Taloyhtiöt, kilpailuttakaa isännöintipalvelunne!

Nyt on oiva aika osoittaa, että taloyhtiöt ja niiden osakkaat eivät seiso toimettomina isännöintialan hintakartelliepäilyn tutkinnan aikana. ”Kilpailuttaminen on parasta vastalääkettä epäilyille siitä, että isännöintiala olisi nostanut hintojaan keinotekoisesti”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell painottaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on tänään julkistanut epäilyn kuuden isännöintialalla toimivan yrityksen ja toimialayhdistyksen vuosien ajan jatkuneesta kartellitoiminnasta. Hintakartellilla on pyritty keinotekoisesti korottamaan alan hintatasoa. Virasto esittää osapuolille yhteensä 22 miljoonan euron edestä seuraamusmaksuja. Kyse on vakavasta epäilystä, jota käsitellään seuraavaksi markkinaoikeudessa.

Hintakartellien suuri häviäjä on lopulta kuluttaja tai asukas, joka maksaa laittomat teot omasta kukkarostaan. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tyypillisesti kartellit nostavat hintoja noin 10–30 %.

Kävipä ilmi tulleelle isännöintialan hintakartelliepäilylle miten tahansa tuomioistuimen käsittelyssä, hyvä vastalääke kohoaville hinnoille on palveluiden kilpailuttaminen.

”Kilpailuttamisen kautta taloyhtiöt voivat osallistua alan markkinan tervehdyttämiseen edistämällä reilua hintakilpailua. Samalla saadaan hyötyjä taloyhtiölle ja sen asukkaille alempien kustannusten sekä palvelun paremman laadun kautta”, Beurling-Pomoell muistuttaa.

Komission tuore ehdotus tekoälyn sääntelystä ei takaa riittävää kuluttajansuojaa12.5.2021 16:54:12 EEST | Tiedote

Euroopan komissio esitti vastikään uuden ehdotuksensa tekoälyä säänteleväksi lainsäädännöksi. Ehdotus on maailman ensimmäinen yritys säännellä tekoälyä ja erittäin tervetullut uudistus. Kuluttajaliitto katsoo, että tulevassa sääntelyssä tulee kuitenkin tarkastella nykyistä laaja-alaisemmin sitä, miten tekoäly vaikuttaa ihmisten arkeen kuluttajina. Sääntelyehdotus kaipaa parannuksia erityisesti kuluttajansuojan ja oikeussuojakeinojen osalta.

Hukkuuko maailma muoviin? - Kansainvälisenä kuluttajien oikeuksien päivänä vähennetään muovijätettä15.3.2021 17:29:54 EET | Tiedote

On arvioitu, että muovimateriaalien virta valtameriin kolminkertaistuu vuoteen 2040 mennessä, mikäli merkittäviä innovaatioita ja muutoksia politiikassa tai ihmisten käyttäytymisessä ei tapahdu. Muoviongelma on globaali ongelma, joka koskettaa tavalla tai toisella kaikkia maailman kuluttajia. 15.3. kansainvälisenä kuluttajan oikeuksien päivänä kuluttajajärjestöjen maailmanlaajuinen, yhteinen teema onkin muovijätteen vähentäminen.