Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

Lähes puolet vastanneista kuluttajista (46 %) pitää itseään ainakin osittain vastuullisena kuluttajana. Valtaosa (jopa 65 %) sanoo vastuullisuuden ohjaavan kulutuspäätöksiään. Vastuulliseen kuluttamiseen vaikuttaa huomattavasti koulutustaso. Yliopistokoulutuksen saaneet ovat selkeästi ammattikoulun käyneitä tiedostavampia. Lisäksi nuoret, 18–24-vuotiaat,ovat tiedostavampia kuluttajina – vaikka he eivät itse pidä itseään vastuullisina kuluttajina.

60 % kuluttajista pitää suomalaisomisteisia yrityksiä selkeästi vastuullisempana kuin kansainvälisesti omistettuja yrityksiä. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Suomalaisten yritysten tuotteet koetaan vastuullisemmaksi vaikka sitä ei välttämättä tue mikään fakta.

Kuluttajille vastuullisuus on tärkeää, mutta vastuullinen valinta ei silti ole helppo. Tuotteen puutteelliset vastuullisuustiedot vaikeuttavat valintaa ostohetkellä. Haasteena koetaan myös vastuullisten tuotteiden korkeampi hinta, joka vaikuttaa myös ostopäätökseen. Kolmanneksi merkittävin vastuullisen kuluttamisen haaste on epäilys tuotteen vastuullisuuslupausten uskottavuudesta. Kuluttajat kiinnittävät eniten huomiota elintarvikkeiden, vaatteiden ja pesu- sekä puhdistusaineiden vastuullisuuteen.

Eettinen valmistustapa on kuluttajille tärkein vastuullisuuskriteeri (32 % vastaajista). Ympäristöystävällisyys on tärkein vastuullisuuskriteeri lähes yhtä monelle (31 %).

Yritysten on panostettava vastuullisuudestaan viestimiseen. 27 % vastanneista odottaa, että yritykset tuovat selkeästi esille tietoa tuotteen vastuullisuudesta.

”Suomalaiset ovat halukkaita kuluttamaan vastuullisesti, joten yritysten tulisi tarjota tähän mahdollisuuksia ja tukea. Yritysten kannattaakin kertoa tutkittua ja luotettavaa tietoa tuotteidensa ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista sekä vastuullisuudesta kuluttajia puhuttelevalla tavalla ja varmistaa, että tieto on ostohetkellä helposti saatavilla”, kertoo FIBSin johtaja Helena Kekki

”Jo lähes 40 % kuluttajista kertoo jättäneensä tuotteita ostamatta vastuullisuussyiden takia. Siksi yksi mahdollisuus tukea kestävää kuluttamista on esimerkiksi palvelut, jotka perustuvat tuotteiden vuokraamiseen tai kierrättämiseen uuden ostamisen sijaan. Kestävän kuluttamisen tukeminen voi olla yrityksille erinomainen tapa vaikuttaa positiivisesti ympäröivään yhteiskuntaan ja samalla kasvattaa oman yrityksen tulosta”, jatkaa Kekki.

Kuluttajat tekevät ostopäätöksen usein tunnepohjalta. Jotta ostopäätös pohjautuisi myös tietoon, olisi yritysten tarjottava sitä riittävästi.

Liite: FIBSin kuluttajatutkimus kesäkuu 2022, tulokset (pdf)

Helena Kekki

Johtaja, FIBS
helena.kekki@fibsry.fi

FIBSin kuluttajatutkimus tehtiin 13.-14.6.2022 online-kyselynä ja siihen vastasi tuhat 18-80 vuotiasta Suomesta. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #kuluttajakysely

FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja yritysten asiantuntijuuden kehittäjä. Autamme yhdistämään vastuullisuuden ja liiketoiminnan käytännön tasolla.www.fibsry.fi.

Tämä kysely on osa yritysvastuuverkosto FIBSin tutkimustoimintaa. FIBSin tuottamat tutkimukset ja kyselyt tarjoavat medialle ja muille sidosryhmille tietoa ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

YRITYSVASTUUPULSSI: Yritykset kannattavat avoimuutta urheilusponsoroinnissa, mutta arastelevat julkisia kannanottoja kipeistä aiheista10.2.2022 08:45:00 EET | Tiedote

Onko urheilusponsorointi osa vastuullista liiketoimintaa? Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan. Yritykset kannattavat avointa keskustelua vastuullisista toimintatavoista, mutta eivät halua ottaa julkisesti kantaa esimerkiksi siihen, että suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa.

YRITYSVASTUUPULSSI: Suomalaiset suuryritykset pitävät omia ilmastotavoitteitaan valtion tavoitteita kunnianhimoisempina21.10.2021 10:38:54 EEST | Tiedote

Lähes kaikki FIBSin Yritysvastuupulssiin vastanneet ovat vähintään melko luottavaisia siihen, että suomalaiset suuryritykset sitoutuvat ilmastonmuutoksen hillitsemiseen Suomen hallituksen asettamien ilmastotavoitteiden mukaisesti. Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että suomalaiset suuryritykset ajavat itse kunnianhimoisempia ilmastotavoitteita kuin Suomen valtio.

YRITYSVASTUUPULSSI: Yrityksiltä puuttuu osaamista monimuotoiseen rekrytointiin6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi-kyselyn vastaajista lähes kaksi kolmasosaa kokee osaamisen puutteen suurimmaksi esteeksi yritysten monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kun kokemusta ei ole, on kehittyminen vaikeaa, vaikka yrityksissä onkin paljon erilaisia ohjeita ja toimia tilanteen parantamiseksi. Kokemusten vaihtaminen muiden yritysten kanssa koettiin parhaaksi keinoksi edistää monimuotoisuutta.