Taloyhtiöt ovat unohtaneet lapset ja nuoret

Taloyhtiöissä asuu unohdettu sukupolvi, joka kasvaa tulevaisuuden vuokralaisiksi ja omistusasujiksi. Lapsia ja nuoria ei huomioida taloyhtiöiden viestinnässä, vaan oletetaan, että asumiseen liittyvä oppi jaetaan kotona. Oppiminen voi jäädä siihen, että lapset ja nuoret vain imevät vaikutteita ympäristöstään. Ratkaisuna on viestiä taloyhtiössä kielellä, jota myös nuori sukupolvi ymmärtää ja tavoilla, jotka kiinnostavat myös nuoria.
Taloyhtiöissä pitäisi viestiä kielellä, jota myös nuori sukupolvi ymmärtää ja tavoilla, jotka kiinnostavat myös nuoria.

Taloyhtiön viestinnässä voi hyödyntää kuvia ja videoita, joten edes lukutaito ei ole välttämätön. Nuorille digitaalisuus on tuttua pienestä pitäen, joten taloyhtiön sähköiset kanavat ovat luonteva tapa viestiä nuorille ja ohjata heitä toimimaan toivotulla tavalla.

Lapset ja nuoret pidetään uutispimennossa

Lapset ja nuoret vasta harjoittelevat asumisen taitoja ja siksi opastus taloyhtiön toimintatapoihin on ensiarvoisen tärkeää. Nuoret ovat tulevaisuuden asujia, joten mitä nuorempana he oppivat asumiseen liittyvät ohjeet ja säännöt sekä taloyhtiössä vaikuttamisen mahdollisuudet, sitä sujuvampaa heidän siirtymisensä omaan ensiasuntoon on.

“Miksi lapset ja nuoret pidetään uutispimennossa taloyhtiöissä? Nuorissa kytee valtava potentiaali. Heillä on tietoa, taitoja, ideoita ja enenevissä määrin kiinnostusta vaikuttaa – muun muassa ekologisuuteen ja ympäristöön liittyviin asioihin”, Kitte Hamilton, One4all Finland Oy:n toimitusjohtaja sanoo.

Lapsille ja nuorille pitää antaa ääni taloyhtiöissä

Hamiltonin mielestä taloyhtiöissä voisi järjestää nuorisoraadin, joka pohtii esimerkiksi tapoja, joilla asumisen yhteisöllisyyttä, viihtyvyyttä ja ekologisuutta voi parantaa.

“Taloyhtiöiden pitää antaa ääni myös nuorille. Osallistamalla nuoria taloyhtiön päätöksentekoon voidaan rakentaa tasa-arvoisempaa taloyhtiötä. Alkuun pääsee selvittämällä kyselyn avulla, miten taloyhtiön nuoret haluavat osallistua ja vaikuttaa. Nuorten huomioiminen kertoo siitä, että heitä arvostetaan. Arvostuksen tulee olla molemminsuuntaista: nuoret tulee saada arvostamaan ja pitämään huolta omasta taloyhtiöstään”, Hamilton huomauttaa.

Kitte Hamilton
One4all Finland
040 761 1923
kitte.hamilton@one4all.fi

Kuvat

One4all Finland Oy
Valimotie 17–19

One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. Ratkaisut kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa vastaamaan heidän tarpeitaan. One4all:in ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Niiden avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4all:in liikevaihto oli viimeksi vahvistetulla tilikaudella noin 1,8 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy

Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli

Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.

Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä30.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.