Vilkas Group Oy

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly

Jaa
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.

Lehdistötiedote 29.4.2021

Tampere ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan hankkeessaan asemoitua Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi. Kaupungin eri toimijat ovat ahkerasti ideoineet hankkeen edistämistä, eikä toimia ole tarvinnut jäädä odottelemaan. Tampereen Kauppakamari järjestää torstaina 29.4. suuren webinaarin, jossa mm. tarjotaan koulutusta uusille verkkokauppiaille. Samalla etenee jo Suomessa ainutlaatuinen selvitys, jossa tamperelaisten hyvä yhteistyökyky heijastuu.

”Aloimme kehitellä selvitysprojektia Markku Korkiakosken idean perusteella, ja asiasta innostuivat heti sekä Kauppakamari että Tampereen kaupunki. Meillä on iloksemme ollut vahva rooli viedä asiaa eteenpäin ja laatimamme ehdotuksen mukaan Tampereen kaupunki tämän tärkeän selvityksen nyt kustantaa”, kuvailee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

”Kyse ei ole mistään pikku kyselystä. Käymme läpi keskusta-alueen kaikki 1400 yritystä ja otamme selvää, kuinka pitkällä ne ovat omissa verkkokauppahankkeissaan”, painottaa Töytäri.

Tampere on tosissaan – ei jaarittelua

Pormestari Lauri Lyly korostaa, että Tampere on tosissaan liikkeellä.

”Tampereen elinvoimaisuus edellyttää, että kuljemme kehityksen kärjessä. Verkkokauppa on nopeasti etenevä megatrendi, jossa ei ole vain oltava mukana, vaan tavoiteltava edelläkävijän asemaa. Koska tähtäämme Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, meillä on oltava erittäin hyvä kuva tilanteesta – johtamisen on perustuttava tietoon. Siksi Tampereen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma rahoittaa tämän erittäin tärkeän selvityksen”, perustelee pormestari.

”Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki. Ilman tätä laajaa yhteistyötä eivät näin kunnianhimoinen hanke ja päämäärä olisi mahdollisia”, alleviivaa Lyly.

Pääkaupunkihankkeen ideoija ja selvitystäkin tiiviisti käynnistänyt Markku Korkiakoski on erittäin tyytyväinen. Korkiakosken johtama Vilkas Group tarjoaa hankkeessa mm. koulutusta uusille verkkokauppiaille, mutta koulutus on vain osa laajaa vaikuttamisen yhtälöä Tampereen tavoitteen saavuttamiseksi.

”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten. Esimerkiksi torstain koulutukseen uusille verkkokauppiaille on tullut todella hienosti ilmoittautumisia, mutta on selvää, että olemme vielä alkuvaiheessa. Selvitys antaa meille työkalut arvioida ja suunnitella jatkotoimia oikein. Nostan hattua Tampereen kaupungille ja koko elinkeinoelämälle, että etenemme näin mallikkaasti. Erityiskiitos Kauppakamarille todella sujuvasta yhteistyöstä”, kiittää Korkiakoski.

Tampereen Kauppakamari onkin ollut alusta asti aktiivisesti pääkaupunkihanketta edistämässä. Yksi tärkeä tukimuoto on konkreettisesti näkösällä torstaina, kun Kauppakamarin tilaisuudessa tarjotaan yrityksille tietoa pääkaupunkihankkeesta sekä koulutusta uusille verkkokauppiaille. Kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund katsoo pitkälle tulevaisuuteen.

”Kaupan suuri murros, jossa verkkokauppa ottaa yhä päivä päivältä yhä johtavamman roolin, on erittäin tärkeä tekijä koko Tampereen elinkeinoelämälle. Pirkanmaalla ja Tampereella on suuri kirjo niin vähittäiskaupan kuin tukkukaupankin toimijoita ja osaajia, verkkokaupan ja ICT-alan huippuosaamista tietenkään unohtamatta. On selvää, että Kauppakamari tekee parhaansa auttaakseen Tamperetta verkkokaupan edelläkävijyydessä, johon meillä on kaikki mahdollisuudet”, kiteyttää Sjölund.

Kauppiaiden kahtiajako jätetty historiaan – kivijalka sähköistyy

Toiminnanjohtaja Töytäri on erityisen iloinen siitä, että turha vastakkainasettelu on unohdettu.

”Olemme suureksi tyytyväisyydeksemme huomanneet, miten hienosti kauppiaat ja yritykset ylipäänsä ovat ymmärtäneet verkkokaupan merkityksen. Vielä muutama vuosi sitten esimerkiksi tämä selvityksemme olisi voinut herättää kivijalkakauppiaissa närää. Ei enää.”

”Fiksut kauppiaat päinvastoin miettivät, miten saada muuttuvasta tilanteesta kaikki irti. Voisi sanoa, että kivijalka sähköistyy – perinteinen kauppa haluaa hyödyntää verkkoa yhä paremmin, ja toisaalta verkkokauppiaatkin haluavat näkyä kivijalassa. Suunta ja tunnelmat ovat erittäin lupaavia”, kuvailee Töytäri.

Suomalaisen verkkokaupan uranuurtajana ja johtavana asiantuntijana tunnettu Korkiakoski tunnistaa saman positiivisen ilmiön.

”Ei tarvitse mennä kovin paljon vuosissa taaksepäin, kun joillekin kauppiaille piti selittää, mitä verkkokauppa tarkoittaa. Nyt on onneksi aivan eri meininki. Toivon hartaasti, että koko maa ottaa Tampereen esimerkistä vaarin ja kaikki kaupungit selvittävät omat tilanteensa: Yhdelläkään kaupungilla ei ole varaa sulkea silmiään kaupan muutokselta. Tampereella on syntymässä poikkeuksellisen hieno kivijalan ja verkkokaupan fuusio, sitä tarvitsee koko Suomi”, analysoi Korkiakoski.

Lisätiedot:

Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere selvittää ensimmäisenä suomalaiskaupunkina, miten laajalti keskustan 1400 yritystä ovat jo siirtyneet verkkokauppaan. Kuva: Tampereen kaupunki/Atacan Ergin.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye