Syksyn tärkein turvavaruste autoissa eli renkaat entistä paremmassa kunnossa
Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa huonokuntoisia renkaita ja kesäkeliin sopimattomia talvirenkaita havaittiin edellisvuosia vähemmän. Huomautettavaa sen sijaan löytyy matalista rengaspaineista. Laittamalla ne kuntoon säästettäisiin rahaa ja ympäristöä.

Suomalaiset ajavat aiempaa parempikuntoisilla renkailla. Asia selviää viime viikolla eri puolilla Suomea järjestetyn Rengasratsia-turvallisuuskampanjan tuloksista. Rengasratsia järjestettiin 24:llä eri paikkakunnalla viikolla 37.
”Ihmiset ovat oppineet renkaiden merkityksen turvalliselle ajamiselle, tarkkailemaan renkaidensa kuntoa ja uusimaan rengassarjansa ajoissa”, Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Rengasratsia-viikon aikana tehdyn viiden paikkakunnan esiotannassa huonokuntoisilla renkailla ajoi 6,6 prosenttia 1558 autoilijasta. Edellisenä tutkimusvuotena 2018 samoilla paikkakunnilla huonokuntoisilla renkailla ajoi 8,8 prosenttia autoilijoista.
”Seuraavaksi keräämme kaikki tulokset yhteen, analysoimme ne ja julkaisemme myöhemmin ensi vuonna.”
Urat ovat syksyn tärkein turvavaruste
Rengasratsiassa seurattiin renkaiden urasyvyyttä ja rengaspaineita. Huonokuntoisiksi katsottiin renkaat, joiden urasyvyys oli 2 mm tai alle. Laki vaatii kesärenkaalta 1,6 mm urasyvyyden, mutta vesikelillä ajettaessa jo 4 mm syvät urat vaativat erityistä tarkkuutta ja nopeuden sovittamista.
”Syksyn kelejä ajatellen alustavat tulokset ovat ilahduttavia, sillä renkaista huolehtiminen kulkee usein käsi kädessä muun hyvän liikennekäytöksen kanssa”, Nuora sanoo.
Urasyvyys on kosteilla syyskeleillä auton tärkeimpiä turvavarusteita. Vain noin kämmenen kokoinen alue renkaassa pitää auton kiinni tiessä.
”Urien tehtävänä on ohjata vesi renkaan ja tien välistä pois. Matalat urat eivät sitä tee, jolloin myös vaara joutua hallitsemattomaan vesiliirtoon kasvaa.”
Rengaspaineen tarkastuksella iso säästö
Rengaspaineista puolestaan hyvänä uutisena esiin nousi se, että samalla akselilla olevien renkaiden paine-erot olivat pienempiä kuin aiemmin. Valtaosalla asiat olivat kunnossa, mutta yli 0,5 barin paine-eroja löytyi kuitenkin 3,5 prosentista otoksen autoista. Tulos on hyvä, sillä keskenään eripaineiset renkaat vaikeuttavat auton hallintaa erityisesti äkkitilanteissa ja kasvattavat polttoaineen kulutusta.
”Samalla kuitenkin vastaan tuli paljon autoja, joissa kaikkien renkaiden paineet olivat liian matalat. Matala rengaspaine kuluttaa rengasta ja kasvattaa vierintävastusta”, Nuora muistuttaa.
Se puolestaan näkyy kukkarossa. Liian matala rengaspaine lisää yhden kuljettajan polttoainekuluja keskimäärin 10 euroa kuussa. Polttoaineen lisäkulutus aiheuttaa turhia hiilidioksidipäästöjä pelkästään Euroopassa lähes 20 miljoonaa tonnia.
”Tasaisella paineiden tarkistamisella saataisiinkin pienellä vaivalla suuri vaikutus”, Nuora muistuttaa.
Talvirenkaat kesällä alla yhä harvemmalla
Erityisen ilahduttava ilmiö Rengasratsiassa oli myös tutkimuksessa havaittujen talvirenkaiden vähäinen määrä.
”Vaikka voisi luulla, ettei talvirenkailla kesäkeleillä kukaan aja, sitkeästi niitä on koko ratsian ajan vuodesta 1997 vastaamme tullut”, Nuora miettii.
Suurimmaksi osaksi kyse on nastattomista talvirenkaista eli tutummin niin sanotuista kitkarenkaista. Kun nastattomat talvirenkaat ovat keväällä tulleet talvikäytössä tiensä päähän, osa kuljettajista ajattelee ajavansa ´kitkoilla´ vielä kesän loppuun.
Näin ei kuitenkaan missään nimessä pidä tehdä, Nuora sanoo. Rengasturvallisuus lähtee siitä, renkaat sopivat keliin ja vuodenaikaan. Talvirenkaat on tehty talvea varten: ne eivät toimi märällä asfaltilla läheskään yhtä hyvin kuin kesäisiin olosuhteisiin suunnitellut kesärenkaat.
”Huonokuntoinenkin kesärengas on kesäaikaan parempi kuin sitä vähemmän kulunut talvirengas. Talvirenkaalla vesiliirron riski on suurempi ja jarrutusmatkat huomattavasti pidempiä”, Nuora sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora
Kampanjapäällikkö
040 557 5690
jarmo.nuora@rengasnuora.fi
Liikenneturva
Juha Valtonen
Tutkimuspäällikkö
040 727 777
juha.valtonen@liikenneturva.fi
Poliisi
Heikki Kallio
Poliisitarkastaja
029 548 1556
heikki.kallio@poliisi.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Joka toinen ajaa renkaansa loppuun16.6.2022 03:14:00 EEST | Tiedote
Kun kesän aurinko väistyy sateiden tieltä, lain minimirajalle ajetulla renkaalla ajaminen vaatii ääretöntä varovaisuutta. Kuluneiden renkaiden uusiminen ajoissa on halpa henkivakuutus.
Kesärenkaat alle vasta kun on kesäiset kelit6.4.2022 06:12:00 EEST | Tiedote
Säätiedotukset ennustavat jälleen kerran maahamme todella vaihtelevia kelejä. Yöpakkasia riittää vielä pitkälle pääsiäisen tienoille, joten huhtikuun automatkat on turvallisinta tehdä talvirenkaat alla.
Talvilomalle tarvitaan terveet talvirenkaat11.2.2022 13:00:43 EET | Tiedote
Pian alkavalle lomakaudelle lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Auton tärkein turvavaruste ovat hyväkuntoiset talvirenkaat, sillä vain riittävillä urasyvyyksillä ja rengaspaineilla varustetut renkaat pitävät auton tiessä niin meno- kuin paluumatkallakin.
Kun pukille kirjoittaa nyt, ehtii saada talvirenkaat joulureissulle14.12.2021 07:12:00 EET | Tiedote
Lyhyiden pyhien vuoksi joululiikenteestä on luvassa vilkasta. Ennen lomalle lähtöä auton renkaat ja turvavarusteet on hyvä käydä ajoissa läpi, jolloin mahdolliset puutteet ehtii vielä korjata ennen lähtöä.
Talvirenkaiden aika alkaa nyt19.10.2021 09:40:15 EEST | Tiedote
Talvirenkaiden käyttöpakko alkaa marraskuun alussa, mutta monin paikoin talvirenkaita tarvitaan jo nyt. Renkaiden kausivaihdon yhteydessä on varmistuttava urien syvyydestä, nastojen määrästä ja siitä, että omat talvirenkaat kestävät turvallisena kevääseen asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme