Tartto näyttää esimerkkiä kulttuurihallinnon kestävämpään kehittämiseen: Tartu 2024 -hanke opettaa, miten kulttuuri ja taide saadaan tukemaan vihreää siirtymää
”Tartu 2024 ‑hanke on yksi edelläkävijöistä ympäristöä säästävän kulttuurihallinnon alalla. Kultuurikompass tarjoaa 360○ asteen yleiskuvan ympäristöä säästävästä kulttuurihallinnosta. Tilaisuuden puhujat edustavat eurooppalaista asiantuntemusta kansallisella, alueellisella, sekä paikallisyhteisöjen tasolla”, Tartu 2024 ‑hankkeen Tartu with Earth ‑ohjelmalinjan johtaja Triin Pikk kertoo.
Pikk korostaa, että osallistuminen ilmastonmuutoksen hillintään on välttämätöntä myös kulttuurialalla, jos elämän jatkuminen maapallolla halutaan turvata. Tämä tarkoittaa kulttuuripoliittisten strategioiden ja tukijärjestelmien uudelleenarviointia ja kehittämistä sekä kulttuurihallinnon käytänteiden muuttamista. Jotkin käytänteet on kirjattu strategisiin suunnitelmiin, mutta muista voidaan oppia uranuurtajilta.
”Ilmastonmuutos vaikuttaa meihin kaikkiin joka päivä ja tulevaisuudessa yhä enemmän. On vaikeaa kestää tietoisuutta siitä, että nykyinen toimintamme vaikeuttaa tulevien sukupolvien elämää. Toisaalta meistä tuntuu hyvältä silloin, kun teemme ympäristöä säästäviä valintoja ja vähennämme maapallolle aiheuttamaamme rasitusta. Uskomme, että yksi tapa muuttaa maailmaa on edistää vihreää siirtymää kulttuurialan hallinnossa”, ohjelmalinjan johtaja Pikk sanoo.
Kultuurikompass-tapahtuma kokoaa yhteen poikkeuksellisen joukon korkealuokkaisia puhujia. He ovat Artur Mendes (Boom Festival), Else Christensen-Redzepovic (Voices of Culture), Feimatta Conteh (teatteri Green Book), Gwendolenn Sharp (Green Room), Jonas Skielboe (muusikko, VeloConcerts), Kiira Kivisaari (Helsinki Bienniaali), Kristiina Kerge (Rohetiiger), Lewis Jamieson (Music Declares Emergency), Marleen Viidul (Tarton kaupungin hallinto).
”Hyvänä esimerkkinä ympäristötietoisesta, jo paikkansa lunastaneesta kulttuuritapahtumasta on Boom-festivaali. Se on Portugalissa järjestettävä noin 30 000 kävijän musiikkitapahtuma, joka on nostanut vihreän siirtymän keskiöön tapahtuman kaikissa vaiheissa. Uskon, että kaikilla kulttuurihallinnon parissa työskentelevillä on paljon opittavaa heiltä ja nyt myös meiltä”, Triin Pikk sanoo.
Tilaisuus järjestetään 28. huhtikuuta kello 13.00 Viron kansallismuseossa ja on nähtävissä verkossa Tartu 2024 ‑verkkosivulla osoitteessa https://www.tartu2024.ee/kultuurikompass-en sekä sosiaalisen median kanavissa. Tapahtumassa noudatetaan kaikkia Covid-19-rajoituksia.
Esitysten kieli on englanti.
Ilmoittautuminen:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Krõõt Filippov, Tartu 2024 viestintäjohtaja, kroot.filippov@tartu2024.ee, +372 58 174 399
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tartto
Tartto yhdessä Etelä-Viron kanssa on vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Tarton vuoden 2024 kulttuuripääkaupunkiohjelman teema on ”Arts of survival.” Arts of Survival haluaa ilmaista taiteiden voimaa Euroopan tulevaisuuden muovaajina kolmella merkittävällä alueella. Nämä ovat ympäristöä säästävä elämäntapa ja ihmisten välinen aito vuorovaikutuksen kulttuuri, vahvat yhteisöt ja elämäntaidot sekä itse selviytyminen ilmastonmuutoksen edetessä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Brunnen Communications Oy
Visual Components ostaa Delfoi Robotics Oy:n – Yrityskaupalla se vastaa teollisuuden globaaliin murrokseen11.10.2022 08:30:30 EEST | Tiedote
Kotimainen 3D-tuotantosimulointiin erikoistunut ohjelmistoyritys Visual Components ostaa pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Delfoi Robotics Oy:n robottien etäohjelmoinnin ohjelmistoratkaisujen toiminnot. Kauppa vahvistettiin 10.10.2022. Sen myötä Visual Components varmistaa itselleen entistä paremmat resurssit globaaliin kasvuun.
Kilpailuhaku Suomen vastuullisimmaksi tuotteeksi avattu – tavoitteena kirittää yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien kestävää elämäntapaa25.8.2022 09:02:00 EEST | Tiedote
Lokakuussa valitaan ensimmäistä kertaa Suomen vastuullisin tuote. Kilpailu tuo keskusteluun vastuullisuuden määrittelyn haasteet. Samalla se auttaa yrityksiä valmistamaan tuotteita vastuullisemmin ja helpottaa kuluttajia tekemään vastuullisia valintoja. Kuluttajatuotteet tai -palvelut arvioidaan kokonaisvaltaisen vastuullisuusarvioinnin perusteella. Arvioinnin tekee riippumaton, johtavista asiantuntijoista koostuva paneeli, jonka on kutsunut koolle vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up Infine.
Viestintätieteiden dosentti, FT Anne Laajalahti vahvistamaan Brunnenin strategisen viestinnän palveluita31.3.2022 07:57:06 EEST | Tiedote
Viestintätieteiden dosentti, FT Anne Laajalahti aloittaa johtavana konsulttina viestintätoimisto Brunnenissa 1. huhtikuuta alkaen. Laajalahti tuo mukanaan mittavan viestintävalmennusosaamisen, sillä hän siirtyy uuteen tehtäväänsä Inforin koulutus- ja kehittämisjohtajan tehtävistä. Imagoltaan Suomen parhaaksi arvioitu (Taloustutkimus 2021) Brunnen Communications on strateginen viestintätoimisto, jonka asiakkaat edustavat etenkin rakennettua ympäristöä, teknologiaa sekä julkista ja kolmatta sektoria.
Syövän hoitopolku tehostuu digitalisoinnin ja yhteistyön avulla – Varian ja Siemens Healthineers kumppanuussopimukseen Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa20.1.2022 08:07:27 EET | Tiedote
Varian ja Siemens Healthineers ovat solmineet kymmenen vuoden kumppanuussopimuksen Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) kanssa. Tavoitteena on uusien älykkäiden hoitolaitteiden avulla luoda syövän sädehoidolle kattava polku syövän toteamisesta hoitoon ja jälkitarkastukseen asti.
PRBI-barometri: vuosi 2022 keskittyy strategiseen viestintään13.1.2022 08:10:00 EET | Tiedote
Viestintätoimistoilta kysytään nyt eniten strategisen viestinnän osaamista, mediavaikuttamista sekä poikkeusviestinnän taitoja. Tulokset käyvät ilmi vuosittaisesta PRBI-barometrista, joka selvittää yli 40 maan viestintätoimistojen näkemyksen viestintäpalveluiden kysynnän muutoksista ja painopisteistä. Maantieteellisestä sijainnistaan riippumatta suurin osa (67 %) toimistoista uskoo, että niiden tarjoamia viestintäpalveluita kysytään hieman enemmän kuin vuonna 2021. Asiakkaiden viestintäbudjetit pysyvät vastaajien mukaan joko ennallaan tai nousevat hieman.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme