SuPerin Paavola: Hoitajamitoitus on kohtalonkysymys vanhustenhoidolle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii pääministeri Antti Rinnettä 0,7:n hoitajamitoituksen siirtymisestä. Pääministeri Rinne ilmoitti puoluejohtajien paneelissa Kuntamarkkinoilla, että 4 000 hoitajan ja lääkärin saaminen tällä vaalikaudella on mahdottomuus. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää ilmoitusta kohtalonkysymyksenä vanhustenhoidolle. – Hoitajat eivät enää odota vuosia. Tilanne on todella kestämätön kentällä, Paavola varoittaa.

Rinne kertoi paneelissa, että hallitus pyrkii toteuttamaan tämän vaalikauden aikana 0,7:n hoitajamitoituksen, seitsemän päivän hoitotakuun ja tuhannen ihmisen lisäyksen hoitavaan henkilökuntaan eli lääkäreihin ja hoitajiin. – Ihan loppuun asti ei saada, me tarvitaan 4 000 hoitajaa ja lääkäriä lisää. Sitä ei pystytä tällä vaalikaudella toteuttamaan, ei ole rahaa, Rinne sanoi. (MTV uutiset)

– Rahaa on löydyttävä siihen, että vanhukset saavat inhimillisen hoidon ja palvelut, jotka heille on luvattu. Myös hoitajien on saatava työolot, joissa työn tekeminen on mahdollista. Vanhuspalvelulakia ja Työturvallisuuslakia ei voida loputtomasti rikkoa, Paavola vaatii.

Hoitajien jaksaminen on ollut jo vuosia koetuksella. Viestien määrä liittoon on kasvanut viime kuukausina. Osa hoitajista itkee kertoessaan arjestaan vanhustenhoidossa. Moni on jättänyt alan pääasiassa eettisesti kestämättömän hoidon laadun ja jaksamisongelmien vuoksi. – Tämän tilanteen korjaamiseenko Suomen kaltaisella sivistysvaltiolla ei ole rahaa? Mistä hoitajat aiotaan ottaa tulevaisuudessa, kun alan annetaan vajota entistä syvemmälle? Paavola kysyy.

Vaalikyselyissä kansalaiset kertovat toistuvasti, että vanhustenhoito on viimeisimpiä asioita, joista tulisi säästää. Myös ehdokkaat lupaavat korjata vanhustenhoidon epäkohdat. – Kun vaalit ovat ohi, lupaukset on unohdettu, rahaa ei ollutkaan, Paavola muistuttaa.

– Valtiolla on rahaa, mutta kysymys on siitä, mihin se halutaan laittaa. Nyt on mahdollisuus osoittaa teoilla, mikä vanhusten arvostus Suomessa aidosti on, Paavola haastaa. – Hallituksella ei myöskään ole varaa menettää lopullisesti hoitajien luottamusta. Päinvastoin, sen palauttamiseksi tulisi tehdä lujasti töitä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.