Taloyhtiöt eivät uskalla ottaa suomalaisten toivomaa digiloikkaa

Jaa
Peräti 75 % suomalaisista kertoo, että taloyhtiön digitaaliset viestintäkanavat tekevät asunnosta houkuttelevamman ostokohteen. Taloyhtiöt eivät ole pysyneet mukana yhteiskunnan digitalisoitumisessa: vasta alle kolmasosa taloyhtiöistä on ottanut digitaaliset viestintäkanavat käyttöön

One4all Finlandin teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan valtaosa taloyhtiöistä ei tarjoa asukkaille heidän toivomiaan digitaalisia viestintäkanavia.

Asiassa vallitsee ristiriita, sillä jopa kolme neljästä suomalaisesta on sitä mieltä, että taloyhtiön digitaaliset viestintäkanavat lisäävät asunnon houkuttelevuutta ostopäätöstä tehdessä.

Suomalaiset haluavat taloyhtiöille digitaaliset viestintäkanavat, mutta taloyhtiöt empivät yhä

Suomalaiset ovat valmiita siirtymään digiaikaan myös taloyhtiöissä, mutta vasta alle kolmasosa (27 %) kertoo, että oma taloyhtiö on ottanut viralliset digitaaliset viestintäkanavat käyttöön.

“Taloyhtiöt eivät ole pysyneet mukana yhteiskunnan digitalisoitumisessa. Tutkimuksestamme selvisi, että suomalaiset kuitenkin toivoisivat taloyhtiöiden ottavan digiloikan”, toteaa Kitte Hamilton, One4allin toimitusjohtaja.

Digitaalisilla kanavilla on suora vaikutus asunnon ostopäätökseen

Taloyhtiön saunaa ja pesutupaa ei enää haluta varata paperikalenterista. Myös isännöitsijän ja huoltoyhtiön paperitiedotteille halutaan vaihtoehto.

Yhteensä 79 % suomalaisista kokee omistusasunnon ostopäätöstä tehdessään tärkeäksi, että taloyhtiössä on käytössä joko digitaalinen viestintäkanava tai varausjärjestelmä yhteistilojen varaamiseen, tai molemmat.

Taloyhtiön eteisaulan siisteys on suomalaisille tärkeää

93 % suomalaisista kokee, että taloyhtiön eteisaulan siisteydellä on merkitystä omistusasuntoa ostaessa. Vain 2 % tutkimukseen vastaajista koki, että eteisaulan siisteydellä ei ole ollenkaan vaikutusta, 5 % vastaajista ei osannut sanoa.

“Taloyhtiöiden pitäisi ymmärtää, että porraskäytävä on taloyhtiön käyntikortti. Taloyhtiön sisäänkäynti antaa ensivaikutelman taloyhtiöstä ja vaikuttaa siihen, miten ostajat arvottavat asunnon. Porraskäytävän ilmoitustaulu täynnä lippulappusia voi laskea merkittävästi asunnon arvoa ostajien silmissä”, huomauttaa Hamilton.

Digitaaliset kanavat parantavat asumisviihtyvyyttä ja asukastyytyväisyyttä

“Myös asukkaat osaavat nykyään vaatia taloyhtiöltään uusia palvelumuotoja. Lisäksi isännöintiä kiinnostaa yhä enemmän palveluiden automatisointi, koska se helpottaa ja nopeuttaa isännöinnin työtä. Sillä on myös vaikutusta taloyhtiön hallinnollisiin kustannuksiin", sanoo Hamilton.

"Vaikka enemmistö taloyhtiöistä ei vielä tarjoa digitaalisia palveluja asukkaille, muutosta on havaittavissa. Digitaalisiin palveluihin siirtyminen on kaikkien etu. Se vaikuttaa asumisviihtyvyyteen, asukastyytyväisyyteen ja asuntojen arvoon."

Kyselyn toteutti Bilendi elokuussa 2022 One4all Finlandin toimeksiannosta. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Vastaajista yli puolet (56 %) asuu omistusasunnossa, joista 30 % kerros- tai luhtitalossa. Yhteensä 50 % vastaajista asuu kerros- tai luhtitalossa (omistus- tai vuokra-asunnossa).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kitte Hamilton
toimitusjohtaja
One4all Finland
040 761 1923
kitte.hamilton@one4all.fi

Tietoja julkaisijasta

One4all Finland Oy
One4all Finland Oy
Valimotie 17–19
00380 Helsinki

https://one4all.fi/

One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. One4allin ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Ratkaisujen avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4allin liikevaihto oli viime tilikautena noin 1,8 miljoonaa euroa. Lisää tietoa yrityksestä löytyy osoitteesta one4all.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy

Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli

Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.

Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä30.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye