SuPerin selvitys: Lähihoitajan ammattitaidolla on keskeinen merkitys kotihoidon toimivuuteen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin uuden kotihoidon selvityksen tulokset kertovat lähihoitajien laajasta toimenkuvasta kotihoidossa. Kotihoidossa työskennellään pääsääntöisesti koko työvuoro yksin (83 %), mikä korostaa arviointiosaamista sekä muita ammattitaitovaatimuksia. Lähihoitajan työn painopiste on asiakkaiden hoidon tarpeiden lisääntyessä entistä enemmän sairaanhoidollisissa tehtävissä. Tulokset antavat vahvan viestin siitä, että kotihoidon työntekijän on oltava koulutukseltaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö eli esimerkiksi lähihoitaja.

SuPer teki tammikuussa jäsenilleen kyselyn kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien työtehtävistä. Vastauksia saatiin 2 254.

– Lähihoitajat ovat kotihoidon suurin ammattiryhmä. Heidän ammattitaidollaan on keskeinen merkitys kotihoito-organisaation toimivuuteen ja asiakkaiden saaman hoidon sekä elämän laatuun, selvityksen tehnyt SuPerin asiantuntija Sari Ilonummi sanoo.

– Lähihoitajan työllä on myös taloudellinen merkitys. Kun asiakas saa ammattitaitoisen hoidon kotona, yhteiskunta säästää sairaalahoidon ja hoiva-asumisen kustannuksissa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Kotihoitoon on palkattava riittävästi koulutettua hoitohenkilökuntaa, jotta kotihoito on laadukasta. Laatua vaatii myös lainsäädäntö.

Kotona hoidettavilla asiakkailla on hyvin laaja kirjo sairauksia ja kotona pystytään toteuttamaan paljon sairaanhoidollisia tehtäviä. Monia kotihoidon asiakkaita olisi aiemmin hoidettu joko sairaalassa tai terveyskeskuksessa. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kotihoidon lähihoitajat (93 %) olivat sitä mieltä, että heidän ammattitaitonsa vastaa kotihoidossa tarvittavaa osaamista.

SuPerin kotihoidon selvitys osoittaa, miten vaativia töitä lähihoitajat kotihoidossa tekevät. Lääkehoito kuuluu keskeisesti lähihoitajan työhön, ja muista sairaanhoidollisista toimenpiteistä yleisin on haavanhoito. Monen työhön kuuluu myös katetrointi, laskimoverinäytteen ottaminen ja erilaisten avanteiden hoito. Myös muun muassa kotidialyysin toteuttaminen, korvahuuhtelu, tikkien poisto ja saattohoito kuuluvat lähihoitajien työtehtäviin kotihoidossa.

Lähes kaikki vastaajat (97 %) olivat sitä mieltä, että työ kotihoidossa on laaja-alaista. Lähihoitajat vastaavat asiakkaiden perustarpeisiin, kuten henkilökohtaisen hygienian hoitoon, ravitsemukseen, psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, monesta tulokulmasta: suunnittelu, hankinnat, toteutus, arviointi, seuranta, tiedon välittäminen ja kirjaaminen. – Työn monipuolisuus on alan vetovoimatekijä, asiantuntija Sari Ilonummi kertoo.

Kyselyyn vastanneiden mielestä heidän tärkein tehtävänsä kotihoidossa on asiakkaiden hyvinvoinnin ylläpitäminen ja sairauksien hoitaminen, jotta asiakkailla olisi mahdollisuus asua kotona. Tärkeää on myös normaalin elämän mahdollistaminen.

– Lähihoitajien ammattitaidon laaja-alaisuutta ja sairaanhoidollista osaamista olisi hyödynnettävä nykyistä paremmin kaikkialla sosiaali- ja terveydenhuollossa, puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

”Kotihoidossa pitää osata soveltaa ja keksiä, kuinka tilanteet ratkaistaan silloin, kun pitää pärjätä sillä, mitä kotona on ja sieltä sattuu löytymään. Luovuus kukoistaa, miten asiakas suihkutetaan puutteellisissa oloissa tai saadaan valaistus taskulampulla suunnattua haavanhoitoa varten. Olemme myös erittäin kekseliäitä, kun pitää laittaa aikataulut lennosta uusiksi tien päällä.”

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot:
SuPerin asiantuntija Sari Ilonummi, 050 341 6079
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Tehy ja SuPer: Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin rohkea ratkaisu kaatumassa kunta-alan muiden neuvotteluosapuolten vastustukseen24.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johto lähestyi hoitajajärjestöjä ajatuksella erillissopimuksesta, jolla hoitajat saisivat palkankorotukset ja palkkaohjelman ja sairaanhoitopiiri työrauhan määräajaksi. Perusteena tälle innovatiiviselle avaukselle oli sairaanhoitopiirin edustajien mukaan vaikea hoitajapula, hoitojonojen pitkittyminen sekä tilanteesta seuraavat kustannukset ja haitta alueen väestölle.

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.