Tammi vahvistaa kustantamistaan uusilla rekrytoinneilla

Tammen kaikkien kustantavien osastojen henkilöstöä on vahvistettu ja vastuualueita määritelty uudelleen vastaamaan kasvaneen julkaisuohjelman tarpeita ja tulevaisuuden menestyksen edellytyksiä. Kotimaisen ja käännetyn kaunokirjallisuuden, tietokirjallisuuden sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden osastot ovat saaneet merkittävästi vahvistusta kuluneen vuoden aikana.

Kotimaisen kaunokirjallisuuden uusi kustannustoimittaja on Heini Kantala, käännetyn kaunokirjallisuuden uusi kustannustoimittaja on Elina Virva ja jaetusti molemmilla kaunokirjallisilla osastoilla työskentelee uusi kustannustoimittaja Aino Hautala. Käännetyn kaunokirjallisuuden kirjallisena tuottajana toimii Oona Juutinen. Tietokirjallisuuden uutena kustannustoimittajana on aloittanut Aino Rajala. Tammen kauno- ja tietokirjallisuuden graafista ilmettä vahvistamaan on saatu graafinen suunnittelija Eevaliina Rusanen.

Julkaisuohjelmista Tammen kustantavilla osastoilla vastaavat kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantaja Petra Maisonen, käännetyn kaunokirjallisuuden kustantaja Päivi Koivisto-Alanko sekä tietokirjallisuuden kustantajat Markku Aalto ja Kati Lampela.

Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden osaaminen lisenssipuolella laajenee: marraskuussa tiimissä aloitti Licensing Manager Sakari Rautiainen, joka siirtyy Tammeen Disneyltä.

”Monimediaisuus on ollut jo pitkään tärkeä osa lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Näemme, että tämä trendi tulee jatkumaan ja vahvistumaan lähivuosina. Olemme Tammessa todella innoissamme siitä kansainvälisestä lisenssiosaamisesta, näkemyksestä ja asiantuntemuksesta, jota Sakari tuo mukanaan kasvavaan ja monipuolisen taitavaan tiimiimme”, sanoo lasten- ja nuortenkirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi

”Tarinat ovat aina olleet minulle tärkeitä, olipa kyse kirjoista tai elokuvista. Olen onnellinen voidessani yhdistää pitkän kokemukseni Disneyllä Tammen monipuoliseen valikoimaan eri kirja- ja tarinabrändejä”, Sakari Rautiainen sanoo.

Tammen ammattitaitoinen ja innostunut henkilökunta pystyy jatkossa työskentelemään entistä paremmin kasvavan kirjailijakunnan ja heidän teostensa kanssa.

Outi Mäkinen ǀ kustannusjohtaja ǀ p. 040 834 4404 ǀ outi.makinen@tammi.fi
Saara Tiuraniemi ǀ kustantaja ǀ p. 0400 873 335 ǀ saara.tiuraniemi@tammi.fi

Parvelan ja Pitkäsen teos Varjot 1. Helähdys on Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaana10.12.2021 10:00:03 EET | Tiedote

Raati perustelee valintaa näin: ”[Varjot 1. Helähdys on] mukaansatempaava, jännittävä seikkailu, jossa fantasiaelementit nivoutuvat saumattomasti yhteen todellisen maailman kanssa. Helähdys on huimaava seikkailu, joka käsittelee surun teemaa poikkeuksellisen hienosti ja lohdullisesti. Tutuista aineksista kasvaa suurenmoinen ja eeppinen kertomus, joka kuvataan tapahtumien tasolla elävästi ja hauskasti. Yksinkertainen kulkusen helähdys voi ratkaista koko maailman tulevaisuuden.” Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen teos on trillerimäinen seikkailu, jossa joulun myytti paljastuu uudessa valossa. Se avaa tekijöidensä uuden Varjot-sarjan. Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaat on valittu vuonna 2021 ilmestyneistä lastenkirjoista. Palkinnon myöntää Suomen Nuorisokirjailijat ry. ja se on jaettu vuodesta 1969 lähtien. Aikaisempia Arvid Lydecken -palkinnon voittajia ovat muun muassa Sinikka ja Tiina Nopola sekä Timo Parvela. Palkintoraati on valinnut ehdokkaiksi kaikkiaan viisi kirjaa. Raadin jäseninä t

Tiedote: Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-trilogialle poikkeuksellinen vastaanotto – oikeudet myyty jo useisiin maihin24.11.2021 10:07:44 EET | Tiedote

Kirjailija Timo Parvelan ja kuvittaja Pasi Pitkäsen lastenromaanisarja Varjot herättää kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Trilogia on myyty kustantajien välisen tarjouskilpailun tai korkean ennakkotarjouksen (pre-empt) jälkeen jo Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys julkaistiin Suomessa syyskuussa.

Tammen kevään 2022 kirjat on julkistettu16.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Tammen keväässä Mikko Leppilampi pohtii avoimesti valintojaan vaiherikkaassa elämässään, R. M. Rosenberg kuljettaa Hakoisten Anna -romaanissa lukijansa 1700-luvulle ja keskelle erästä rakkaustarinaa, maineikkaan National Geographicin kirjojen julkaiseminen Suomessa alkaa monipuolisilla lasten tieto- ja kaunokirjoilla, ja Keltaisessa kirjastossa ilmestyy huhtikuussa tuoreen kirjallisuuden nobelistin Abdulrazak Gurnahin romaani Loppuelämät.