussa on merkittäviä uudistuksia. Molemmat näistä uudistuksista tulevat voimaan toukokuussa 2018. Superilaisten kannalta tärkeä muutos on mahdollisuus käyttää jaksotyötä kotihoidossa.

Työ- ja perhe-elämän helpottamiseksi sairaan lapsen kanssa saa jatkossa jäädä kotiin siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 12 vuotta. Palkallinen isyysvapaa pitenee 12 arkipäivään.

Neuvottelutulos sisältää myös useita työryhmiä, joissa pyrimme edelleen parantamaan työehtosopimuksen määräyksiä ja valmistautumaan tulevaan sote- ja maakuntauudistukseen.

Yksityisen sektorin sopimusaloista terveyspalvelualalla ja sosiaalipalvelualalla jatketaan neuvotteluja ja niillä ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu. Palkkojen saaminen lähemmäs kuntien tasoa on erityisen tärkeää nyt, kun yksityistäminen näyttää kiihtyvän soteuudistuksen myötä entisestään.

SuPerin liittohallitus on huolissaan jatkuvista ylitöistä ja vuoronvaihdoista, joiden varaan sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut rakentuvat. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on tehnyt hoitohenkilökunnan liian vähäisen määrän konkreettisesti näkyväksi kaikille.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.