Tällä viikolla lähes 70 poliitikkoa osallistuu museoharjoitteluun 21 paikkakunnalla

Suomen museoliiton koordinoima Poliitikon museoharjoittelu -kampanja järjestetään 23.–27.8.2021. Viikon aikana lähes 70 poliitikkoa tutustuu museotyöhön 30 museossa käytännönläheisellä tavalla.

Museoliiton järjestämän Poliitikon museoharjoittelu -kampanjan aikana tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Poliitikkojen museovierailuilla tuodaan esille museoiden monipuolista työtä ja koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä.

Erilaisia museotyötehtäviä kokeillaan myös käytännössä. Työharjoittelupäivän aikana päättäjät tutustuvat museoammattilaisten työtiloihin, tutkijoiden huoneisiin, arkistoihin ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloihin. Samalla keskustellaan museoille ajankohtaisista teemoista.

”Suuri osa museotyöstä ei näy näyttelyissä kiertävälle museokävijälle. Poliitikon museoharjoittelun tavoitteena on laajentaa käsitystä museotyön monipuolisuudesta ja sen pitkäjänteisestä luonteesta”, Suomen museoliiton toimitusjohtaja Kimmo Levä sanoo.

Poliitikon museoharjoittelu järjestetään tänä vuonna kuudetta kertaa. Tällä kertaa harjoittelun erityisvieraita ovat uudet kunnanvaltuutetut, joita on ilmoittautunut mukaan runsaasti.

”Toivon, että museoharjoittelu tarjoaa päättäjille uusia kokemuksia ja näkemyksiä sekä vahvistaa tietopohjaa tehdä museoita koskevia päätöksiä”, Kimmo Levä jatkaa.

Media mukaan seuraamaan poliitikkojen museoharjoitteluja

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan poliitikkojen museopäivää tai haastattelemaan poliitikkoja vierailun yhteydessä. Suomen museoliitto suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan museoihin tarkkojen aikojen sopimiseksi.

Lisätietoja ja päivittyvä lista kampanjaan osallistuvista museoista ja päättäjistä

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Poliitikot kokeilevat museotyötä 22.-26.8.202219.8.2022 10:05:51 EEST | Tiedote

Suomen museoliiton koordinoiman Poliitikon museoharjoittelu -teemaviikon aikana yli 80 päättäjää tutustuu museoiden toimintaan käytännönläheisellä tavalla eri puolilla Suomea. Perinteisen opastetun museovierailun sijaan päättäjät kokeilevat museoiden monipuolisia työtehtäviä, esimerkiksi konservointia, kokoelmien luettelointia tai näyttelysuunnittelua. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa 22.-26.8.2022.