SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittohallitus hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen tänään kokouksessaan.

Uusi Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES) on voimassa 1.2.18 - 31.3.2020. Neuvoteltu sopimus on se, jolla maakuntien palvelukseen siirtyy yli 200 000 henkilöä, mikäli sote-uudistus etenee nyt kaavaillulla tavalla. Maakuntien tulevaa sopimusjärjestelmää valmistellaan vuosien 2018 ja 2019 aikana Sote-neuvotteluryhmässä. SuPer on vahvasti matkalla kohti erityisesti hoitoalan erityispiirteitä huomioivaa sopimusmaailmaa.

Saavutetun neuvottelutuloksen mukaan tehtäväkohtaisia palkkoja korotetaan 1.5.2018 lukien 26 eurolla, kuitenkin vähintään 1,25 %:lla. Seuraavan kerran palkkoja korotetaan paikallisella järjestelyerällä 1.1.2019 lukien. Erän suuruus on 1,2 % KVTES:n palkkasummasta.

Sopimuskauden toinen yleiskorotus tulee kaikille maksuun 1.4.2019 ja sen suuruus on 1 % kunkin henkilön tehtäväkohtaisesta palkasta

Lomarahakompensaation sijaan maksetaan paikalliseen tuloksellisuuteen perustuva kertaerä. Se maksetaan koko kunnan henkilöstölle. Kertaerän suuruus on 9,2 % kunkin palkansaajan varsinaisesta palkasta.

Palkankorotusten lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy paljon tekstimuutoksia. KVTES:n varhaiskasvatusta koskeva liite on kokenut kokonaisuudistuksen ja työaikaluvussa on merkittäviä uudistuksia. Molemmat näistä uudistuksista tulevat voimaan toukokuussa 2018. Superilaisten kannalta tärkeä muutos on mahdollisuus käyttää jaksotyötä kotihoidossa.

Työ- ja perhe-elämän helpottamiseksi sairaan lapsen kanssa saa jatkossa jäädä kotiin siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 12 vuotta. Palkallinen isyysvapaa pitenee 12 arkipäivään.

Neuvottelutulos sisältää myös useita työryhmiä, joissa pyrimme edelleen parantamaan työehtosopimuksen määräyksiä ja valmistautumaan tulevaan sote- ja maakuntauudistukseen.

Yksityisen sektorin sopimusaloista terveyspalvelualalla ja sosiaalipalvelualalla jatketaan neuvotteluja ja niillä ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu. Palkkojen saaminen lähemmäs kuntien tasoa on erityisen tärkeää nyt, kun yksityistäminen näyttää kiihtyvän soteuudistuksen myötä entisestään.

SuPerin liittohallitus on huolissaan jatkuvista ylitöistä ja vuoronvaihdoista, joiden varaan sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut rakentuvat. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on tehnyt hoitohenkilökunnan liian vähäisen määrän konkreettisesti näkyväksi kaikille.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.