Talousosaamisvastuun vieminen Suomen Pankkiin on oikea ratkaisu

”Hienoa, että talousosaamista koordinoimaan saadaan vihdoin kokonaiskuvaa katsova viranomainen”, sanoo Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Suomen pankki ja oikeusministeriö ilmoittivat tänään uudesta talousosaamishankkeesta. Sen myötä Suomen pankki ryhtyy ohjaamaan ja ylläpitämään kokonaiskuvaa suomalaisten talousosaamisesta ja laatimaan Suomelle kansallista talousosaamissuunnitelmaa.

Talousosaamisen koordinointi ja kansallisen talousosaamissuunnitelman laatiminen ovat tervetulleita liikkeitä valtiovallalta. Suomalaisten ylivelkaantuminen on monisyinen ilmiö, josta osa johtuu puutteellisista taloustaidoista.

Finanssiala on pitkään vaatinut Suomeen omaa vastuullista viranomaista, joka pitäisi yllä tilannekuvaa talousosaamisen tilasta ja koordinoisi asian eteen ponnistelevien tahojen toimia. Samassa yhteydessä olemme pitäneet esillä myös kansallisen suunnitelman tarvetta. Nämä olivat myös osana finanssialan hallitusohjelmatavoitteita.

”Talousosaamiseen liittyviä projekteja on ollut useita ja toteuttajat ovat olleet lukuisia. Monet niistä ovat alkaneet samasta perustehtävästä: selvitystyöstä, kuka tekee mitäkin ja kenenkin kanssa. Hetkellisesti kuva kirkastuu, mutta projektin päättyessä tilanne palaa ennalleen. Osin kyse on myös projektiluontoisuudesta, jatkuvuus puuttuu. Toivottavasti nyt viranomaisen myötä asiaan tulee jatkuvuutta”, Kauppi sanoo.

Suurella osalla OECD-maista on ollut jo vuosia kansallinen talousosaamisstrategia tai -suunnitelma. Suomi on loistanut tästä joukosta poissaolollaan. Hyvä puoli on se, että muiden maiden tekemistä hyvistä suunnitelmista voi ottaa nyt oppia, kun Suomelle tehdään oma suunnitelma. Hyviä esimerkkejä löytyy esimerkiksi Alankomaista, Isosta-Britanniasta ja Australiasta. Niissä on konkreettisina toimenpiteinä muun muassa toteutettu viranomaisen johdolla kansalaisille suunnattuja puolueettomia sivustoja ja talousneuvontapalveluita erilaisia elämäntilanteita varten.

”Suomalaisten talousosaaminen on asia, jossa valtiovalta, finanssiala ja monet muut tahot voivat tehdä vaikuttavaa yhteistyötä”, Kauppi toteaa.

Suomalaisten nuorten talousosaamisen tilasta saadaan kansainvälistä vertailutietoa toukokuun alussa, kun OECD-maiden talousosaamista koskevan PISA-tutkimuksen tulokset julkaistaan.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.