Sympan vuoden 2019 vahvoja talouslukuja siivitti yli 100 prosentin kasvu Ruotsissa

Henkilöstöhallinnon ratkaisuihin erikoistunut suomalainen Sympa on alallaan Pohjoismaiden nopeimmin kasvava yritys. Sympa HR -ohjelmistolla on jo satojatuhansia käyttäjiä yli 100 maassa, ja se on saatavilla 19 eri kielellä.
Sympan toimitusjohtaja Keijo Karjalainen iloitsee yrityksen kansainvälisestä kasvusta ja 10 miljoonan euron liikevaihdon rajan ylittymisestä. Kuva: Sympa Marketing

HR-ohjelmistoratkaisujen erikoisosaaja Sympa on julkistanut erinomaiset talousluvut vuodelle 2019. Yrityksen vuotuinen kansainvälinen kasvu on ollut jo pitkään 45 %:n luokkaa, ja liikevaihto nousi juuri vuositasolla yli 10 miljoonan euron rajapyykin. Sympan liiketoiminta on laajentunut vahvasti etenkin Ruotsissa ja Hollannissa, ja se on saanut vahvan jalansijan myös uusimmilla markkinoillaan Tanskassa ja Norjassa.

Kasvun ansiosta Sympan työntekijämäärä on kasvanut 130:een, ja yrityksellä on kahdeksan toimipistettä viidessä eri maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Hollannissa. Työntekijätarve on kasvanut nopeasti etenkin ulkomailla, missä henkilöstömäärä on noussut kahdessa vuodessa kahdeksasta 45:een.

"Kasvumme lähti uusille kierroksille viime vuoden viimeisellä neljänneksellä, ja sen ansiosta vuotuinen liikevaihtomme ylitti juuri 10 miljoonaa euroa. Tämä on selvä osoitus siitä, että liiketoimintamme ydin on vahva. Uudet asiakkaamme ovat kokoluokaltaan aiempaa suurempia ja toiminnoiltaan kansainvälisiä, ja Suomessa asiakaskuntamme on lisäksi laajentunut julkiselle puolelle. Nämä kehityskulut ovat siivittäneet myyntimme kasvun vuositasolla lähes sataan prosenttiin viimeisen kolmen kuukauden aikana", kertoo Sympan toimitusjohtaja Keijo Karjalainen.

Kaikkiaan Sympa aloitti viime vuonna yhteistyön 140 uuden asiakkaan kanssa. Tuoreimpia suomalaisia asiakkuuksia ovat muun muassa Puuilo, Freska ja Omaeläinklinikka. Myös Pohjoismaiden suurimmat markkinat Ruotsissa ovat osoittautuneet Sympan ratkaisulle erityisen otollisiksi. Vuosittainen myynti on kasvanut Ruotsissa yli 100 %:lla, ja Sympan uusiin paikallisiin asiakkuuksiin kuuluvat muun muassa Oatly, Byggmax ja MinDoktor. Sympa on uusasiakashankinnassa selvä markkinajohtaja Ruotsissa.

"Jo vuonna 2018 yli puolet uudesta liiketoiminnastamme tuli kansainvälisiltä markkinoilta. Myös useimpien uusien suurasiakkaidemme liiketoiminta on kansainvälistä, ja niillä on henkilöstöä useissa eri maissa. Sympa on osoittautunut erityisen sopivaksi juuri tämäntyyppisille yrityksille, koska he voivat sen avulla hoitaa kaikki HR-toimintonsa kattavasti myös kansainvälisesti", Karjalainen kertoo.

Lisäksi Sympan HR-ratkaisun käyttö lisääntyi asiakkaiden keskuudessa merkittävästi viime vuonna. Käyttäjät kirjautuvat palveluun nyt keskimäärin 650 000 kertaa kuukaudessa.

Oman lisänsä viime vuosien kysyntään ovat tuoneet GDPR-asetuksen vaatimukset. Yritykset haluavat varmistaa, että heidän valitsemansa HR-ohjelmisto tarjoaa riittävän tietosuojan henkilöstöhallinnon tarpeisiin.

"Asiakkaamme haluavat tarjota henkilöstöhallinnolleen ja työntekijöilleen työkalut koko työsuhteen kaaren ja myös urakehityksen hallintaan – läpinäkyvästi ja kansainvälisesti. HR-järjestelmä ei ole enää vain henkilöstöhallinnon työkuormaa helpottava mukava lisä vaan strateginen välttämättömyys, joka tukee yritystä kasvussa ja muutoksissa sekä auttaa rakentamaan toimivia kansainvälisiä tiimejä."

Vuonna 2005 perustettu Sympa auttaa organisaatioita tukemaan henkilöstönsä kehitystä, tehostamaan toimintojaan ja tekemään viisaampia strategisia päätöksiä kattavien digitaalisten HR-ratkaisujen avulla. Sympan asiakastyytyväisyys on HR-teknologian alalla huippuluokkaa, ja Sympa on myös Pohjoismaiden nopeimmin kasvava henkilöstöhallinnon ohjelmistotalo. Sympa HR -järjestelmää käyttävät useat sadat tuhannet työntekijät 700 eri organisaatiossa ympäri maailman.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sympa story - Lahtelaissisarusten Keijo Karjalaisen ja Taina Sipilän yhteinen menestystarina Suomesta kansainvälisille markkinoille.

Kati Tammisto
Head of CX, Sympa
kati.tammisto@sympa.com

Sympa logo