Taloyhtiöt, kilpailuttakaa isännöintipalvelunne!
Nyt on oiva aika osoittaa, että taloyhtiöt ja niiden osakkaat eivät seiso toimettomina isännöintialan hintakartelliepäilyn tutkinnan aikana. ”Kilpailuttaminen on parasta vastalääkettä epäilyille siitä, että isännöintiala olisi nostanut hintojaan keinotekoisesti”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell painottaa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on tänään julkistanut epäilyn kuuden isännöintialalla toimivan yrityksen ja toimialayhdistyksen vuosien ajan jatkuneesta kartellitoiminnasta. Hintakartellilla on pyritty keinotekoisesti korottamaan alan hintatasoa. Virasto esittää osapuolille yhteensä 22 miljoonan euron edestä seuraamusmaksuja. Kyse on vakavasta epäilystä, jota käsitellään seuraavaksi markkinaoikeudessa.
Hintakartellien suuri häviäjä on lopulta kuluttaja tai asukas, joka maksaa laittomat teot omasta kukkarostaan. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tyypillisesti kartellit nostavat hintoja noin 10–30 %.
Kävipä ilmi tulleelle isännöintialan hintakartelliepäilylle miten tahansa tuomioistuimen käsittelyssä, hyvä vastalääke kohoaville hinnoille on palveluiden kilpailuttaminen.
”Kilpailuttamisen kautta taloyhtiöt voivat osallistua alan markkinan tervehdyttämiseen edistämällä reilua hintakilpailua. Samalla saadaan hyötyjä taloyhtiölle ja sen asukkaille alempien kustannusten sekä palvelun paremman laadun kautta”, Beurling-Pomoell muistuttaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiTietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto: Sosiaalinen luototus kaikkiin kuntiin30.1.2021 06:00:00 EET | Tiedote
Kuluttajaliitto on julkaissut omat tavoitteensa kuntavaaleihin vuonna 2021. Kuluttajaliiton tavoitteet ovat askel kohti toimivaa ja oikeudenmukaista kuntaa, jossa kuluttajan ja sote-palveluiden käyttäjän asema huomioidaan ympäristöä unohtamatta. Sosiaalisen luototuksen saaminen kaikkiin kuntiin on yksi Kuluttajaliiton kärkitavoitteista kuntavaaleissa.
Kuluttajaliitto selvitti huijaussoitto-ongelman laajuutta – jopa miljoonia huijaussoittoyrityksiä suomalaisten puhelimiin kuukausittain29.1.2021 14:50:26 EET | Tiedote
Lähes jokaisen puhelimeen on viime aikoina kilahtanut puhelu tuntemattoman oloisesta numerosta tai erikoisella maakoodilla. Kuluttajaliitto kysyi puhelinoperaattoreilta huijaussoitoista ja vastaukset paljastivat ongelman laajuuden. Kuukausittain estetään jopa miljoonia huijaussoittoja. Mutta miten tulee toimia, kun saa huijaussoiton?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme