Tavarantarkastaja kehottaa tarkkuuteen lahjaostoksilla – antiikkimarkkinoilla piilee riskejä

Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Mari Wilenius kannustaa käytetyn joululahjan ostamiseen, mutta kehottaa tarkkuuteen erityisesti arvokkaiden design-esineiden kohdalla.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Komponenttipulan ja globaalien logistiikkaongelmien vuoksi moni on suunnannut joululahjaostoksille antiikkiliikkeisiin ja käytetyn tavaran kauppapaikoille. Käytetty design-esine on ympäristöteko ja monesti myös ainutlaatuinen ja mieleenpainuva lahja. Käytettyjä arvoesineitä ostaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä liikkeellä on myös huijareita, väärennöksiä sekä heikkolaatuisia esineitä.

”Käytettyjen tavaroiden ostaminen yleistyy ja huonokuntoisten esineiden kunnostaminen voi monesti olla yllättävänkin helppoa. Esimerkiksi tummuneen hopeakorun tai hieman rikkinäisen rottinkituolin korjaaminen käy käden käänteessä!”, sanoo taiteeseen, antiikkiin ja koruihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Mari Wilenius.

Uudempi vanha nostaa suosiotaan

”Esimerkiksi 1980- ja 1990-lukujen kotimaiset keramiikka-astiat ja lasit ovat nostaneet suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. Moni sisustaa nyt rohkeasti ja värikkäästi, mikä näkyy antiikkimarkkinoilla”, sanoo Wilenius.

Wileniuksen mukaan hyviä paikkoja käytettyjen löytöjen tekemiseen ovat alan erikoisliikkeiden lisäksi oman alueen tavarankierrätysryhmät sosiaalisessa mediassa, verkossa toimivat käytetyn tavaran kauppapaikat sekä tutut hyväntekeväisyysjärjestöjen kuten UFF:n, Pelastusarmeijan, Fidan ja Suomen Punaisen Ristin liikkeet.

Tarkkaavaisuutta arvoesineitä ostaessa

”Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos tekee ostoksia yksityisillä kaupankäyntisivustoilla tai sosiaalisen median ryhmissä. Arvokkaiden esineiden kohdalla kaupat kannattaa tehdä kasvotusten ja siten, että myyjän henkilöllisyys on tiedossa, jos ongelmia ilmenee”, muistuttaa Wilenius.

Arvokkaiden design-esineiden, korujen ja taiteen ostamisessa kannattaa hyödyntää apuna ammattilaista, joka osaa arvioida tuotteen aitoutta, kuntoa ja arvoa.

”Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja voi puolueettomana osapuolena arvioida ostettavaa tuotetta parhaiten. Tavarantarkastajan puoleen voi myös kääntyä, jos epäilee ostaneensa väärennetyn tuotteen”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.