Taloyhtiöt, huomio: lisäaika yhtiökokousten järjestämiseen päättyy pian!

Jos taloyhtiön kevään tai kesän yhtiökokous on vielä pitämättä, hallituksen on nyt korkea aika kutsua kokous koolle. Koronayhteisöpoikkeuslaki on antanut mahdollisuuden lykätä yhtiökokousta pidettäväksi syyskuun 2021 loppuun mennessä, ja nyt lisäaika on piakkoin päättymässä.

Kiinteistöliiton alkuvuodesta tekemästä kyselystä ilmeni, että viime vuonna moni taloyhtiö myöhästyi määräajasta. Noin joka kolmas taloyhtiö käytti viime vuonna yhtiökokouksille annettua lisäaikaa hyödykseen.

”Kyselymme valossa muistutus lisäajan päättymisen lähestymisestä on siis paikallaan”, toteaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Epäselvyyttä säännöistä

Syitä yhtiökokouksen lykkämiseen ja jopa viivästymiseen on monia. Korona on tuonut tarpeen järjestää yhtiökokous aiemmasta poikkeavalla tavalla. Mahdollisuus etäkokouksen järjestämiseen on helpottanut monia taloyhtiöitä, ja sitä kannattaa vastaisuudessakin hyödyntää - mutta valmiudet etäkokousten pitämiseen vaihtelevat suuresti taloyhtiöiden välillä.

Lisäksi aluehallintoviranomaisen keväällä muuttunut tulkinta yhtiökokouksiin liittyvistä koronarajoituksista hämmentää taloyhtiöitä.

”Edelleen kuulemme taloyhtiöistä, jotka rajoittavat kokouksen osallistujamäärää aluehallintoviranomaisen antamien päätösten mukaisesti”, Kristel Pynnönen kertoo.

Näin huolimatta siitä, että aluehallintoviranomaisen uuden tulkinnan mukaan kokousrajoitukset eivät koske asunto-osakeyhtiöitä.

Kristel Pynnönen korostaa, että haasteista ja hämmennyksestä huolimatta taloyhtiön toiminnan ja talouden kannalta on tärkeää saada yhtiökokous pidetyksi ja esimerkiksi yhtiön talousarvio hyväksytyksi. Yhtiökokouksessa osakkaat päättävät muun muassa vastikkeiden suuruudesta ja yhtiön hallituksen kokoonpanosta.

Koska koronavirus on yhä voimissaan, yhtiökokouksissa on edelleen syytä huolehtia asiaan kuuluvista turvajärjestelyistä. Käsien puhdistamismahdollisuudesta on huolehdittava ja lisäksi kokouksen osallistujien paikat on sijoitettava riittävän etäälle toisistaan.

”Tärkeää on muistaa myös se, että pienetkin flunssaoireet ovat este osallistumiselle, ja silloin kannattaa valtuuttaa joku muu edustamaan itseään kokouksessa. Kokouksessa käytetään kasvomaskia, vaikka mitään oireita ei olisikaan”, Pynnönen muistuttaa.

Kiinteistöliiton Indeksitalo 2021: Kiinteistökustannukset nousseet tänä vuonna useissa kunnissa9.9.2021 08:54:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna viime vuotta enemmän. Muun muassa kaukolämmön, veden ja kiinteistöveron muodostamia, kunnissa päätettäviä, maksuja seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 1,5 prosenttia vuodesta 2020. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja.

Boendeutgifterna slukar upp till en tredjedel av inkomsterna de närmaste åren19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Upp till en tredjedel av hushållens inkomster går till boendeutgifter visar en utredning som Pellervo ekonomisk forskning PTT gjort på uppdrag av Fastighetsförbundet och Egnahemsförbundet. Under åren 2021–2023 ökar boendeutgifterna för personer med bolån och hyresgäster i fritt finansierade hyresbostäder med cirka två procent. Mest av inkomsterna tar boendet för ensamboende medelinkomsttagare i höghus.

Asumismenot lohkaisevat jopa kolmanneksen tuloista tulevina vuosina19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Asumismenoihin kuluu jopa kolmannes kotitalouden tuloista, selviää Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton Pellervon Taloustutkimuksella eli PTT:llä teettämästä selvityksestä. Vuosina 2021-2023 asumismenot kasvavat asuntovelallisilla sekä vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa asuvilla noin kaksi prosenttia. Suurimman osuuden tuloista asuminen lohkaisee keskituloisilta perheettömiltä kerrostaloasujilta.