Tavarantarkastaja kehottaa tarkkuuteen lahjaostoksilla – antiikkimarkkinoilla piilee riskejä

Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Mari Wilenius kannustaa käytetyn joululahjan ostamiseen, mutta kehottaa tarkkuuteen erityisesti arvokkaiden design-esineiden kohdalla.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Komponenttipulan ja globaalien logistiikkaongelmien vuoksi moni on suunnannut joululahjaostoksille antiikkiliikkeisiin ja käytetyn tavaran kauppapaikoille. Käytetty design-esine on ympäristöteko ja monesti myös ainutlaatuinen ja mieleenpainuva lahja. Käytettyjä arvoesineitä ostaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä liikkeellä on myös huijareita, väärennöksiä sekä heikkolaatuisia esineitä.

”Käytettyjen tavaroiden ostaminen yleistyy ja huonokuntoisten esineiden kunnostaminen voi monesti olla yllättävänkin helppoa. Esimerkiksi tummuneen hopeakorun tai hieman rikkinäisen rottinkituolin korjaaminen käy käden käänteessä!”, sanoo taiteeseen, antiikkiin ja koruihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Mari Wilenius.

Uudempi vanha nostaa suosiotaan

”Esimerkiksi 1980- ja 1990-lukujen kotimaiset keramiikka-astiat ja lasit ovat nostaneet suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. Moni sisustaa nyt rohkeasti ja värikkäästi, mikä näkyy antiikkimarkkinoilla”, sanoo Wilenius.

Wileniuksen mukaan hyviä paikkoja käytettyjen löytöjen tekemiseen ovat alan erikoisliikkeiden lisäksi oman alueen tavarankierrätysryhmät sosiaalisessa mediassa, verkossa toimivat käytetyn tavaran kauppapaikat sekä tutut hyväntekeväisyysjärjestöjen kuten UFF:n, Pelastusarmeijan, Fidan ja Suomen Punaisen Ristin liikkeet.

Tarkkaavaisuutta arvoesineitä ostaessa

”Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos tekee ostoksia yksityisillä kaupankäyntisivustoilla tai sosiaalisen median ryhmissä. Arvokkaiden esineiden kohdalla kaupat kannattaa tehdä kasvotusten ja siten, että myyjän henkilöllisyys on tiedossa, jos ongelmia ilmenee”, muistuttaa Wilenius.

Arvokkaiden design-esineiden, korujen ja taiteen ostamisessa kannattaa hyödyntää apuna ammattilaista, joka osaa arvioida tuotteen aitoutta, kuntoa ja arvoa.

”Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja voi puolueettomana osapuolena arvioida ostettavaa tuotetta parhaiten. Tavarantarkastajan puoleen voi myös kääntyä, jos epäilee ostaneensa väärennetyn tuotteen”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.

Keskuskauppakamari: Miltä kauppapolitiikka näyttää ensi vuonna?28.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Mitä kauppapolitiikka lopulta tuo tullessaan ensi vuoden aikana, on vaikea arvailla. Varmaa on, että epävarmuus ja jännitteinen ilmapiiri jatkuvat. Politiikka ja kauppapolitiikka kietoutuvat aiempaa tiiviimmin yhteen. Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat ensi vuonna merkittävästi myös kauppapolitiikkaan, arvioi Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka. Toivakka listaa, mikä maailmantaloudessa tapahtuu vuoden 2022 aikana.