Tehy, SuPer ja ERTO: Sopimusshoppailulle piste – Ylityö- ja vuoronvaihtokielto nyt myös AVAINTAn vanhuspalveluihin ja viiteen uuteen sairaanhoitopiiriin

Tehy, SuPer ja ERTO laajentavat ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa vanhuspalveluihin ja viiteen uuteen sairaanhoitopiiriin. Työtaistelutoimien piirissä ovat nyt AVAINTES-sopimusalan sosiaali- ja terveysalan, varhaiskasvatuksen ja Avaintyönantajat AVAINTA ry:n vanhuspalveluiden työpaikat kotihoito pois lukien sekä Tehyn ja SuPerin työsuhteiset jäsenet yhdeksässä sairaanhoitopiirissä. Myös työtaistelutoimien kestoa on laajennettu yhdeksällä päivällä, ja kielto päättyy kaikissa tiistaina 30.06.2020 kello 23.59.

Kuntasektoria heikommat työehdot ovat olleet kunnille kimmoke ulkoistaa erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita halvemman työehtosopimuksen piiriin. Ne ovat vedonneet kustannussäästöihin ja kilpailuedun hakemiseen.

Liittojen mukaan kyse on kuitenkin sopimusshoppailusta. Nyt sille halutaan piste.

SuPer, Tehy ja ERTO kuuluvat neuvottelujärjestö Sote ry:hyn. Se tavoittelee työehtosopimusta kuntaomisteisiin yhtiöihin ja yhteisöihin sote-sektorille ja varhaiskasvatukseen. Nykyinen monia aloja laajasti kattava Avainta-työehtosopimus soveltuu huonosti sote-sektorille ja varhaiskasvatukseen, joissa toiminta poikkeaa monin tavoin nykyisen sopimuksen piirissä olevista muista aloista. Neuvottelut eivät ole edenneet Sote ry:n ja Avainta ry:n välillä.

Liitot julistivat 10. kesäkuuta AVAINTES-sopimusalalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Kieltoa on laajennettu nyt kolmesti. Tehyn ja SuPerin työsuhteiset jäsenet Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Varsinais-Suomen ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiireissä sekä Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelut kuntayhtymän terveyspalveluissa tukevat neuvottelujen vauhdittamista osallistumalla ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana järjestöjen jäsenet tekevät töitä normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, jolloin ylityötä ei tehdä eikä vuoroja muuteta.

Aiheeseen liittyvää materiaalia:

Tiedote 10.6.: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto Avaintan sopimusalalle ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin

Tiedote 12.6.: Tehy, SuPer ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto laajenee Keski-Suomen sairaanhoitopiiriin

Tiedote 16.6.: Tehy, SuPer ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto laajenee Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiireihin

Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
ERTOn lakimies Heli Luukkonen, p. 09 6132 3105

SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita17.9.2020 06:50:00 EESTTiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”