Suuri ulosmarssi Turussa maanantaina: JHL:n jäsenet kokoontuvat kaupungintalolle vaatimaan kunnon työehtoja Arkeaan

Ammattiliitto JHL järjestää maanantaina 29.11. suuren mielenilmauksen Turussa. JHL:n jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan kello 13. Ulosmarssi koskee JHL:n jäseniä, jotka työskentelevät Turun kaupungilla ja monissa sen omistamissa yhtiössä.

Noin 3 000 JHL:n jäsentä marssii maanantaina 29. marraskuuta ulos työpaikoiltaan Turussa. Ulosmarssi alkaa kello 13 ja päättyy kello 16.

Osa ulosmarssiin osallistujista kokoontuu Turun kaupungintalolle muistuttamaan, että Arkean työehdot on pidettävä kunnossa.

Turun kaupunginhallitus käsittelee Arkean työehtoasiaa kokouksessaan maanantaina.

– Kaupunginhallituksella on nyt paikka näyttää, että se välittää kaupungin työntekijöistä. Turkulaiset saavat kunnollisia palveluita, kun niitä tuottaville työntekijöille maksetaan kunnollista palkkaa. JHL on valmis lopettamaan lakon, kun Arkean työehdoista saadaan aikaan hyvä ratkaisu, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

Ulosmarssissa ovat mukana JHL:n jäsenet, joiden työpaikkana on Kaarea, Kuntec, Lounais-Suomen Jätehuolto, Turku Energia, Turun kaupunki, Turun Satama, Turun seudun puhdistamo, Turun seudun vesi tai Turun vesihuolto.

Ammattiliitto JHL kutsuu myös lakossa olevat Arkean työntekijät mukaan mielenilmaukseen kaupungintalolle. Tilaisuuteen osallistuu myös JHL:n toimialajohtaja Håkan Ekström. Ulosmarssi toteutetaan niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.

JHL aloitti lakon Arkeassa keskiviikkona 17. marraskuuta. Lakolla vastustetaan yhtiön aikomuksia heikentää työntekijöiden ansioita. Lakko jatkuu toistaiseksi. Arkea Oy suunnittelee vaihtavansa nykyisen työehtosopimuksensa halvempaan. Sopimusshoppailu tiputtaisi pienipalkkaisten työntekijöiden ansioita jopa 30 prosenttia tehtävistä ja työajoista riippuen.

Lisätiedot: JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Jopa kolme neljästä koulunkäynninohjaajasta on kohdannut työssään väkivaltaa – Perusopetuslakia on muutettava oppilaiden ja henkilöstön turvallisuuden takaamiseksi13.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Ammattiliitto JHL vaatii, että koulunkäyntiavustajille ja -ohjaajille on mahdollistettava laillinen oikeus pitää oppilasta aloillaan, kun aggressiivisen käytöksen estäminen ja järjestyksen ylläpitäminen sitä vaatii. Tällä hetkellä lainsäädäntö kieltää koulunkäynninohjaajilta kiinnipitämisen.

Fackförbundet JHL:s enkät avslöjar en stor kris inom småbarnspedagogik – över hälften upplever utmattning på jobbet varje vecka21.12.2021 15:28:00 EET | Tiedote

Personalen inom småbarnspedagogik riskerar att bli utmattad på grund av den kontinuerliga bristen på arbetskraft och assisterande personal samt antalet barn som behöver stöd, avslöjar en enkät utförd av Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Den nya lagen om småbarnspedagogik har förvärrat situationen, eftersom man inte får tillräckligt med behöriga lärare och barnskötarnas arbetsbörda har blivit orimlig.