Syyskokoustiedote: Etelä-Savosta nopeiden tietoverkkojen kärkimaakunta

Etelä-Savossa on monilla toimialoilla ollut positiivinen vire, mistä omalta osaltaan kertoo sekä haasteet työvoiman saatavuudessa että edellisenä vuonna 18 % kasvanut yhteisöverotuotto. Jotta positiivinen vire ei hyydy, on aktiivisesti pyrittävä luomaan uutta kilpailukykyetua Etelä-Savoon ottamalla selkeästi katse pitkälle eteenpäin. Rakentamalla Etelä-Savoon maan kattavin ja nopein tietoliikenneyhteyksien kokonaisuus tuodaan maakunta vahvasti kartalle paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti. Maailmalta on erinomaisia esimerkkejä siitä, että rohkeat panostukset nopeisiin yhteyksiin on synnyttänyt vahvoja alueellisia yrityskeskittymiä itseään ruokkivalla syklillä. Samassa yhteydessä on turvattava ICT alan osaajien riittävä saatavuus edistämällä koulutusta mm. tietoverkko- ja sovelluspuolella.

Etelä-Savon rooli vahvana vapaa-ajan asumisen maakuntana mahdollistaa nopeiden ja kattavien tietoverkkojen kehittämisen myötä myös vapaa-ajan asukkaiden ja heidän yritystoimintansa hyödyntämisen maakunnan kehittymisessä. Tällöin oleskelua vapaa-ajan asunnolla voidaan nykyisestä huomattavasti pidentää ja tehdä kannattavaksi jopa yritystoiminnan siirtäminen Etelä-Savoon.

Kauppakamari kannustaa kaikkia alueen toimijoita ottamaan nopeiden tietoverkkoyhteyksien edistämisen keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi ja osallistumaan kaikkeen yhteistyöhön, joka edistää sen tavoitteen saavuttamista, että Etelä-Savo voi ilmoittaa olevansa nopeiden tietoverkkojen kärkimaakunta.

====================================================================

Lisäksi syyskokouksessa (12.12.) vahvistettiin Kauppakamarin hallitus vuodelle 2020

Puheenjohtajana jatkaa kolmannelle vuodelle toimitusjohtaja Antti Lipsanen, Rakennusliike U. Lipsanen Oy:stä Pieksämäeltä

Varapuheenjohtajina jatkavat Mikkelistä myyntijohtaja Juha Putkonen MPY Palvelut Oy:stä, Savonlinnasta toimitusjohtaja Ari Hämäläinen, Norelco Oy:stä ja Pieksämäeltä toimitusjohtaja Satu Lipsanen Lipa-Betoni Oy:stä. Varapuheenjohtajat toimivat myös kauppakamariosastojen puheenjohtajina alueillaan.

Muut hallituksen jäsenet ovat:

Jari Himanen, toimitusjohtaja, Suur-Savon Osuuspankki
Heikki Hämäläinen, kauppaneuvos, toimitusjohtaja, Osuuskauppa Suur-Savo
Kristiina Ketomäki, toimitusjohtaja, Plastep Oy
Harri Kovanen, toimitusjohtaja Piako Oy
Jari Kuosmanen, aluejohtaja, Kesko Oyj/Itä-Suomi
Asko Lammela, toimitusjohtaja, LähiTapiola Savo-Karjala
Kari Leinonen, toimitusjohtaja, Oy Vip Cruise Ltd, Savonlinna
Jukka Mustonen, Kuntayhtymän johtaja, rehtori, Itä-Savon koulutuskuntayhtymä / Ammattiopisto SAMIedu
Osku Nykänen, toimitusjohtaja, Mikkeli Siivotaan Oy
Mervi Simoska, kunnanjohtaja, Juvan kunta
Jari Suomalainen, toimitusjohtaja Sahakuutio Oy
Reijo Turunen, Senior Advisor, Asianajotoimisto Fenno Mikkeli Oy
Markus Tykkyläinen, toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
Hannu Väänänen, Blue Lake Communications Oy

Muut vuoden 2020 luottamushenkilöt, kuten osastojen ja valiokuntien kokoonpanot löytyvät Etelä-Savon kauppakamarin verkkosivuilta www.eskauppakmari.fi/info

Teppo Leinonen
teppo.leinonen@chamber.fi

Hallituksen puheenjohtaja
Antti Lipsanen
antti.lipsanen@lipsanen.com

044 732 1180http://www.eskauppakamari.fi/

PK-yritykset haluavat kasvaa ja investoida – luvitukseen tarvitaan sujuvoittamista29.3.2019 09:26:07 EETTiedote

PK-yrityksillä on kasvuhaluja, mutta kaavoituksen ja rakennuslupien sujuvoittamista kaivataan. Viranomaislupiin liittyvä byrokratia on viivästyttänyt investointeja lähes kahdeksalla prosentilla PK-yrityksistä viime ja tämän vuoden aikana, selviää kauppakamarien PK-hallitusbarometrista. Vastaajayrityksiltä on viivästynyt hankkeita yli 200 miljoonan euron arvosta. Yleisimmin viivästys on liittynyt kaavoitukseen ja rakennuslupiin. Tulevaan hallitusohjelmaan tarvitaan selkeät lupaukset kaavoituksen ja luvituksen sujuvoittamisesta yhden luvan ja luukun periaatteella.