Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly

Lehdistötiedote 29.4.2021
Tampere ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan hankkeessaan asemoitua Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi. Kaupungin eri toimijat ovat ahkerasti ideoineet hankkeen edistämistä, eikä toimia ole tarvinnut jäädä odottelemaan. Tampereen Kauppakamari järjestää torstaina 29.4. suuren webinaarin, jossa mm. tarjotaan koulutusta uusille verkkokauppiaille. Samalla etenee jo Suomessa ainutlaatuinen selvitys, jossa tamperelaisten hyvä yhteistyökyky heijastuu.
”Aloimme kehitellä selvitysprojektia Markku Korkiakosken idean perusteella, ja asiasta innostuivat heti sekä Kauppakamari että Tampereen kaupunki. Meillä on iloksemme ollut vahva rooli viedä asiaa eteenpäin ja laatimamme ehdotuksen mukaan Tampereen kaupunki tämän tärkeän selvityksen nyt kustantaa”, kuvailee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.
”Kyse ei ole mistään pikku kyselystä. Käymme läpi keskusta-alueen kaikki 1400 yritystä ja otamme selvää, kuinka pitkällä ne ovat omissa verkkokauppahankkeissaan”, painottaa Töytäri.
Tampere on tosissaan – ei jaarittelua
Pormestari Lauri Lyly korostaa, että Tampere on tosissaan liikkeellä.
”Tampereen elinvoimaisuus edellyttää, että kuljemme kehityksen kärjessä. Verkkokauppa on nopeasti etenevä megatrendi, jossa ei ole vain oltava mukana, vaan tavoiteltava edelläkävijän asemaa. Koska tähtäämme Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, meillä on oltava erittäin hyvä kuva tilanteesta – johtamisen on perustuttava tietoon. Siksi Tampereen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma rahoittaa tämän erittäin tärkeän selvityksen”, perustelee pormestari.
”Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki. Ilman tätä laajaa yhteistyötä eivät näin kunnianhimoinen hanke ja päämäärä olisi mahdollisia”, alleviivaa Lyly.
Pääkaupunkihankkeen ideoija ja selvitystäkin tiiviisti käynnistänyt Markku Korkiakoski on erittäin tyytyväinen. Korkiakosken johtama Vilkas Group tarjoaa hankkeessa mm. koulutusta uusille verkkokauppiaille, mutta koulutus on vain osa laajaa vaikuttamisen yhtälöä Tampereen tavoitteen saavuttamiseksi.
”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten. Esimerkiksi torstain koulutukseen uusille verkkokauppiaille on tullut todella hienosti ilmoittautumisia, mutta on selvää, että olemme vielä alkuvaiheessa. Selvitys antaa meille työkalut arvioida ja suunnitella jatkotoimia oikein. Nostan hattua Tampereen kaupungille ja koko elinkeinoelämälle, että etenemme näin mallikkaasti. Erityiskiitos Kauppakamarille todella sujuvasta yhteistyöstä”, kiittää Korkiakoski.
Tampereen Kauppakamari onkin ollut alusta asti aktiivisesti pääkaupunkihanketta edistämässä. Yksi tärkeä tukimuoto on konkreettisesti näkösällä torstaina, kun Kauppakamarin tilaisuudessa tarjotaan yrityksille tietoa pääkaupunkihankkeesta sekä koulutusta uusille verkkokauppiaille. Kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund katsoo pitkälle tulevaisuuteen.
”Kaupan suuri murros, jossa verkkokauppa ottaa yhä päivä päivältä yhä johtavamman roolin, on erittäin tärkeä tekijä koko Tampereen elinkeinoelämälle. Pirkanmaalla ja Tampereella on suuri kirjo niin vähittäiskaupan kuin tukkukaupankin toimijoita ja osaajia, verkkokaupan ja ICT-alan huippuosaamista tietenkään unohtamatta. On selvää, että Kauppakamari tekee parhaansa auttaakseen Tamperetta verkkokaupan edelläkävijyydessä, johon meillä on kaikki mahdollisuudet”, kiteyttää Sjölund.
Kauppiaiden kahtiajako jätetty historiaan – kivijalka sähköistyy
Toiminnanjohtaja Töytäri on erityisen iloinen siitä, että turha vastakkainasettelu on unohdettu.
”Olemme suureksi tyytyväisyydeksemme huomanneet, miten hienosti kauppiaat ja yritykset ylipäänsä ovat ymmärtäneet verkkokaupan merkityksen. Vielä muutama vuosi sitten esimerkiksi tämä selvityksemme olisi voinut herättää kivijalkakauppiaissa närää. Ei enää.”
”Fiksut kauppiaat päinvastoin miettivät, miten saada muuttuvasta tilanteesta kaikki irti. Voisi sanoa, että kivijalka sähköistyy – perinteinen kauppa haluaa hyödyntää verkkoa yhä paremmin, ja toisaalta verkkokauppiaatkin haluavat näkyä kivijalassa. Suunta ja tunnelmat ovat erittäin lupaavia”, kuvailee Töytäri.
Suomalaisen verkkokaupan uranuurtajana ja johtavana asiantuntijana tunnettu Korkiakoski tunnistaa saman positiivisen ilmiön.
”Ei tarvitse mennä kovin paljon vuosissa taaksepäin, kun joillekin kauppiaille piti selittää, mitä verkkokauppa tarkoittaa. Nyt on onneksi aivan eri meininki. Toivon hartaasti, että koko maa ottaa Tampereen esimerkistä vaarin ja kaikki kaupungit selvittävät omat tilanteensa: Yhdelläkään kaupungilla ei ole varaa sulkea silmiään kaupan muutokselta. Tampereella on syntymässä poikkeuksellisen hieno kivijalan ja verkkokaupan fuusio, sitä tarvitsee koko Suomi”, analysoi Korkiakoski.
Lisätiedot:
Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi
Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote
Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.
”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote
Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme