Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina

Jaa
FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

Lähes puolet vastanneista kuluttajista (46 %) pitää itseään ainakin osittain vastuullisena kuluttajana. Valtaosa (jopa 65 %) sanoo vastuullisuuden ohjaavan kulutuspäätöksiään. Vastuulliseen kuluttamiseen vaikuttaa huomattavasti koulutustaso. Yliopistokoulutuksen saaneet ovat selkeästi ammattikoulun käyneitä tiedostavampia. Lisäksi nuoret, 18–24-vuotiaat,ovat tiedostavampia kuluttajina – vaikka he eivät itse pidä itseään vastuullisina kuluttajina.

60 % kuluttajista pitää suomalaisomisteisia yrityksiä selkeästi vastuullisempana kuin kansainvälisesti omistettuja yrityksiä. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Suomalaisten yritysten tuotteet koetaan vastuullisemmaksi vaikka sitä ei välttämättä tue mikään fakta.

Kuluttajille vastuullisuus on tärkeää, mutta vastuullinen valinta ei silti ole helppo. Tuotteen puutteelliset vastuullisuustiedot vaikeuttavat valintaa ostohetkellä. Haasteena koetaan myös vastuullisten tuotteiden korkeampi hinta, joka vaikuttaa myös ostopäätökseen. Kolmanneksi merkittävin vastuullisen kuluttamisen haaste on epäilys tuotteen vastuullisuuslupausten uskottavuudesta. Kuluttajat kiinnittävät eniten huomiota elintarvikkeiden, vaatteiden ja pesu- sekä puhdistusaineiden vastuullisuuteen.

Eettinen valmistustapa on kuluttajille tärkein vastuullisuuskriteeri (32 % vastaajista). Ympäristöystävällisyys on tärkein vastuullisuuskriteeri lähes yhtä monelle (31 %).

Yritysten on panostettava vastuullisuudestaan viestimiseen. 27 % vastanneista odottaa, että yritykset tuovat selkeästi esille tietoa tuotteen vastuullisuudesta.

”Suomalaiset ovat halukkaita kuluttamaan vastuullisesti, joten yritysten tulisi tarjota tähän mahdollisuuksia ja tukea. Yritysten kannattaakin kertoa tutkittua ja luotettavaa tietoa tuotteidensa ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista sekä vastuullisuudesta kuluttajia puhuttelevalla tavalla ja varmistaa, että tieto on ostohetkellä helposti saatavilla”, kertoo FIBSin johtaja Helena Kekki

”Jo lähes 40 % kuluttajista kertoo jättäneensä tuotteita ostamatta vastuullisuussyiden takia. Siksi yksi mahdollisuus tukea kestävää kuluttamista on esimerkiksi palvelut, jotka perustuvat tuotteiden vuokraamiseen tai kierrättämiseen uuden ostamisen sijaan. Kestävän kuluttamisen tukeminen voi olla yrityksille erinomainen tapa vaikuttaa positiivisesti ympäröivään yhteiskuntaan ja samalla kasvattaa oman yrityksen tulosta”, jatkaa Kekki.

Kuluttajat tekevät ostopäätöksen usein tunnepohjalta. Jotta ostopäätös pohjautuisi myös tietoon, olisi yritysten tarjottava sitä riittävästi. 

Liite: FIBSin kuluttajatutkimus kesäkuu 2022, tulokset (pdf)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helena Kekki


Johtaja, FIBS
050 3451 966
helena.kekki@fibsry.fi

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

FIBSin kuluttajatutkimus tehtiin 13.-14.6.2022 online-kyselynä ja siihen vastasi tuhat 18-80 vuotiasta Suomesta. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #kuluttajakysely

FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja yritysten asiantuntijuuden kehittäjä. Autamme yhdistämään vastuullisuuden ja liiketoiminnan käytännön tasolla.www.fibsry.fi.

Tämä kysely on osa yritysvastuuverkosto FIBSin tutkimustoimintaa. FIBSin tuottamat tutkimukset ja kyselyt tarjoavat medialle ja muille sidosryhmille tietoa ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi23.9.2022 09:00:06 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

YRITYSVASTUUPULSSI: Yritykset kannattavat avoimuutta urheilusponsoroinnissa, mutta arastelevat julkisia kannanottoja kipeistä aiheista10.2.2022 08:45:00 EET | Tiedote

Onko urheilusponsorointi osa vastuullista liiketoimintaa? Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan. Yritykset kannattavat avointa keskustelua vastuullisista toimintatavoista, mutta eivät halua ottaa julkisesti kantaa esimerkiksi siihen, että suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye