Vilkas Group Oy

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly

Jaa

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.

Lehdistötiedote 29.4.2021

Tampere ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan hankkeessaan asemoitua Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi. Kaupungin eri toimijat ovat ahkerasti ideoineet hankkeen edistämistä, eikä toimia ole tarvinnut jäädä odottelemaan. Tampereen Kauppakamari järjestää torstaina 29.4. suuren webinaarin, jossa mm. tarjotaan koulutusta uusille verkkokauppiaille. Samalla etenee jo Suomessa ainutlaatuinen selvitys, jossa tamperelaisten hyvä yhteistyökyky heijastuu.

”Aloimme kehitellä selvitysprojektia Markku Korkiakosken idean perusteella, ja asiasta innostuivat heti sekä Kauppakamari että Tampereen kaupunki. Meillä on iloksemme ollut vahva rooli viedä asiaa eteenpäin ja laatimamme ehdotuksen mukaan Tampereen kaupunki tämän tärkeän selvityksen nyt kustantaa”, kuvailee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

”Kyse ei ole mistään pikku kyselystä. Käymme läpi keskusta-alueen kaikki 1400 yritystä ja otamme selvää, kuinka pitkällä ne ovat omissa verkkokauppahankkeissaan”, painottaa Töytäri.

Tampere on tosissaan – ei jaarittelua

Pormestari Lauri Lyly korostaa, että Tampere on tosissaan liikkeellä.

”Tampereen elinvoimaisuus edellyttää, että kuljemme kehityksen kärjessä. Verkkokauppa on nopeasti etenevä megatrendi, jossa ei ole vain oltava mukana, vaan tavoiteltava edelläkävijän asemaa. Koska tähtäämme Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, meillä on oltava erittäin hyvä kuva tilanteesta – johtamisen on perustuttava tietoon. Siksi Tampereen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma rahoittaa tämän erittäin tärkeän selvityksen”, perustelee pormestari.

”Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki. Ilman tätä laajaa yhteistyötä eivät näin kunnianhimoinen hanke ja päämäärä olisi mahdollisia”, alleviivaa Lyly.

Pääkaupunkihankkeen ideoija ja selvitystäkin tiiviisti käynnistänyt Markku Korkiakoski on erittäin tyytyväinen. Korkiakosken johtama Vilkas Group tarjoaa hankkeessa mm. koulutusta uusille verkkokauppiaille, mutta koulutus on vain osa laajaa vaikuttamisen yhtälöä Tampereen tavoitteen saavuttamiseksi.

”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten. Esimerkiksi torstain koulutukseen uusille verkkokauppiaille on tullut todella hienosti ilmoittautumisia, mutta on selvää, että olemme vielä alkuvaiheessa. Selvitys antaa meille työkalut arvioida ja suunnitella jatkotoimia oikein. Nostan hattua Tampereen kaupungille ja koko elinkeinoelämälle, että etenemme näin mallikkaasti. Erityiskiitos Kauppakamarille todella sujuvasta yhteistyöstä”, kiittää Korkiakoski.

Tampereen Kauppakamari onkin ollut alusta asti aktiivisesti pääkaupunkihanketta edistämässä. Yksi tärkeä tukimuoto on konkreettisesti näkösällä torstaina, kun Kauppakamarin tilaisuudessa tarjotaan yrityksille tietoa pääkaupunkihankkeesta sekä koulutusta uusille verkkokauppiaille. Kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund katsoo pitkälle tulevaisuuteen.

”Kaupan suuri murros, jossa verkkokauppa ottaa yhä päivä päivältä yhä johtavamman roolin, on erittäin tärkeä tekijä koko Tampereen elinkeinoelämälle. Pirkanmaalla ja Tampereella on suuri kirjo niin vähittäiskaupan kuin tukkukaupankin toimijoita ja osaajia, verkkokaupan ja ICT-alan huippuosaamista tietenkään unohtamatta. On selvää, että Kauppakamari tekee parhaansa auttaakseen Tamperetta verkkokaupan edelläkävijyydessä, johon meillä on kaikki mahdollisuudet”, kiteyttää Sjölund.

Kauppiaiden kahtiajako jätetty historiaan – kivijalka sähköistyy

Toiminnanjohtaja Töytäri on erityisen iloinen siitä, että turha vastakkainasettelu on unohdettu.

”Olemme suureksi tyytyväisyydeksemme huomanneet, miten hienosti kauppiaat ja yritykset ylipäänsä ovat ymmärtäneet verkkokaupan merkityksen. Vielä muutama vuosi sitten esimerkiksi tämä selvityksemme olisi voinut herättää kivijalkakauppiaissa närää. Ei enää.”

”Fiksut kauppiaat päinvastoin miettivät, miten saada muuttuvasta tilanteesta kaikki irti. Voisi sanoa, että kivijalka sähköistyy – perinteinen kauppa haluaa hyödyntää verkkoa yhä paremmin, ja toisaalta verkkokauppiaatkin haluavat näkyä kivijalassa. Suunta ja tunnelmat ovat erittäin lupaavia”, kuvailee Töytäri.

Suomalaisen verkkokaupan uranuurtajana ja johtavana asiantuntijana tunnettu Korkiakoski tunnistaa saman positiivisen ilmiön.

”Ei tarvitse mennä kovin paljon vuosissa taaksepäin, kun joillekin kauppiaille piti selittää, mitä verkkokauppa tarkoittaa. Nyt on onneksi aivan eri meininki. Toivon hartaasti, että koko maa ottaa Tampereen esimerkistä vaarin ja kaikki kaupungit selvittävät omat tilanteensa: Yhdelläkään kaupungilla ei ole varaa sulkea silmiään kaupan muutokselta. Tampereella on syntymässä poikkeuksellisen hieno kivijalan ja verkkokaupan fuusio, sitä tarvitsee koko Suomi”, analysoi Korkiakoski.

Lisätiedot:

Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme