Tällä viikolla lähes 70 poliitikkoa osallistuu museoharjoitteluun 21 paikkakunnalla

Suomen museoliiton koordinoima Poliitikon museoharjoittelu -kampanja järjestetään 23.–27.8.2021. Viikon aikana lähes 70 poliitikkoa tutustuu museotyöhön 30 museossa käytännönläheisellä tavalla.

Museoliiton järjestämän Poliitikon museoharjoittelu -kampanjan aikana tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Poliitikkojen museovierailuilla tuodaan esille museoiden monipuolista työtä ja koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä.

Erilaisia museotyötehtäviä kokeillaan myös käytännössä. Työharjoittelupäivän aikana päättäjät tutustuvat museoammattilaisten työtiloihin, tutkijoiden huoneisiin, arkistoihin ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloihin. Samalla keskustellaan museoille ajankohtaisista teemoista.

”Suuri osa museotyöstä ei näy näyttelyissä kiertävälle museokävijälle. Poliitikon museoharjoittelun tavoitteena on laajentaa käsitystä museotyön monipuolisuudesta ja sen pitkäjänteisestä luonteesta”, Suomen museoliiton toimitusjohtaja Kimmo Levä sanoo.

Poliitikon museoharjoittelu järjestetään tänä vuonna kuudetta kertaa. Tällä kertaa harjoittelun erityisvieraita ovat uudet kunnanvaltuutetut, joita on ilmoittautunut mukaan runsaasti.

”Toivon, että museoharjoittelu tarjoaa päättäjille uusia kokemuksia ja näkemyksiä sekä vahvistaa tietopohjaa tehdä museoita koskevia päätöksiä”, Kimmo Levä jatkaa.

Media mukaan seuraamaan poliitikkojen museoharjoitteluja

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan poliitikkojen museopäivää tai haastattelemaan poliitikkoja vierailun yhteydessä. Suomen museoliitto suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan museoihin tarkkojen aikojen sopimiseksi.

Lisätietoja ja päivittyvä lista kampanjaan osallistuvista museoista ja päättäjistä

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Poliitikot museotyöharjoittelussa 23.-27.8.202119.8.2021 11:46:15 EEST | Tiedote

Suomen museoliiton koordinoiman Poliitikon museoharjoittelu -teemaviikon aikana yli 60 päättäjää tutustuu museoiden toimintaan käytännönläheisellä tavalla. Perinteisen opastetun museovierailun sijaan päättäjät kokeilevat museoiden monipuolisia työtehtäviä, esimerkiksi konservointia, kokoelmien luettelointia tai näyttelysuunnittelua. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa 23.-27.8.2021.

Finlands lantbruksmuseum Sarka är Årets museum 202128.5.2021 12:22:28 EEST | Tiedote

Museipriserna för år 2021 delades ut 27.5 på Museiprisgalan i Åbo. Titeln Årets museum 2021 fick Finlands lantbruksmuseum Sarka. Priset för Årets museikommunikationsgärning beviljades för marknadsföringen av Helsingfors konstmuseum Ham:s och Helsingfors stadsmuseums utställning Sinnesstämning – Helsingfors 1939-1945. Specialpriset i Årets museum -tävlingen gick till Museiverket. Årets museibutik är Naturcentret Haltias Haltia Shop. Museikortets specialpris gick till Hotell- och restaurangmuseet.

Suomen maatalousmuseo Sarka on Vuoden museo 202127.5.2021 18:54:11 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 museopalkinnot jaettiin 27.5. Museopalkintogaalassa Turussa. Vuoden museo 2021 -tittelin sai Suomen maatalousmuseo Sarka. Vuoden museoviestintäteko -palkinto myönnettiin Helsingin taidemuseo HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinoinnille. Vuoden museo -kilpailun Erikoispalkinnon sai Museovirasto. Vuoden museokauppa on Luontokeskus Haltian Haltia Shop. Museokortin erikoispalkinto annettiin Hotelli- ja ravintolamuseolle.