Taloyhtiölainat nostavat yksiöiden ja kaksioiden hintoja - Kiinteistöliitto Uusimaa jakoi 10.000 euron palkinnon lopputyölle

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelija Henrik Rantanen sai 10.000 euron palkinnon lopputyöstään ”Taloyhtiölainojen rooli asunto-osakkeiden hinnanmuodostuksessa – Empiirinen tutkimus Suomen suurimmista kaupungeista”.

Lopputyön tutkimuskysymyksenä oli taloyhtiölainojen vaikutus hinnanmuodostukseen, eli Rantasen omin sanoin: Tavoitteena oli selvittää hedonisen regressioanalyysin menetelmin, vaikuttaako suhteellisen lainaosuuden suuruus asuntojen toteutuneisiin velattomiin kauppahintoihin.

Taloyhtiölainojen käyttö uudisrakentamisen rahoittamisessa on lisääntynyt merkittävästi Suomen asuntomarkkinoilla kuluvan vuosikymmenen aikana, ja suuret suhteelliset taloyhtiölainaosuudet ovat vakiintuneet uudisasuntojen kaupoissa. Mitä suurempi asuntokaupan taloyhtiölainaosuus on, sitä pienemmällä pääomalla asuntoon pääsee myyntihinnan maksamalla käsiksi.

Tutkielman lopputulos oli Rantasen mukaan: Selittävien muuttujien yhdysvaikutuksia sisältävien regressiomallien tulokset osoittavat, että taloyhtiölainaosuudella on yksiöiden ja kaksioiden hintoihin korottava, tilastollisesti merkitsevä vaikutus uudehkojen asuntojen jälkimarkkinoilla. Nämä preemiot heijastelevat todennäköisesti osaltaan verotuskäytäntöjen eroavaisuuksia, sillä pienten asuntojen kaupoissa ostajaosapuolena on usein sijoittaja, joka on vuokranantajana oikeutettu rahoitusvastikkeen verovähennyksiin osassa tapauksia.

Palkinnon taustaa

Kiinteistöliitto Uusimaan hallitus päätti vuonna 2019 perustaa palkinnon Uusimaan alueen korkeakoulussa hyväksytylle lopputyölle, josta on eniten hyötyä taloyhtiöille. Tavoitteena on samalla kannustaa opiskelijoita tulevaisuudessa harkitsemaan kiinteistöalan ja erityisesti taloyhtiömaailman (esim. talous, tekniikka tai juridiikka) lopputöitä. Palkintosumma on enintään 10.000 €, joka nyt vuoden 2019 lopputöiden osalta jaettiin yhdelle työlle.

Kiinteistöliitto Uusimaa onnittelee Henrik Rantasta palkitusta lopputyöstä ja kannustaa samalla muitakin opiskelijoita valitsemaan taloyhtiöihin keskittyviä lopputöiden aiheita kaikilla mahdollisilla opiskelualoilla.

Lisätietoja antavat:
Palkintolautakunnan puheenjohtaja, TkT, arkkitehti SAFA Juhana Heikonen,
040 726 1213, juhana.heikonen@gmail.com

Kiinteistöliitto Uusimaa ry:n toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, 050 591 0995, mika.heikkila@ukl.fi

Palkinnon saaja Henrik Rantanen, henrik.j.rantanen@gmail.com

Kuvassa palkinnon saaja Henrik Rantanen.

Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen Kiinteistöliiton suurin alueellinen jäsenyhdistys. Toimintamme on alkanut jo vuonna 1933. Toimistomme palvelee 16 asiantuntijan voimin 11 800 jäsentaloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä.

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EESTTiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.

Taloyhtiön yhtiökokoukset turvallisesti myös korona-aikaan – käytännön vinkit17.8.2020 10:02:16 EESTTiedote

Jo keväällä voimaan astunut koronasta johtuva poikkeuslaki on mahdollistanut yhtiökokouksen siirtämisen aina syyskuun loppuun asti. Uudellamaalla on moni taloyhtiö lykännyt kokousta, joten nyt syksyn saapuessa on tulossa mittava määrä eri tavoin järjestettyjä yhtiökokouksia. ”Yhtiökokousaihe alkaa näkymään myös yhdistyksen puhelinneuvontaan tulevissa kysymyksissä”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski.

Pääkaupunkiseudulla yli 20 % edullisemmat vesimaksut kuin muualla Suomessa14.9.2016 10:03:13 EESTTutkimus

Kiinteistöverojen ja kuntakohtaisten tariffien nousussa on ollut suvantovaihe vuonna 2016. Kaiken kaikkiaan kuntakohtaiset verot ja maksut ovat nousseet keskimäärin vain 0,5 %. Pääkaupunkiseudulla erot ovat olleet suuremmat, mutta molempiin suuntiin. Helsingissä nousua oli 1,3 %, Espoossa 0,8 ja Vantaalla kustannukset sen sijaan laskivat 0,7 %. Vuoteen 2013 verrattuna on kustannuspotti kasvanut pääkaupunkiseudulla eniten Espoossa 11 prosentilla. Tiedot käyvät ilmi Kiinteistöliitto Uusimaan kattojärjestön, Kiinteistöliiton, 14.9. julkistamasta Indeksitalo 2016 -selvityksestä, jossa verrataan kiinteistöjen kustannuskehitystä Suomen suurimmissa kaupungeissa.