Vilkas Group Oy

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly

Jaa

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.

Lehdistötiedote 29.4.2021

Tampere ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan hankkeessaan asemoitua Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi. Kaupungin eri toimijat ovat ahkerasti ideoineet hankkeen edistämistä, eikä toimia ole tarvinnut jäädä odottelemaan. Tampereen Kauppakamari järjestää torstaina 29.4. suuren webinaarin, jossa mm. tarjotaan koulutusta uusille verkkokauppiaille. Samalla etenee jo Suomessa ainutlaatuinen selvitys, jossa tamperelaisten hyvä yhteistyökyky heijastuu.

”Aloimme kehitellä selvitysprojektia Markku Korkiakosken idean perusteella, ja asiasta innostuivat heti sekä Kauppakamari että Tampereen kaupunki. Meillä on iloksemme ollut vahva rooli viedä asiaa eteenpäin ja laatimamme ehdotuksen mukaan Tampereen kaupunki tämän tärkeän selvityksen nyt kustantaa”, kuvailee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

”Kyse ei ole mistään pikku kyselystä. Käymme läpi keskusta-alueen kaikki 1400 yritystä ja otamme selvää, kuinka pitkällä ne ovat omissa verkkokauppahankkeissaan”, painottaa Töytäri.

Tampere on tosissaan – ei jaarittelua

Pormestari Lauri Lyly korostaa, että Tampere on tosissaan liikkeellä.

”Tampereen elinvoimaisuus edellyttää, että kuljemme kehityksen kärjessä. Verkkokauppa on nopeasti etenevä megatrendi, jossa ei ole vain oltava mukana, vaan tavoiteltava edelläkävijän asemaa. Koska tähtäämme Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, meillä on oltava erittäin hyvä kuva tilanteesta – johtamisen on perustuttava tietoon. Siksi Tampereen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma rahoittaa tämän erittäin tärkeän selvityksen”, perustelee pormestari.

”Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki. Ilman tätä laajaa yhteistyötä eivät näin kunnianhimoinen hanke ja päämäärä olisi mahdollisia”, alleviivaa Lyly.

Pääkaupunkihankkeen ideoija ja selvitystäkin tiiviisti käynnistänyt Markku Korkiakoski on erittäin tyytyväinen. Korkiakosken johtama Vilkas Group tarjoaa hankkeessa mm. koulutusta uusille verkkokauppiaille, mutta koulutus on vain osa laajaa vaikuttamisen yhtälöä Tampereen tavoitteen saavuttamiseksi.

”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten. Esimerkiksi torstain koulutukseen uusille verkkokauppiaille on tullut todella hienosti ilmoittautumisia, mutta on selvää, että olemme vielä alkuvaiheessa. Selvitys antaa meille työkalut arvioida ja suunnitella jatkotoimia oikein. Nostan hattua Tampereen kaupungille ja koko elinkeinoelämälle, että etenemme näin mallikkaasti. Erityiskiitos Kauppakamarille todella sujuvasta yhteistyöstä”, kiittää Korkiakoski.

Tampereen Kauppakamari onkin ollut alusta asti aktiivisesti pääkaupunkihanketta edistämässä. Yksi tärkeä tukimuoto on konkreettisesti näkösällä torstaina, kun Kauppakamarin tilaisuudessa tarjotaan yrityksille tietoa pääkaupunkihankkeesta sekä koulutusta uusille verkkokauppiaille. Kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund katsoo pitkälle tulevaisuuteen.

”Kaupan suuri murros, jossa verkkokauppa ottaa yhä päivä päivältä yhä johtavamman roolin, on erittäin tärkeä tekijä koko Tampereen elinkeinoelämälle. Pirkanmaalla ja Tampereella on suuri kirjo niin vähittäiskaupan kuin tukkukaupankin toimijoita ja osaajia, verkkokaupan ja ICT-alan huippuosaamista tietenkään unohtamatta. On selvää, että Kauppakamari tekee parhaansa auttaakseen Tamperetta verkkokaupan edelläkävijyydessä, johon meillä on kaikki mahdollisuudet”, kiteyttää Sjölund.

Kauppiaiden kahtiajako jätetty historiaan – kivijalka sähköistyy

Toiminnanjohtaja Töytäri on erityisen iloinen siitä, että turha vastakkainasettelu on unohdettu.

”Olemme suureksi tyytyväisyydeksemme huomanneet, miten hienosti kauppiaat ja yritykset ylipäänsä ovat ymmärtäneet verkkokaupan merkityksen. Vielä muutama vuosi sitten esimerkiksi tämä selvityksemme olisi voinut herättää kivijalkakauppiaissa närää. Ei enää.”

”Fiksut kauppiaat päinvastoin miettivät, miten saada muuttuvasta tilanteesta kaikki irti. Voisi sanoa, että kivijalka sähköistyy – perinteinen kauppa haluaa hyödyntää verkkoa yhä paremmin, ja toisaalta verkkokauppiaatkin haluavat näkyä kivijalassa. Suunta ja tunnelmat ovat erittäin lupaavia”, kuvailee Töytäri.

Suomalaisen verkkokaupan uranuurtajana ja johtavana asiantuntijana tunnettu Korkiakoski tunnistaa saman positiivisen ilmiön.

”Ei tarvitse mennä kovin paljon vuosissa taaksepäin, kun joillekin kauppiaille piti selittää, mitä verkkokauppa tarkoittaa. Nyt on onneksi aivan eri meininki. Toivon hartaasti, että koko maa ottaa Tampereen esimerkistä vaarin ja kaikki kaupungit selvittävät omat tilanteensa: Yhdelläkään kaupungilla ei ole varaa sulkea silmiään kaupan muutokselta. Tampereella on syntymässä poikkeuksellisen hieno kivijalan ja verkkokaupan fuusio, sitä tarvitsee koko Suomi”, analysoi Korkiakoski.

Lisätiedot:

Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia13.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on jatkanut toisella vuosineljänneksellä kasvuaan, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuolto pitää suuntaa oikeana. ”Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin on ilmastolle ylivoimainen vaihtoehto”, kiteyttää Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen” – kotimaiset toimet tarpeen14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Verkko-ostosten koko on hypännyt ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kertoo kotimaista verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Keskimääräinen ostos kasvoi peräti 75%, mutta tilauksia tehtiin 30% vähemmän… pian on pelättävissä paha notkahdus”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita”, arvioi Suomalaisen Työn Liiton Tero Lausala.

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan13.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut korona-aikana 45 % euroissa laskettuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Samalla verkosta on tullut koko kaupan ydin. ”Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään”, toteaa Linda Stenman-Kuusilinna, huimaan kasvuun päässeen huonekaluliike Kuusilinnan verkkokaupan vetäjä. Koko kaupan yhtälöä mullistaa Amazonin odotettu tulo. ”Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan”, sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista19.11.2021 11:31:41 EET | Tiedote

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme