SuPerin Paavola: Ikääntyneiden ulkoilusta on jouduttu tinkimään riittämättömän henkilöstömäärän vuoksi

Liikkumattomuus ja ulkoilun puute ovat olleet isoja ongelmia vanhustenhoidossa jo ennen korona-aikaa. Hoitajat ovat olleet pitkään huolissaan siitä, että muun muassa ulkoilusta on jouduttu tinkimään liian pienen hoitajamitoituksen vuoksi. Sitovan hoitajamitoituksen sekä työnjaon selkeyttämisen odotetaan tuovan apua tilanteeseen. – Korona-aika on kärjistänyt vanhustenhoidon heikkoa tilannetta ja nostanut esiin liikkumattomuuden ja yksinäisyyden mittavat ongelmat, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Tilanne on huolestuttava.

MTV3 uutisoi 13. huhtikuuta THL:n asiakaskyselystä, jonka mukaan yli 36 000 ikäihmistä kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa hoidossa ei ole ulkoillut kertaakaan korona-aikana viime vuonna. Yhtä suuri joukko kokee, että ei ole saanut riittävästi aikaa hoitajilta.

THL:n asiakaskyselyn tulokset ovat hälyttävät vaikkakin odotetut. Näiden ongelmien kanssa olemme kamppailleet useita vuosia ja siksi sitova hoitajamitoitus on ollut välttämätön. On muistettava, että lakiin kirjattu mitoitus on kuitenkin minimi ja tarve saattaa olla sitä korkeampi esimerkiksi muistisairaiden yksiköissä, puheenjohtaja Paavola muistuttaa. Hoitajamitoitus on saatava kuntoon myös kotihoidossa. Monen ongelman perimmäinen syy on liian pieni henkilöstömäärä.

Lakimuutoksen odotetaan tuovan apua myös selkeytetyn työnjaon vuoksi ympärivuorokautisessa vanhustenhoidossa. Lain tarkoituksena on, että hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön ja tukitöihin palkataan erikseen henkilökuntaa. – Tämä on todella tärkeä ja odotettu uudistus, joka parantaa hoidon laatua ja myös hoitoalan vetovoimaa, Paavola muistuttaa.

Riittämätön henkilöstömäärä heikentää hoidon tasoa ja hoitajien työssäjaksamista. Se lisää myös hoitajien eettistä stressiä, joka ajaa hoitajia pois alalta, vaikka alan veto- ja pitovoimaa pitäisi kasvattaa. – Hoitajat haluavat hoitaa hyvin ja siihen tulee olla mahdollisuus, Paavola vaatii.

Ympärivuorokautisen hoidon asiakkaat ovat usein muistisairaita ja myös monisairaita. Liikkuminen on keskeistä, jotta toimintakykyä voidaan ylläpitää. Myös kotihoidon asiakkaiden toimintakyvyn ylläpitäminen on tärkeää. – Ulkoilun pitäisi kuulua jokaisen asiakkaan keskeisiin oikeuksiin, Paavola vaatii.

Korona-aika on lisännyt vanhustenhoidon ongelmia. Se on lisännyt yksinäisyyttä, kun omaiset ja läheiset eivät ole päässeet katsomaan läheisiään. Henkilökunnan työmäärä on kasvanut, ja hoitajat työskentelevät nyt jaksamisensa äärirajoilla. Koronapotilaita hoidetaan hoivakodeissa ja tämä on vaikuttanut moniin järjestelyihin. Osassa yksiköistä on ollut useita koronatartuntoja, ja tämä on rajoittanut kaikkien asiakkaiden liikkumista. THL:n selvitys kertoo ikääntyneiden toimintakyvyn laskusta, jonka korona on aiheuttanut. – Tämä on todella surullista ja tarkoittaa sitä, että meillä on paljon korjattavaa koronan jälkeen, Paavola kertoo. Elämän laatuun on kiinnitettävä enemmän huomiota jatkossa, jos joudumme poikkeuksellisiin oloihin.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin Paavola: THL:n uusittu rokotusjärjestys unohtaa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön23.4.2021 13:43:11 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola arvostelee THL:n tarkennettua rokotusjärjestystä, jossa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rokotuksia ei kiirehditä. Sote-alan henkilöstö rokotetaan pääosin ikäperusteisesti samaan aikaan kuin muu väestö. – Tällä ratkaisulla vaarannetaan sote- ja kasvatusalan henkilöstön terveys ja jaksaminen ja pitkitetään pandemiasta selviytymistä, Paavola varoittaa. – Rokotusten viivästyminen vaarantaa tarpeenmukaisen hoidon ja hoivan saatavuuden muuten kuin kiireellisen hoidon osalta. Emme saa rakentaa sellaista hoito- ja hoivavelkaa, jota ei koskaan pystytä kuromaan umpeen.

SuPerin edustajisto: Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa viivästyttää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia22.4.2021 11:14:23 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto kiirehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten rokotuksia. Yhteiskunnan toiminnan kannalta on kriittistä, että näiden sektoreiden ammattilaiset pysyvät terveinä. – Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa myöhentää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia, vaan heidät on rokotettava pikaisesti, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö rokotettava pikaisesti19.4.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin on tullut useita yhteydenottoja huolestuneilta jäseniltä kotihoidosta ja varhaiskasvatuksesta. Huoli koskee koronarokotteen rokotusjärjestystä. Puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava ensi tilassa, kuten myös koko sote-henkilöstö. Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö ei ole tällä hetkellä rokotusjärjestyksen kärjessä. Myöskään muualla sote-sektorilla työskentelevät hoitajat eivät kaikki ole vielä saaneet rokotetta.

SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa26.3.2021 06:14:00 EET | Tiedote

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle18.3.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.