SuPerin Paavola: Koulutetun sote-alan henkilöstön saatavuus vaikuttaa sote-uudistuksen onnistumiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen sote-uudistuksen etenemiseen. Haasteet sote-sektorilla ovat valtavat ja uudistusta tarvitaan, jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille. Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus ovat tavoitteita, jotka tulee saavuttaa pikaisella aikataululla. Sote-alan henkilöstön osaaminen ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa. – Alan vetovoimaa tulee parantaa merkittävästi, Paavola vaatii.

Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamisen hyödyntämistä. Lähihoitajatutkinto tuottaa laaja-alaista osaamista hoitotyöhön eri sektoreille, jotka ovat keskeisiä uudistuksessa. Uudistuksessa on kehitettävä moniammatillista yhteistyötä ja uudistettava työnjakoa, työn organisoimista ja johtamista. Näin parannetaan palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.

Sote-alan veto- ja pitovoimassa on monin paikoin alueellista ongelmaa, ja alan houkuttelevuutta tulee parantaa henkilöstöratkaisuilla ja työoloilla sekä palkkauksella. On erittäin tärkeää, että työpaikoille saadaan riittävästi koulutettua ja ammattitaitoista henkilöstöä. – Uudistus rakentuu sote-henkilöstön ammattitaidolle ja työhyvinvoinnille, Paavola muistuttaa. Henkilöstön hyvinvoinnista tulee huolehtia ja parantaa sitä merkittävästi.

Uudistuksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on saada siirrettyä palvelujen painopistettä varhaiseen puuttumiseen ja se edellyttää selvästi nykyistä enemmän koulutettuja lähihoitajia. Ilman näitä hoitajia kansalaiset eivät saa heille tarkoitettuja palveluja riittävästi ja silloin emme myöskään saavuta säästöjä kaikkein kalliimmista korjaavista hoidoista.

– Henkilöstön edustajat tulee ottaa tiiviisti uudistustyöhön mukaan kaikilla hyvinvointialueilla, puheenjohtaja Paavola vaatii.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola: Henkilöstön edustajat otettava tiiviisti mukaan sote-uudistuksen toteuttamiseen24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että sote-uudistus on hyväksytty. Palvelujen painopistettä tulee siirtää terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille, on hoitoalan työvoiman saatavuutta parannettava. – Henkilöstön edustajat on otettava tiiviisti mukaan kaikilla hyvinvointialueilla, jotta uudistus saadaan toteutettua onnistuneesti, Paavola sanoo.

SuPerin Paavola vanhuspalvelujen uudistuksesta: Kotihoitoon on saatava velvoittavampi henkilöstömitoitus16.6.2021 14:14:47 EEST | Tiedote

Kotihoidon henkilöstömitoituslainsäädännöstä on saatava yhtä velvoittava kuin ympärivuorokautisessa hoidossa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii. – Esitys kotihoidon kehittämiseksi on hyvä alku, mutta henkilöstömitoitus tulee määritellä velvoittavammaksi. Esityksessä korostetaan, että kotihoidon henkilöstövajaukseen on reagoitava välittömästi ja välittömään asiakastyöhön on keskitettävä mahdollisimman paljon työaikaa. Henkilöstömäärän on oltava jatkossa palvelusuunnitelman mukainen. – Esitys on oikeansuuntainen, mutta se vaatii tiukennuksia, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Kotihoitotyön laatua ja houkuttelevuutta on lisättävä organisoimalla työ uudestaan10.6.2021 05:45:00 EEST | Tiedote

Kotihoidon ongelmat ovat mittavat ja moninaiset, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Pahimmillaan säästötoimet ovat tehneet kotihoidosta asiakkaille heikkolaatuista ja työntekijöille sietämättömän kuormittavaa. Työntekijät eivät halua tehdä työtään epäeettisesti vaan lähtevät muualle. Suurin ongelma on riittämätön koulutetun hoitohenkilöstön määrä ja siten työntekijöiden terveyttä uhkaava työmäärä. – Jotta kotihoidon palveluja voidaan jatkossa tarjota, on koulutettua hoitohenkilökuntaa palkattava riittävästi. Työntekijöiden työoloja on parannettava myös organisoimalla työ uudelleen, Paavola vaatii.

SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja9.6.2021 11:04:40 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.