Talvilomalle tarvitaan terveet talvirenkaat

Pian alkavalle lomakaudelle lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Auton tärkein turvavaruste ovat hyväkuntoiset talvirenkaat, sillä vain riittävillä urasyvyyksillä ja rengaspaineilla varustetut renkaat pitävät auton tiessä niin meno- kuin paluumatkallakin.

Talvilomaliikenteeseen lähdetään lumisissa ja jäisissä talviolosuhteissa läpi maan. Viime viikkoina kelivaroitus on ollut säätiedotuksissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Se vaatii renkailta paljon.

” Nopeat lämpötilan vaihtelut ja nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat tarkoittavat jäisiä ja todella liukkaita tienpintoja. Lumisade lisää haastetta vielä entisestään, joten renkailta vaaditaan näissä keleissä paljon”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Paras turvavaruste ovat hyväkuntoiset talvirenkaat. Laki edellyttää talvirenkailta vähintään 3 mm urasyvyyttä, mutta käytännössä jo alle 5 mm urilla ajaessa on noudatettava ylimääräistä varovaisuutta. Urasyvyyden merkitys ajoneuvon jarrutettavuudelle ja ohjattavuudelle korostuu ajettaessa lumessa ja sohjossa.

”Tämän talven olosuhteissa haasteita on ollut jopa kaupunkialueilla. Autoilijan olisikin hyvä tarkastaa urien syvyydet ennen talvilomille lähtöä, sillä maantienopeuksissa pito on suuri turvallisuuskysymys.”

Uusi kuluneet renkaat, älä odota syksyyn

Lumen ja sohjon ohessa talvirenkaalta kysytään pitoa jäisellä tienpinnalla. Urasyvyyden sekä nastojen määrän ja kunnon ohessa jääpitoon vaikuttaa myös renkaan ikä. Se voi tulla vastaan erityisesti silloin, jos autolla ajetaan harvoin.

”Renkaan käyttöikä on noin kuusi vuotta ja yli kymmenen vuotta vanha rengas tulisi hylätä kunnosta riippumatta.”

Monen kulutustavaran hankinnan tavoin myös rengaskaupoissa on ripaus psykologiaa mukana. Moni autoilija ajattelee ajavansa talven loppuun ja uusivansa talvirenkaat vasta syksyllä. Koska renkaat ovat ainoa varuste, joka pitää auton tienpinnassa kiinni, näin ei kuitenkaan kannattaisi tehdä, Nuora huomauttaa.

”Renkaat kannattaa uusia siinä vaiheessa, kun sille on tarvetta eikä pitoa enää tunnu olevan. Rahaa ei säästä odottamalla syksyyn, mutta uusimalla renkaat oikealla hetkellä voi säästää itsensä ja kanssa matkustajat ikäviltä yllätyksiltä.”

Raskas kuorma vaatii korkeat rengaspaineet

Talvilomalle lähdetään lähes poikkeuksetta täyteen pakatulla autolla. Rengaspaineet on vain säädettävä kuorman mukaan.

”Kun kuormaa on paljon, kannattaa talvirenkaan rengaspaine asettaa 0,2 baria valmistajan suositusta korkeammiksi. Ohjearvot löytyvät tavallisesti ohjekirjasta, kuljettajan ovesta tai bensatankin luukusta.”

Rengaspaineet vaikuttavat auton käsiteltävyyteen. Liian matala rengaspaine kuluttaa polttoainetta ja rengasta tavallista nopeammin, aavistuksen liian korkeista paineista sen sijaan ei ole haittaa.

Älä pakkaa autoa takapenkin yli

Toinen tärkeä turvallisuustekijä on auton pakkaaminen. SUV- ja farmarimallisissa autoissa takakonttia ei pidä pakata takapenkin ylitse, ellei käytössä ole turvaverkkoa. Äkkijarrutus- tai kolaritilanteessa raskaat tavarat jatkavat matkaansa tappavalla voimalla matkustajien niskaan.

Autoilua ei pidä pelätä, mutta riskejä voi hallita vain tuntemalla ne. Huolellisesti valmisteltu matka on turvallinen matka, joka luo pohjan rennolle lomalle, Nuora muistuttaa.

”Kun matkaan vielä muistetaan lähteä riittävän väljällä aikataululla, ollaan oikealla tiellä. On parempi, että paineet ovat renkaissa kuin ratin ja penkin välissä.”

Turvallinen matka lähtee suunnittelusta

1. Tarkasta ennen matkaa, että auto on huollettu ja tarvittaessa huollata auto. Käy samalla läpi renkaiden kunto, urien syvyys ja nastat. Tarkasta ilmanpaineet ja tuulilasinpesunesteen määrä.

2. Pakkaa raskaimmat laukut kannattaa sijoittaa tavaratilan perälle ja täytä välit pienemmillä kasseilla. Älä pakkaa takapenkin ylitse: tavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa vaarallisesti matkaansa.

3. Sijoita suksille ja muille hiihtovarusteille turvallisin paikka on suksiboksi, mutta huomioi suksiboksin painorajoitus ja auton enimmäinen kattopaino.  Jos boksia ei ole saatavilla, välineet kannattaa pakata suksipussissa suksiluukun läpi.

4. Varaudu moottori- tai rengasvikaan ja selvitä jo etukäteen rengas- ja tiepalvelun numerot. Lataa puhelimeesi hätätilanteita varten ilmoittajan paikallistava 112-sovellus. Pakkaa evästä mukaan, sillä ruuhka-aikoina apua voi joutua odottelemaan.

5. Koeta lähteä liikkeelle ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaa joka tapauksessa matkaan riittävästi aikaa ja aja rauhallisesti.