Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin

Täydennysrakentamista estävät liian pienet korvaukset täydennysrakentamisoikeuden luovuttamisesta ja kaavavaatimukset autopaikkojen määrästä. Näiden takia taloyhtiöt kokevat, että on järkevämpää pitää koko tontti omassa hallinnassaan.

”Yli 5 000 jäsentaloyhtiötämme sijaitsee Helsingissä ja näistä noin 75 % yhtiön omalla tontilla. Kaupungin tulisi nykyistä paremmin nähdä täydennysrakentamisen pitkän ajan taloudellinen hyöty ja jakaa sitä riittävästi tontin osasta luopuvalle taloyhtiölle. ” toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

Pysäköintiratkaisujen löytäminen useamman tontin laajempana kokonaisuutena vapauttaisi paljon lisärakennuskohteita hyvillä sijainneilla. Tonttien lisärakennushankkeissa vaaditaan tyypillisesti myös lisää pysäköintipaikkoja, joita tonttitehokkuuden kasvaessa joudutaan usein toteuttamaan pysäköintihallina, -luolana tai muunlaisena kalliina rakentamisena. Yksittäisen pysäköintipaikan hinta nousee erityisesti pienissä yksiköissä.

”Koska tonttikohtaiset rakenteelliset pysäköinnit ovat yksikköhinnaltaan hyvin kalliita, ne vievät herkästi pohjan koko hankkeelta. Kaupunki pystyisi merkittävästi edistämään täydennyshankkeita ottamalla isomman roolin alueellisten pysäköintiratkaisujen kehittäjänä”, Heikkilä jatkaa.

Täydennysrakentamishanke voi olla taloyhtiön kannalta kannattava tai kannattamaton. Kannattavuuteen vaikuttavat:

-       positiivisesti: rakennusoikeuden arvo ja lisärakennusoikeuden määrä

-       negatiivisesti: autopaikkavelvoite (hinta, määrä / autopaikkanormi)

-       positiivisesti tai negatiivisesti: omistustontilla maankäyttömaksu ja vuokratontilla tontin vuokra, täydennysrakentamiskorvaus sekä oikea tilinpäätössuunnittelu/verotus

Laajempi artikkeli aiheesta on julkaistu Kiinteistölehti Uusimaassa 3/2020.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, gsm 050 591 0995

Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen Kiinteistöliiton suurin alueellinen jäsenyhdistys. Toimintamme on alkanut jo vuonna 1933. Toimistomme palvelee 16 asiantuntijan voimin 11 800 jäsentaloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä.